maandag 30 januari 2012

De eerste sneeuwbuien

Vandaag voor de eerste keer deze winter in de sneeuw gereden. Vanaf Bunschoten t/m de Stichtse Brug lag er ca 2 cm. Aanluitend tot Almere was het een beetje wit met nog vrij veel plaatsen waar de weg zichtbaar was. Voor het eerst met de race kap in de sneeuw is goed bevallen. Zicht bleef buitengewoon goed en met een temperatuur in de fiets van 2,8 gr C was het goed uit te houden. Tempo ging wederom omlaag. Gemiddeld lag rond de 25 km/h en de hartslag zover ik nu kan inschatten rond de 125. Fiets dus duidleijk wel zwaarder.
Waar ik wel hinder van ondervind in de fiets is de tocht rond de nek. De kap rondom afgesloten met schuim helpt daarbij onvoldoende. Vandaag met shawl gereden waardoor het rond de nek redelijk bleef maar daarboven nog net niet. Voor de ontwaseming moet ik het vizier enigszins open houden dus een oplossing hiervoor is er nog niet. Ga daar nog maar eens over nadenken.



Tot slot kwam ik om 0505 uur mijn velomobiel vriend weer tegen. Fiets is rood en aan de sneeuwsporen te zien rijdt hij langs het rand meer en komt uit Almere Haven of verder weg. Helaas zegt de foto hier verder ook niets van.

donderdag 26 januari 2012

Lange armen

 Deze week heel snel via velomobiel.nl O ringen binnen gekregen die om het kettinggeleide wiel passen. Nadat ik enig geratel had gehoord bleek er een O ring te zijn verdwenen. Totaal is de andere O ring 4512 km mee gegaan. Echter de slijtage sporen zijn overduidelijk zichtbaar. Verschillende blogs gelezen waarin duidelijk werd dat je lange armen nodig hebt om dit geleidewiel los te halen. Gelukkig heb ik geen klagen over de lengte van mijn armen dus dat mocht geen probleem opleveren. Toch blijkt de plaats inderdaad niet geheel handig. Ondanks de lange armen is het een klusje waarbij ik op de knieën moest en ik aan beide kanten er net bij kon komen. Zal tzt dus ook een ashouder gaan aanschaffen die Wim in zijn winkel verkoopt om deze handeling soepel te kunnen laten verlopen.  
 In ieder geval morgen maar eens horen of het geratel over is
Bij het ketting smeren zal ook een O ring controle volgen gezien de slijtage sporen en de relatief korte levensduur.

