maandag 29 oktober 2012

Moed verzamelen

De nieuwe stalling heeft de ruimte
De maand oktober verloopt al gauw en het aantal kilometers deze maand is met 247 totaal wel erg laag. Lange dagen maken, slecht weer, aantal keren dat ik ander vervoer nodig had om verder het land in te gaan zijn de redenen maar gisteren bedacht ik mij laat in de avond dat het ondanks het weer maar weer eens moest gebeuren. Gedachten aan kou en regen, het gebruik van de tourkap op de nieuwe route maakten mij op voorhand niet enthousiast  om te gaan fietsen. Totdat ik de fiets in ging bleef de drempel aanwezig. Warm aangekleed was wel nodig omdat de wind bij vlagen stevig onder de muts sloeg. Gelukkig kreeg ik de wind vlot tegen ☺ waardoor dat nare verschijnsel geen probleem meer was. Het dorp uit was ik blij dat ik de drempel over gegaan was. Weinig verkeer op de weg en een kruissnelheid van 35 km/h was goed vol te houden. Het weinige verkeer zorgde ervoor dat ik mijn grote lamp de eerste 25 minuten kon gebruiken en de accu van de Quest kon sparen. Door de zomertijd had ik de verwachting dat ik deze vol moest gaan gebruiken en dat klopte behoorlijk. Bij aankomst in Ede begon het net aan licht te worden. Onderweg wederom gemerkt dat de route minder veilig is dan ik gewend was. Een werkbus stak achteruit zonder zicht op de weg en het fietspad waarbij ik er nog net achterlangs kon. De man zou zelf na moeten denken hoe hij zijn bus bij zijn huis parkeert om dergelijke manoeuvres in de ochtend te voorkomen. Verder ging de rit zonder noemenswaardige incidenten. Het laatste stuk van ca 6 km dat mijn tempo sterk laat dalen ben ik nu anders aangereden. De vele bochten en bijzonder nare drempels noopten daartoe. http://questikel.blogspot.nl/2012/10/nieuwe-woon-werk-route.html. Nu ging de route door Ederveen. Op zich een lang stuk maar wel redelijk goed te rijden. De verkeerslichten
Groot licht niet gedimpt

View Larger Map
 nam ik nu twee keer welke ik de volgende keer kan mijden door eerder links de weg over te steken. Over de gehele route kan ik op deze manier ook drie voorkomen.
Op de route terug naar huis ging het hard. Was het gemiddelde van de ochtend op 29,1 blijven steken nu ging de kruissnelheid naar de 40 km/h en lag het gemiddelde al op 36 km/h na ca 5 km. De GPS ging in een keer lastig doen de signalen te vatten van de satellieten. Dit gaf enigszins problemen omdat ik ook nu voor de richting Ederveen koos en deze route staat er nog niet in. De oorzaak is enerzijds de carbon toerkap en anderzijds m.i. de regen en bewolking. In de ochtend was alles goed gegaan. De aangeschafte antenne ligt nog net onder de muts. Volgende keer zal ik deze nog 2 cm naar achteren verplaatsen.
Klein licht niet gedimpt






Dan nog de verlichting, ik merkte dat het autoverkeer weinig last had van mijn groot licht als ik links van de weg reed. Mijn lamp zit ook links en had ik wat verder naar beneden gericht. Deze lamp bestaat uit twee kleine en een grote beam die geschakeld worden in stappen en bovendien ook nog gedimpt hun werk kunnen doen. De twee kleine lampen heb ik continu aangehad op een kwart gedimpt. Dit zorgt ervoor dat de fiets verlicht wordt en zodoende voor tegenliggers meer zichtbaarheid oplevert. Het grote licht is echt een kanon en is in de zwaar regenachtige omstandigheden bijzonder welkom. Zij het dat deze wel uitgezet wordt bij tegenliggers. Op stille polderwegen zeer goed te gebruiken.
Klein licht gedimt maakt de fiets zichtbaar
Thuis gekomen voelde het goed ondanks de enorme hoosbuien was ik zelf behoorlijk droog alhoewel de fiets aan de rechterzijde flink water had gehapt vermoedelijk via het achterwiel. Hopen dat het fototoestel de aanval heeft overleeft.
Wel voelde het goed. Ondanks de weinige km van deze maand was de conditie nog prima. Ga toch proberen in november het ritme van minimaal 2 x per week weer op te vatten. Zou ander nog lui gaan worden.



