vrijdag 26 april 2013

Shredda vs F-Lite

Na ruim 500 kilometer de eerste ervaringen met de Shredda banden. Door de kleinere maat is het sturen in bochten veel gemakkelijker geworden. Dit was natuurlijk op voorhand te verwachten maar voor het aansnijden van de bochten is minder aandacht nodig. Dit levert in de bochten lichte tijdwinst op doordat je er sneller uit kan komen en weer gemakkelijker op gang komt. De banden komen in uiterste stuur uitslag maar net tegen de body en gevoelsmatig denk ik dat de fiets minder snel kantelt dan met de F-lite. Verder zijn er alle ervaringen minder t.o.v. de F-Lite. Het erom heen leggen ging nog wel soepel maar de F-lite is zonder gereedschap van de velg te halen. Het totale comfort is bij de F-Lite iets gunstiger en komt er iets minder geluid de fiets in vanuit het wegdek gezien. DIt zal met de dikkere band en grotere lucht inhoud te maken hebben. De snelheid valt mij ruim tegen. Op het GPS horloge meerdere ritten tegen elkaar vergeleken maar de snelheid ligt lager en de hartslag is hoger. Gemiddelde snelheden met de F-Lite liggen tussen de 35 en 40 km/h de ritten met de Shredda tussen de 30 en de 32 km/h. Daarbij moet wel gezegd worden dat daarbij ook precies de overgang zat naar het cabrio rijden. Haal ik de data van september vorig jaar erbij dan zie ik dat ik met de F=Lite (wel een andere route) met een hartslag van 106 tot 110 gemiddeld rijd en een nog net iets hoger tempo. Nu zit dezelfde hartslag rond de 120  dus de inspanning is dan duidelijk weer hoger.
Op een ochtend dat de temperatuur rond de 0 grC lag leek het wel dat er helemaal geen tempo uit te halen viel. Bij hogere temperatuur was er nog een kruis snelheid van iets boven de 35 km/h te rijden. Gewend was ik aan net boven de 40 km/h te kunnen rijden met de F-lite. Op de top van de Shredda gaat het net in de 40 km/h terwijl de top van de F-Lite boven de 50 km/h gaat. Daar zit bijna 10 km/h verschil in. Niet vergeten dat de Shredda zonder racekap gebuikt is en dat mogelijk daardoor de top wat verder uit elkaar lijkt te liggen.
Dan vanmiddag een V.I.S. Op een rotonde voor Nijkerk kwam er een Strada
voor mij rijden die dezelfde richting uit ging. Het was koud en vochtig weer met de wind tegen maar samen het gas er op. Dat ging een kilometer  goed maar daarna moest ik gewoon afhaken. Met 36 km/h doorgereden maar toen zat ik gewoon op mijn top.
Samenvattend de band is 3 tot 5 km/h langzamer en zal dus eenmalig blijven wat mij aangaat. Uiteraard ben ik in Holland geboren en zal hem dus wel oprijden. Nu maar hopen dat hij snel gaat slijten ☺.

maandag 15 april 2013

Boven de wet?

Vandaag een eerste test met de Shredda banden. Veel kan ik er nog niet over zeggen. Een pijnlijke achillespees een een zere knie noopten mij tot rustig aan doen. Wel lopen de banden redelijk licht echter twee maal de wind tegen kwam ik ook niet echt gemakkelijk op gang. Vanochtend voor de tweede keer cabrio gereden. Op de heenweg de schuimdeksel er nog op hoewel dit al tamelijk warm was. Al vrij vlot begon het te gloren en halverwege de rit kwam de zon al weer op. Blijft altijd een prachtig schouwspel.

Terug naar huis wat vroeger dan gebruikelijk stond er op de N224 richting De Klomp een auto midden op het fietspad. Eerst dacht ik nog iemand met pech die hem aan het repareren was maar dichterbij gekomen blijkt het de stille Hermandad te zijn die achter een boom auto's op snelheid controleert. Dan vraag je je af waarom dit soort mannen als voorbeeld in onze maatschappij worden gesteld. Even verder op staat er weer een auto  op het fietspad. Dit lijkt op een vrouwelijke wereldburger die vermoedelijk niet achteruit durft of kan rijden. Uiteraard kun je dit gedrag niet bekeuren als politie als je het zelf ook doet. Hoe  komen we uit deze vicieuze cirkel?  Wie het weet mag het zeggen.
Verder een heerlijk rit net na een flinke bui waarbij de zon later flink zijn best deed.


zaterdag 13 april 2013

Shredda eronder

Gezien de warmere vooruitzichten de fiets nog maar een keer nagekeken. In de bochten vooral de rechter komen er geluiden bij die ik nog niet kan plaatsen. Eind mei gaat de fiets naar velomobiel om geheel nagekeken te worden en tevens voor het monteren van bagage vakken voor de wielkasten. Deze zullen van pas komen als de Eurotour 2013 verreden gaat worden.
Opnieuw de o-ringen vervangen. De fiets maakte al weer enige tijd meer geluid, dus veel langer dan 1000 km zijn ze niet mee gegaan. Verder op de scharnier punten wat olie gedruppeld net zoals in de voorste veerpoten. Ben toch benieuwd naar de ontwikkeling van Risse demper aan de voorzijde. Het idee harder door de bochten te kunnen rijden zou de pret nog wat kunnen verhogen.
Gelijk ook maar de Shredda banden eronder gemonteerd. De maat 44-406 zou in de bochten weer wat voordeel moeten hebben door er scherper in te kunnen sturen. Binnenband gevuld met 50 cc Joe Race sealant omdat de lek bescherming slecht zou zijn. Zeer benieuwd of het tempo kan worden gehaald wat de F-lites brengen. Montage ging vlot en soepel. Nadeel is dat voor het eraf halen een bandenlichter nodig zal zijn daar waar de F-lites er zonder gereedschap af gehaald kunnen worden. De huidige set  is 2000 en 3000 km mee gegaan en is nog niet geheel afgeschreven.
Vorige week maandag met perfecte wind in de rug opnieuw een scherpere tijd neergezet van 41,4 km/h. Zal nier gemakkelijk zijn dit te verbeteren daar bijna alles mee zat om een scherpe tijd te kunnen zetten. Ervaringen zullen spoedig volgen