maandag 23 januari 2012

Wedstrijd wie rijd er op de slechtst onderhouden weg

Ik heb de laatste maanden nogal eens afgegeven op de wegbeheerder van de gemeente Almere. Vandaag op de weg naar huis realiseerde ik mij dat alle lekke banden die ik gehad heb tijdens mijn woon werk verkeer zich juist in Almere voordeden. Een lekke band met de oude Quest deed zich voor op de Stichtsebrug net buiten Almere. Geluk bij een ongeluk heb ik de meeste op de terugweg gekregen hetgeen minder stress veroorzaakt. Totaal tien lekke banden op ca 15000 km is dus 1 lek per 1500 km. Reken ik dat terug op de totale rit van 38 km enkele reis dan is er 12 km wegdek in Almere waarvan ik getracht heb e.e.a. op de foto vast te leggen.
Na industrie terrein de Vaart te hebben verlaten kom ik op het Triatlon pad. In de herfst altijd vol met bladeren en takken. Nadat de bomen vorig jaar tot de helft gereduceerd zijn hebben ze e.e.a. niet opgeruimd. Toch is dit nog het beste gedeelte. Aansluitend bij het eerste viaduct plassen vanwege slechte drainage en ongeveer bij elke viaduct wel iets van glas of andere narigheid te vinden.
Na het Escherpad waar nu iets aan herbestrating wordt gedaan in de onmogelijke dubbele kuil die maximaal met 30 km gereden kan worden, kom je op het Matisse pad. Het voetpad ernaast is volgegooid met split dat zich in no time over
het fietspad heeft verspreid.
 Daarnaast allerlei zand dat op een of andere manier uit het gras er naast heeft verspreid.
 Uiteindelijk komen we op mijn geliefde Watersnipweg. Almere geeft al drieënhalf jaar minimaal aan dat er tijdelijke overlast is vanwege een renovatie project. Het enigste dat er een jaar of twee geleden is gedaan dat men een aantal scheuren heeft gedicht met teer maar daar is het dan ook bij gebleven. Op de foto de scheuren waar je werkelijk met een smallere band als de F lite in kan blijven hangen. De gehele weg zit onder de scheuren waarvan dit de breedste zijn. Zo te zien moeten ze zelfs het gras er in nog gaan maaien. De leeuwerik weg is vorig jaar herbestraat en hoewel ik graag midden op rijd omdat de zijkanten nogal aflopen
is dat nog het beste stuk
 Dan de Merel weg net over de N 305. Het eerste stuk is nog slechter maar de zijkant op de foto laat al zien dat je hier echt in het midden moet gaan rijden. Drie jaar terug al eens aangegeven op de fietsersbond omdat de gevaar bestaat om te slaan echter nog geen spat veranderd. Na de Merel weg op de Meesweg een graadje erger.
 Iets teveel uit het midden naar links of recht kun je omvallen en gezien de smerigheid en de plassen is dat niet erg aanlokkelijk
 Over modder en zand gesproken ook hier een beeld van de Meesweg. Ik vermoed dat hier verder geen Burgemeester of ambtenaren komen anders had iemand zich wel bedacht hier iets aan te doen. Aansluitend nog de Musweg die ook wel aan herbestraten toe is kom je uiteindelijk op deGooimeerweg-Oost Waar Beekie en Gerrit gisteren nog hebben mogen genieten maar vanaf daar is de weg over het algemeen redelijk tot goed te noemen. Verwacht dat hier de provincie weer verantwoordelijk zal zijn.

Bij de fietserbond klachten deponeren wordt je altijd weer verwezen naar de gemeente. En bij de gemeente heb ik al eens twee keer een klacht neergelegd en die reageert niet. En zo gaat de regel weer op: Ze deden een plas en alles blijft zoals het was, 12 km ellende.
Als ik door Nederland heen fiets  vanaf Almelo, Hardenberg Ommen, Zwolle Flevopolder of Noord Holland en van Ede Arnhem Wageningen tot Utrecht nergens kom je een zoveel en erge ellende tegen als in Almere.
Iemand die dit leest die hier tegen op kan? Ik daag ik je uit☺ voor de wedstrijd slechtste wegbeheerder van Nederland!!!!


zaterdag 21 januari 2012

WInter onderhoud

Na de lekke band van gisteren met de Gocycle (760 km) vandaag de fiets op de heftafel gezet om de winterbanden die ik had omgewisseld voor de Oliebollentocht weer te plaatsen. Deze banden heb ik niet als erg fijn ervaren vanwege de snelheid en het comfort. Als je niet gefixeerd bent op de snelheid is er wel mee te rijden. Keuze is hier in winterse omstandigheden een band willen wisselen of liever niet. Toch vond ik ook in de band na 637 km steentjes die er al in gedrukt waren. Heb verder niet veel blogs gelezen waarin de banden op lek rijden slecht beoordeeld werden, dus ga er vanuit dat dat wel goed gaat komen.
De laatste weken met de woon werk ritten bemerkt dat de fiets enige ratel ging vertonen. De verhalen over de O-ringen kennende  eerst maar eens in de fiets kijken. Het kettingwiel lijkt dus inderdaad maar een O-ring te hebben waarvan ik verwacht dat er wel twee gezeten hebben. Hier maar eens bij Velomobiel.nl nieuwe bestellen. Gelijkertijd zag ik dat mijn stoel net een tikje te diep stond. De ketting is door de ketting beschermer heen gefreesd waar een gat van ca 2 cm is ontstaan. Dit heeft vast weerstand maar ook enig geluid veroorzaakt.

