maandag 28 mei 2012

Loosdrechtse Plassen

Vandaag een rit gepland om te controleren hoe het onderhoud is gegaan. Op zich niet verkeerd maar halverwege links voor een irritante piep. Ben er nog niet uit of dit van de lagers komt of van de veerpoot maar deze moet er echt nog wel uit.

Heerlijk rit gemaakt rond de Loosdrechtse Plassen. Op zich kon er vandaag niet lekker worden door gereden vanwege te te verwachten drukte op de fiets. Vooral rondom Breukelen en Loenen aan de Vecht stond het  zo vast dat ik een kwartier niet verder kon. Toch volop genieten omdat het een mooie omgeving is die ik nog niet eerder heb gefietst. Volgende keer een iets langere route uitzetten. Toch nog een opvallend verkeersbord gezien (Zouden ze meer moeten doen ) en niet te
vergeten een paar gillende gevallen op het
moment dat ik ze netjes wilde passeren.☺


.Nu was ik na 88 km thuis.












zaterdag 26 mei 2012

Onderhoud

Vandaag was ik van plan de ashouder voor het ketting kettingwiel te plaatsen. Van het een kwam het ander en aan het eind van de dag had ik de hele fiets gedaan. Duidelijk is wel dat ik een nieuw kettingwiel nodig heb. Inmiddels is duidelijk dat het geratel niet bij de derailleur vandaan kwam maar van dit wiel. De O-ringen waren weg en de tanden voor de helft ook. In ieder geval zal het plaatsen daarvan nu gemakkelijk gaan worden met de nieuwe tussenas de remmen na te kijken maar van het een kwam het ander en heb ik zo ongeveer alles gedaan. Fiets heeft inmiddels 7500 kilometer gedaan, dus best interessant om de zaak eens goed te bekijken. Links voor maakten de lagers lawaai. De oorzaak werd al gauw gevonden. Het achterste lager bij de trommel heeft een roestige beschermmantel wat waarschijnlijk ook de kooi heeft bereikt. Aan de voorzijde ontbrak de rubber afdichting.
Hier voorlopig maar even tape op gebracht om evt vocht geen kans te geven. Verder vond ik een onderdeel wat ik eerst niet kon thuis brengen, naast de rubberen dopjes die de schuimdeksel vbasthouden aan het klitteband. Nu realiseer ik mij dat dit van een temp metertje af komt. Heb wel even lopen zoeken waar het vandaan zou kunnen komen.
Verder viel mij op dat de rubbers bij de veerpoten redelijk veel belasting tye verduren hebben. De volgende keer deze ook maar vervanger.
Melde ik laatst dat ik twee lekke banden heb gehad er is er een bij gekomen. Weer links voor. Deze kwam naar voren omdat ik vanwege slijtage de band heb omgedraaid Bij het weer oppompen hoorde ik gelijk wat sissen. Blijkt dus dat de Sealand van Joe nog steeds werkt. Deze band toch maar even geplakt.
Zit nu alleen nog met een vraag: Hebben de gocycle / F-lites ook nog een bepaalde ?
looprichting? Op de band kan ik daar niets over vinden. Iemand die dit weet?



vrijdag 25 mei 2012

Ochtendstond heeft goud in de mond


 Vroeg opstaan is niet mijn grootste hobby. Moet je echter om 600 uur starten met werken en 40 km rijden dan is 3.50 uur een tijd waarbij ik zonder mij te haasten lekker ontspannen naar mijn werk kan fietsen. Het grootste gedeelte van het jaar is het donker. De laatste twee a drie weken merk ik dat het vroeger licht begint te worden. Deze tijd duurt niet erg lang. op het hoogte punt rond 21 juni rijd ik net met licht de dijk op en dan een na een paar weken en een
vakantie periode van een week of drie is het al gauw  weer de gehele rit donker.
Toch is deze tijd prachtig zie ook de foto met het ochtend rood. Is echt genieten dan te mogen fietsen, een roofvogel die op het fietspad zit een haas op zijn achterpoten staat of een vos die je een tijdlang aan kijkt voordat hij verdwijnt, echt schitterend allemaal. Het tempo in de ochtend ligt de laatste tijd laag. Kom met net 30 km/h gemiddeld over met een hartslag van gemiddeld 101 en een top van 130 slagen per minuut. Voordeel is dat je geen tijd nodig hebt om uit te zweten en na de was beurt gelijk aan het werk kan. Onderweg zijn er weer een paar zaken veranderd. Achter bij de Eemhof zijn de verbouwingen achter de rug en wordt de laatste hand gelegd aan de wegen. Waarom daar nu een keuze maakt om grote keien net naast het fietspad te moeten leggen is wel weer een
discussie waard. In ieder geval heb ik al een aantal keren keien op het fietspad gezien, want
ja als je al op vakantie bent en je heb verder
niets te doen kan je aantal nog met die stenen
gaan donderen.
Verder heb ik op de route de eerste gras maaiers gezien. Nu maar hopen dat ze doorgaan want de rit is op bepaalde plaatsen onveilig aan het worden ende snelheid moet er echt op aangepast worden.
Morgen de nieuwe tussenas gaan monteren die ik bij Wim heb aangeschaft. Ik denk dat er opnieuw een rubber kapot is gezien het geratel in het vooronder.
Fijne dag allemaal