maandag 15 oktober 2012

Nieuwe woon werk route

Nadat ik op 1 oktober gestart ben  met werken in Ede ben ik op 8 oktober voor het eerst met de Quest gegaan. Perfect geregeld een kast vlakbij de douche en ruimte om de kleren uit te hangen. Een nieuw gebouw is wat dat betreft net even beter geregeld. De fiets had ik vooraf voorzien van een furious fred achter en twee F lites voor.
Op 8 oktober had ik de pech dat het licht mistig was. Als je dan een eerste rit in het donker hebt die je twee keer overdag heb gereden en het is dan ook nog mistig dan is de snelheid er wel uit. De start tijd is in ieder geval weer van een niveau dat je in de nacht weer wat uren slaap kan pakken. Voorheen om 3.50 uur uit bed nu om 5.15 uur. Scheelt bijna 1,5 uur en dat merk je aan het eind van de week. De drukte op dit tijdstip is meer dan ik gewent was maar het valt mij nog niet tegen. Een paar fietsers en wat meer auto's die vooral met mist het zich uit de bril nemen. Zeker als de bril vanwege de mist niet helder
blijft is het zicht af en toe nul. Uiteindelijk de bril maar af om uiteindelijk nog wat te zien. Slechts twee keer zat ik naast de route en uiteindelijk was ik met ca 28 en een beetje per uur over gekomen na 40 kilometer. De terugreis ging veel vlotter. Hoewel de eerste 6 kilometer erg langzaam zijn met gemiddeld 25 km/h kon het tempo erop en een kruis snelheid van 37 km/h worden vast gehouden. Uiteindelijk stond het gemiddelde thuis op 32,5 km/h. Voor een eerste rit niet slecht en geeft hoop voor de toekomst. Wel had ik problemen met de furious fred die achter de wielkast raakte bij een kleine oneffenheid. Later de Rise demper maar naar 7 bar gedrukt om te zien of het probleem hiermee uit de wereld is. Afgelopen vrijdag was het mij net te nat om de nog wat onbekende weg te rijden. Vandaar dat het vandaag opnieuw ging. Nu was het weer helder en niet al te fris. Vlak voor Amersfoort had ik er bijna een kip onder. Op de terugweg een foto gemaakt omdat het op dat punt niet vreemd is dat er een kip los loopt. Tempo lag echter wederom niet hoog. Dit heeft ook te maken met het oversteken van de N wegen die ik liever wat eerder oversteek als op het laatst vast te staan voor verkeerslichten. Ik kom er drie tegen waarvan ik er twee mijden kan. Echter in het donker de op en af rit van de weg vinden is wat lastig. Later ergens in de buurt van Ederveen was er een bestelbus die geen voorrang verleende. Gelukkig kon ik zelf vol in de rem want op de plaats waar de bus tot stilstand kwam had hij zeker half in de fiets gezeten. Vooral het laatste stuk is vervelend geen fietspad en vrij veel maar vooral hard rijdende auto. Uiteindelijk toch met 30,4 km/h gemiddeld overgekomen.
Op de terugweg gemeten hoe lang het eerste stuk is waar de snelheid er niet in zit. Dit is 6 kilometer met een gemiddelde van 25 km/h. Heel veel bochten en een paar nare betonnen verhogingen erin die echt langzaam genomen moeten worden. De eerste volgende keer zal ik de bochten maar eens gaan tellen want dit zijn er veel. Aansluitend is er een dikke 20 km waar de gang er goed ingehouden kan worden waarna bij Amersfoort het iets wegzakt. Volgende keer probeer ik e.e.a. door Ederveen uit omdat dat wel eens veel sneller kan zijn.
De rise demper op 7 bar is net niet voldoende om geheel vrij te lopen maar nu is er een flinke hobbel nodig om licht aan te lopen. Totaal gewicht incl. laptop zal e rook debet aan zijn. Nu zitten er nog standen op de demper maar ik kan op dit moment niet terug vinden welke kant ik hem uit moet zetten. Iemand die dit wel weet? Kan de info niet direct terug vinden. Voorlopig conclusie omgeving weer eens wat anders, geen snel parcours maar wel veel minder last van de wind. Wel een stuk meer opletten bij diverse uitritten.