Omdat de fiets nu toch lekker hoog was de voetengaten  nagekeken. Deze had ik dichtgemaakt met de lycrastof, maar de nieuwe plakband onvoldoende eroverheen geplakt. Omdat ik toch nog wat stukjes Lexaan over had van de het Wim schermpje gelijktijdig maar wat geknutseld met de wielgaten om de wind hier ook enigszins uit te houden. Of het helpt gaan we afwachten. Ook voor een voetengat eenzelfde scherm aangebracht. Dit was mij na de vorig winter goed bevallen omdat de luchtstroom in de fiets merkbaar minder was geworden.





vrijdag 20 januari 2012

Vragen om moeilijkheden

Eigenwijs ...Ik?? helemaal niet. Beetje  lui en het reed wel erg lekker die Gocycles. Had mij wel voor genomen ze weer om te wisselen voor de marathon rups band maar het ging wel erg  goed en snel in januari.
Uiteraard was er sinds de oliebollentocht nog niet al te veel kilometers mee gereden maar vandaag na 760 km ging hij rechtsvoor lek. Geluk bij een ongeluk het was op de terug weg, net gestopt met regenen en het was licht. Binnen 5 minuten kon ik de fiets weer in en verder. Daarna nog maar even een foto gemaakt omdat er gedurende de 10 tot 12 kilometer in Almere wel erg veel narigheid op de weg ligt. Wegopbrekingen, bosbouw veel kleine steentjes op de fietspaden en dan ook nog meestal een nat wegdek met veel modder. Tel uit je winst.

Ook in de ochtend mijn velo maatje tegen gekomen die ook van vroeg opstaan houdt. Schat zo rond tien voor vijf uur nu op de Stichtse brug. Dus hij komt uit de Flevo polder. Bijna elke keer als ik over Eemnes rijd kom ik hem tegen. 



Teleurstellend is echter toch weer Joe's Race Sealand in combinatie met de Gocylces. Zou de niet race variant beter werken? Ga dit vast op termijn uitproberen. Op de foto is de band te zien die rondom in Joe's Latex zit en niet het gat gedicht heeft. Dit ga ik later bekijken.
Statistieken: Gocycle/ Flite 6 x lek op 3769 km. 3 x gedicht door Joe 2 x band verwisseld en 1 x scheur in wang waar Joe dan weer niets aan kan doen. Van de zes keer dus 2 x de fiets uit om te vervangen.


zaterdag 14 januari 2012

Gevaarlijke zaken onderweg

paal plat op het fietspad
Platen over het fietspad waar ik met 30+ over heen klapte 
Tijdelijk project?
Afgelopen week drie keer naar het werk gefietst. Op zich beleef je dan niet veel bijzonders en wordt het een ritueel. Tempo heb ik iets laten zakken om zo niet al te bezweet aan te komen. Gemiddelde ligt nu net rond de 30 km/h en ik moet zeggen het helpt. Na 38 km kom ik weinig bezweet aan en heb dan heerlijk ontspannen gefietst. Ontspannen op een paar weg gedeelten na. Achter de Eemhof op het fietspad staan twee paaltjes als weg blokkade voor.....geen idee. Auto's mogen daar niet rijden. Deze paaltjes midden op het pad vergen elke keer de uiterste concentratie om er langs te fietsen zonder al te veel snelheid te hoeven inboeten. Gelukkig zitten er reflectors op zodat je ze in het donker ziet aankomen. Als het weer mistig is kies ik liever voor een route over Eemnes zodat in de luwte van de bebouwing en de straat lantaarns nog wat oriëntatie mogelijk is. De afgelopen weken echter ligt er een van de palen plat op de weg. Deze palen hebben een scharnier punt aan de onderzijde zodat de hele paal in de lengte richting plat ligt. De eerste keer dat ik er in deze toestand langs reed klapte ik er dus bijna bovenop. Reden je ziet de reflectoren niet meer als de paal plat ligt. Getracht deze onveilige situatie bij de fietsersbond aan te geven echter de reactie die terug komt is dat je die bij de gemeente dient nee te leggen? Hoezo effectief voorkomen van...? Een dergelijke situatie (zie foto) heb ik ook al eens in Almere aangegeven op de website omdat ook hier de reactie van de fietsersbond terug kwam dit bij de gemeente neer te leggen. Reactie was nul nog geen bewijs dat je gereageerd hebt.
Daarnaast is er de Watersnipweg. Deze weg is al zo lang ik daar fiets (3,5 jaar) een renovatieproject. http://g.co/maps/frdmj. ALs je deze weg fiets moet je wel Gocyclebanden hebben gezien de grootte van de scheuren.
Laatst bracht de storm in ieder geval een wijziging door het grote gele bord weg te blazen.