woensdag 23 mei 2012

F-Lites vs Go-cycles

plat vlak RF
plat vlak rv
Vandaag maar eens een banden inspectie gehouden. Zou eigenlijk wat frequenter moeten gebeuren maar als je weinig lek rijd is het ook geen issue. Vwb de achterband een Kojak Schwalbe 50-559 gaat hij nu 7328 km mee en is nog niet lek geweest. Band ziet er op zich nog redelijk netjes uit maar wel voorzien van wat beschadigingen door scherpe insnijdingen van buitenaf.
Ben benieuwd hoe lang deze nog mee kan maar heb nog niet eerder zoveel km met een band gemaakt. Dit is wel de eerste 26" band dus heb ik verder geen vergelijk. Krijg het idee dat het zomaar 10000 km kan gaan worden. Lek rijden in de zomer vind ik geen bezwaar dus ik houd hem er onder totdat de band op is.
aanlopen wang RV
Aan de voorzijde hen ik momenteel Go-cycles erom liggen. Deze evenknie van de F-lite ligt er nu 2826 km om. Links voor heb ik 1x een lekke band gehad op 463 km. Kan toevallig zijn maar ik zie dat ik linksvoor meer lekkages heb gehad als rechtsvoor. Als BlackBelt ga ik er vast nog eens een keer statistiek op loslaten om te kijken of er patronen te ontdekken zijn.
Mij vorige set banden (wel F-lites) is maar 3165 km meegegaan. Hier was echter niet het loopvlak de veroorzaker maar de wang die aan de buitenkant tegen de Quest aan schuurt bij bochtenok hier links voor een lekke band op 760 km waarbij er toen extreem veel vuiligheid op de weg lag incl nat weer. Heb mij toen voorgenomen de banden links en rechts te gaan wisselen om de schade aan de wang verdeeld te houden. Vandaag bij de Go-cycle viel het op dat de wang maar minimaal is beschadigd omdat ik met sturen in scherpe bochten niet maximaal doordruk. Evengoed zal ik op korte termijn bij onderhoud de banden gaan wisselen om geen risico te lopen.
maar een paar kleine insnijdingen
Helemaal positief kan ik ook nog niet zijn wat mijn rechter voorband heeft duidelijk schade aan het loopvlak. Dit komt m.i. doordat de remmen niet geheel synchroon zijn afgesteld en mogelijk ook door vuil op de weg waardoor de band bij remmen niet meer rolt maar schuift. Vermoed dat dit laatste het geval is geweest.
 Nu maar hopen dat ik morgen lekvrij over ga komen, als je het over de duvel hebt dan...trap je hem op zijn steert.