 Op de terugweg deze week een witten strada? achterop gereden. Na in de ochtend  voor de vierde keer een witte Quest? tegen gekomen te zijn een tweede ontmoeting. Even zwaaien en groeten en verder snel op huis aan.

zondag 8 januari 2012

Mooie luchten

Gisteren even brood halen in Laren gaf in alle rust gelegenheid de camera nog weer even te testen. De heen en de terugweg gingen de batterijen mee gedurende 1,5 uur. Dit betreft oplaadbare batterijen van Conrad van 2700mA waarvan ik er heel veel naar tevredenheid gebruik. Zal de camera eens aanzetten om de totale tijd te kunnen bepalen. Camera is waterdicht tot 3 meter dus zou er tijdens een regenbui ook gefilmd kunnen worden.
Op de heenweg waren de beelden erg donker wat ik ook al met de OBT had bemerkt. Op de terugweg waren de beelden iets beter. Na verwerken en uploaden naar YouTube is de kwaliteit niet goed. Ook de positie van de camera zal op een hogere positie wat meer naar de weg gericht betere beelden opleveren. Maar goed een paar dingen zichtbaar maken is wel mogelijk en ik verwacht met helderder weer ook betere beelden te kunnen maken.




zaterdag 7 januari 2012

Kleine modificatie op racekap

Ook vandaag stond er weer een redelijk bries. In de polder richting Eemnes stond de wind er dwars op 5 bft met uitschieters naar 7 bft. Vooral achter een boerderij vandaan kreeg de fiets flinke klappen. Snelheid tussen de 30 en 35 km/h en een race kap waarvan het vizier telkens los kwam. De zijwaartse kracht van de wind zorgt ervoor dat het vizier zover vervormd dat de klittenband het niet meer houdt omdat deze niet meer recht tov elkaar zit. De klittenband op de kap heb ik al eens vastgelijmd omdat de krachten best wel groot zijn voor dergelijk materiaal. De wind slaat dan onder de kap die dan met een ruk los komt. Vanavond getracht hier met extra klittenband iets aan te doen. Door de houders die aan het vizier vastzitten te verlengen met klittenband kan de houder ook als het vizier vervormd toch recht op de band blijven zitten. Hoop zo dat het vizier mee stabiel recht op de kap gehouden kan worden.



vrijdag 6 januari 2012

twee maal noodstop en record tempo


Vandaag de wind behoorlijk gunstig met kracht 4 uit het westen vandaan. Nog beter zou voor mij NNW zijn. In de ochtend rustig aan gedaan windkracht 6 tegen met een gemiddelde van 29,6 km/h. In de middag vroeg op huis aan waar de wind wat afgezwakt was maar eindelijk wel een keer uit de goede richting kwam om weer eens aan hard rijden te denken. De Gocycles zitten er nog onder na de OBT dus dat bied perspectief. Enigste nadeel voorhoofd holte ontstoken maar warm gedraaid kan dit alleen maar beter worden. Door Almere heen fiets flink op tempo gezet. Vlak voor de boten hier zichtbaar vanuit de andere richting  http://g.co/maps/7sqy5 was een onoplettende wandelaar die op het fietspad liep. Zelf ook niet ad rem, ik was geheel gefocust op hard fietsen claxonneerde ik ook niet in de verwachting dat hij mij zag. Niet dus, wat de snelheid van rond de 50 km/h  vol in de rem terug bracht tot 20 km/h. Man verontschuldigde zich netjes en ik maar weer proberen de gang erin te krijgen. Almere uit de N305 over naar de Merelweg ging behoorlijk vlot verkeer zat net gunstig dat de snelheid bij de verkeerslichten op ca 20 km/h gehouden kon worden. Gemiddeld had ik de snelheid op dat punt op 42 km staan. Daarna komt er een heel slecht stuk weg waar zo kort mogelijk richting de dijk gestoken kan worden. Op de dijk was de snelheid terug gevallen naar 40,0 km/h rond. Nu kon er weer tempo gemaakt worden ca 10 km de wind mee. Voor de Eemhof was het weer opgelopen naar 43,1 km/h. Daar moet het tempo weer omlaag. Ook hier een flink in de remmen omdat een auto geen voorrang verleent aan een fietser. Erger nog gewoon niet kijken. Dit punt is helaas uitgebreid door de Eemhof waar komend zomer meer ellende verwacht mag worden. Daarnaast is het gehele fietspad in de herfststemming vol met rottende bladeren en bochtig zodat het gemiddelde tempo aan het einde nog 41,3 km/h uur was. Aansluitend de Oostdijk op die getracht maximaal te houden. Uiteindelijk Spakenburg in gereden met een tempo van 40.4 km/h wat 2,3 km sneller was als het snelste tempo. Uit de fiets stappend zat ik redelijk richting kramp waardoor ik zeker wist maximaal gereden te hebben. Wil ik nog sneller gaan dan zal de route aangepast moeten worden wat een paar km langer is maar minder bochtig en uit eindelijk minder inspannend door voortdurend een tempo te kunnen draaien. Thuis gekomen heeft de GPS het gemiddeld iets laten zakken maar zag ik wel dat ik ergens onderweg een maximum van 71,1 heb behaald. Dit zal naar verwachting ergens op de dijk geweest zijn maar geen idee waar.




maandag 2 januari 2012

Normaal ritme


Allen de beste wensen en veilige kilometers gewenst in 2012. Na een heerlijk ontspannen week met oliebollen vandaag weer aan het werk. Een voorhoofd holte ontsteking die vorige week opkwam ten spijt toch vandaag maar met de fiets gegaan. Tijdens het fietsen weinig last alleen merk ik dat het na het fietsen versterkt terug komt. Had het plan opgevat om deze maand > 1000 km te rijden maar dit gaat roet in het eten gooien. De weersvoorspelling doet daar ook geen goed aan, daar er deze week op de windguru kracht 6  en morgen 7 bft met uitschieters naar 11 !! verwacht worden, Ga morgen denk ik maar verstandig zijn en de auto gaan opwarmen.
In 2011 totaal maar een 7000 km gereden de doelstelling gaat dit jaar  de 10000 worden waarbij ik dus minimaal 133 keer naar mijn werk moet gaan fietsen. Lijkt mij een leuke uitdaging om te doen.  Pak ik hier en daar nog eens een toertocht mee en een rondje IJsselmeer die Nico mij heeft toegezegd☺ dan gaat dat vast lukken. Tevens denk ik er over om een rondje Nederland te gaan afstemmen. Lijkt mij helemaal geweldig om in een dag of 5  a 6 alle richtingen uit te kunnen gaan fietsen. Concreet is er nog niets maar blijft leuk om plannen te maken.