zaterdag 19 mei 2012

De wind in de rug


Vandaag besloten de Flevo polder rond te trappen. De route had ik nog staan en is op zich niet heel erg moeilijk zolang je maar water blijft zien. Op Windguru had ik gezien dat tussen 1400 en 1700 uur de wind compleet zou draaien. Zou in het mooiste geval de hele dag wind mee worden☺. Vanaf de Nijkerkse sluizen de polder in gereden richting Almere. Nou is de eerste 25 km gelijk aan mijn woon-werk route dus vwb de omgeving niet veel nieuws onder de zon. Wel kon ik op de dijk tegenover Spakenburg de jaarlijkse Zuidwal Botter wedstrijd mooi zien. Zelf ben ik een keer of tien mee geweest maar vanaf de kant had ik het nog maar 1 keer eerder gezien. Levert prachtige beelden op. Na de A27 te zijn gepasseerd kwam ik al gauw op meer onbekend terrein. Bij de haven in Almere iets vaart minderen maar op zich kon ik er snel doorheen.  Even niet opletten levert ook nog wat tijdsvertraging door een foute afslag, maar al snel reed ik onder de A6 door richting de IJmeer
en later Markermeer.
Kruissnelheid lag eigenlijk iets te hoog met rond de 38 km/h maar het ging vrij gemakkelijk met de wind in de rug. Bij de Oostvaardersplassen kreeg ik spontaan last van een echte RVS. Waar de beste bukker vandaan kwam weet ik niet maar hij zat ineens achter mij. Dacht zelf dat mijn snelheid niet echt hoog was maar bleek toch al 40 km/h te rijden. Twijfelde even moet ik het wel doen maar reed toen al 43 km/h en nog steeds hing die bukker er aan. Niet eerder ben ik
een dergelijke sportieveling tegen gekomen.
Het gas ging er op en ik bemerkte dat 50 km/h hem teveel werd. Ben nog even 55 gaan rijden om een gaatje te creëren en heb toen het gas langzaam los gelaten. Evengoed tot Lelystad het tempo boven de 40 km/h gehouden om hem geen kans te geven terug te komen.
 Bij Lelystad zat de eerste 100 km er op met bijna  37 km/h en dat was nou net niet mijn bedoeling geweest. Bij de brug over de A6 naar de Noordoostpolder ben ik maar even gestopt en mij heerlijk in de zon vermaakt. Dit weer maakt fietsen nog leuker. Onderwijl zat ik te kijken hoe de brug open ging en er van weerzijden boten doorheen gingen. De brug ging alweer dicht waarbij ik een boot zag die zich ook nog die richting uit spoedde. Snel de camera gepakt wat een boot klem onder de brug kom je ook niet elke dag tegen. Het ging al met al maar net goed. De boot keerde net op tijd zodat ik net geen melding kon doen van een nieuws feit. Aansluitend verder gefietst naar Ketelhaven waarbij de wind inderdaad gedraaid was en ik hem nog steeds vol in de rug had. Op de terugweg begon de vliegenplaag in de polder weer op te spelen. Tevens zijn er aan deze kant veel dagjes mensen langs het water , op de fiets die de snelheid er met regelmaat uit haalden. Onderweg een groep skeeleraars gepasseerd die te horen aan het groeten uit de kop van Overijssel kwamen. Respect voor die mannen.
Rijden gewoon 30+ met die kleine wieltjes waarbij meerdere bukkers langzamer gaan. Bemerkte dat ze mijn snelheid ook wel aardig vonden. Op 140 km kon ik merken dat ik de eerst uren hard gegaan was. Tempo zakte naar 32 km/h en ook de wind deed niet wat er beloofd was. Je kan niet alles hebben natuurlijk. Heerlijke rit die na 164 km zijn einde vond met een gemiddelde van net geen 34 km/h.












dinsdag 8 mei 2012



Het normale woon werk verkeer hervat geeft in deze tijd van het jaar in de ochtend weer wat meer licht en daardoor zicht. De laatste tijd probeer ik het tempo wat te drukken om ergens tussen de 32 en 35 km /h te rijden. Op zich best lastig als je continu na een kilometer ziet dat je 38 tot 40 km/h rijd afhankelijk of je de wind mee of tegen hebt. Op de terugweg een trekker tegen gekomen die een formaat kende van net zo breed als de weg. 
 Ben benieuwd welke voorwaarden aan een dergelijk voertuig gesteld worden om op de openbare weg te mogen dan wel welke verplichtingen er gelden. Gezegd moet worden dat deze man mij er keurig langs liet maar de foto laat al zien dat verkeer bijna niet mogelijk is. In mijn vorig blogspot de melding geplaatst op verbeterdebuurt.nl http://questikel.blogspot.com/2012/05/ff-mopperen.html. Het moet gezegd worden twee dagen later was de zandhoop die daar meerdere
weken lag opgeruimd. Thuis krijg ik mail verkeer
dat e.e.a. doorgegeven wordt van gemeente naar provincie terwijl het nu al is opgeruimd. Voorlopig positief ervaren .
En dan de vliegen. Als het gras hoger wordt en dat is de laatste weken sterk het geval is er langs het water bijna niet meer te rijden vanwege de mugachtige vliegen. Gelukkig heb ik de eerste maaier gesignaleerd. Getracht de wolken van vliegen vast te leggen op de foto en dat is nog gelukt ook. Door dragen van een bril en gebruik
van het minischermpje is er met een velomobiel nog doorheen te komen alhoewel thuis gekomen heel veel vliegen uit de fiets komen die er tijdens de rit in terecht zijn gekomen. Gelukkig steken ze niet anders was het einde oefening op de dijken.

zaterdag 5 mei 2012

FF mopperen

Vandaag maar een extra rit gemaakt omdat er deze week een dag minder te fietsen was en ik over twee weken weer een week vrij heb waarbij ik met de motor naar Sauerland ga. (klinkt vervelender als dat het is trouwens☺). Omdat ik perse de 10000 km wil maken dit jaar las ik dan maar extra ritjes in.
Vandaag uitgebreid de nieuwe demper beproeft. Je kunt er inderdaad harder mee over drempels maar dat is niet het grootste winstpunt. De fiets is nu stiller geworden op klinker wegen en wel op een manier dat ik denk dat de voorwielen nu meer hoorbaar zijn geworden. Ik rijd daar nu met go-cycles die relatief hard zijn opgepompt maar toch nog een verende werking hebben. Achter rijd ik met een kojak van Schwalbe die met de nieuwe demper minder geluid doorgeeft. Tot zover geen gemopper.

Wel weer even over het fietspad achter Centerparcs de Eemhof waar gedurende een jaar een verbouwing heeft plaatsgevonden en men nu met de omgeving bezig is. Nadat men eerder al de straat aan het vernieuwen was waarbij het fietspad onder het zand werd gegooid, is er nu een dam over het fietspad gemaakt zonder dat hierover stalen platen zijn heen gelegd. Heb een klacht neer gelegd bij:


http://www.verbeterdebuurt.nl/melding/23837/fietspad-onbegaanbaar Uiteraard mag u allemaal gaan stemmen☺. Ben benieuwd of dit snel gaat werken maar ik houd u op de hoogte.

woensdag 2 mei 2012

Risse demper

Met het thuis komen uit Schotland de bestelling van Wim Schermer gekregen met daarin o.a. de Risse demper. Zoals vermeld door Wim en te zien in het filmpje een fluitje van een cent vwb het monteren. Het vullen met lucht is inderdaad lastig zonder adapter. Deze ga ik nog apart bestellen. Zonder is eenvoudig weg niet duidelijk hoeveel druk er in zit. Verwacht dat ik nu rond de 7 bar zit op stand 2 of 3 ingesteld. De eerste ervaringen zijn inderdaad positief. Op de dubbele drempel bedoeld om fietsers airborne te laten gaan boven de 30 km/u,
Grotere kaart weergeven, kan nu harder gereden worden zonder dat de fiets een krimp geeft. Zal het tempo hier niet vol laten gaan omdat anders de krachten door de fiets meer zullen worden opgenomen met evt frame problemen erbij.
Wim schrijft bij de demper het verschil tussen een Eend en een Audi. Dat komt vast omdat hij nog nooit in een Citroen DS heeft gereden. Deze demper is een verschil van een stugge Audi naar een DS die ook gewoon vol over drempels kan rijden. ☺

dinsdag 1 mei 2012

Na Schotland weer fietsen

Om het Schotland verhaal af te ronden: Dag drie gerend op het Isle of Skye. Wat een fantastische belevenis. De derde dag is vrijwel droog verlopen alhoewel een fikse hagel bui vanuit de Atlantische Oceaan nog een klein beetje tot voorzichtig rijden noopte. De hele bui duurde voor ons nog geen 5 minuten en verwaaide daarna snel. De vierde dag met de veerpont naar het vaste land toe waarna een rit volgde door de Highlands. Ook deze dag verliep voor het grootste deel zonnig en droog. De temperaturen waren de gehele tocht rond de drie graden celcius.  Ook deze vierde dag was fantastisch om te rijden. Wat dat betreft brengt Schotland wat er van wordt verteld een Walhalla voor motorrijders. Op elke dag wel iets van de cultuur gesnoven met bezoeken aan kastelen en het William Wallace memorial. In de avond in de pub een rugby wedstrijd bekeken en overal waar je komt enorm gauw contact met over het algemeen zeer vriendelijke mensen.De tocht verdiend het om nog eens te rijden. Voor wat het weer betreft hebben we geluk gehad. In het westen van Schotland veel overvloedige regenval in het Oosten vrijwel droog. Vwb het fietsen weinig gemerkt van de Pedal for Parliament alhoewel er veel bij elkaar zijn geweest. http://www.magnatom.net/2012/04/pedal-on-parliament-thank-you.html
Onderweg een keer een ligfietser gezien die flink aan het werk was een berg op te rijden. Op mijn uitgebreide zwaaien dacht de man waarschijnlijk wat is dat voor een gek☺. Verder in Schotland rijden ze allemaal met fel gele jassen aan. Dat laatste is ook echt noodzakelijk. Op wegen waar de gemiddelde snelheid boven de 100 km per uur ligt vliegen de auto langs je heen waarbij een enkele bestuurder weinig ruimte geeft omdat er een tegenligger passeert.

Nu uiteindelijk vandaag weer fietsen na een week. Temperatuur was goed en ik bemerkte dat het gras aan de kanten flink was gegroeid. Waar ik in de vroege ochtend een kruising over moet bij Almere had ik geen zicht meer naar links waardoor ik de auto die er aan kwamen slecht opmerkte. Kreeg het gelukkig wel op tijd in de gaten. Op de terug weg gaven de vliegen mij weinig ruimte, Na vorige week maandag in Dronten te zijn geweest met racekap, die ook uitstekend tegen vliegen werkt trouwens, vandaag zonder gereden waarbij hele zwermen doorklieft werden. Het minischermpje en een bril zorgen ervoor dat je in ieder geval door kan rijden zonder dat ze in de ogen of mond terecht komen.