zaterdag 5 april 2014

Eerste roeifiets kilometers




Een maand met fantastisch mooi weer voor eind winter begin lente gaf de mogelijkheid om weer volop cabrio te rijden met de Quest. Tempo schiet omhoog als het tegen de 20 gr C wordt terwijl ik het juist rustig aan wilde doen. Nu ik de winter heb door gereden op de F lites merk ik opnieuw het verschil v.w.b. de temperatuur. Deze temperatuur is van groter invloed als de keuze van de banden. Volgende winter nog maar eens overdenken wat ik ga gebruiken.
Afgelopen weken de roeifiets maar eens goed bekeken. De aandrijfkabels waren er aan toe om omgedraaid te worden. Dat gaf mij tevens de gelegenheid de vaardigheid eigen te worden. Kostte ondanks de instructie video's best wel enige tijd om de kabels goed op zijn plaats te krijgen. Mocht ik tijdens een rit een kabel moeten vervangen dan zal dat best nog lang duren voordat e.e.a. er weer goed op zit.
Vandaag dan maar de fiets bij de horens gevat en de eerste kilometers in de polder afgelegd. Twee jaar geleden had ik al een keer proef gereden. Naast deze ervaring is het rijden van de Optima Baron ook nog van invloed dat ik vlot met de fiets kon wegrijden. Probleem zat hem in de eerste kilometers in de coördinatie. Met de benen drukte ik vlot af waardoor de stuurkabel los kwam te hangen en bij aantrekken een lichte klap kreeg. Dit zal vast de oorzaak zijn geweest dat de stuurkabel los kwam. De knoop zat hier niet erg stevig vast. Bij het fietsen had ik wel de halve weg nodig omdat een rechte lijn net te moeilijk was. Al doende leert men en na een paar kilometer had ik de snelheid op 23 km/h zitten. De armen en benen begonnen soepel op elkaar in te spelen. Alhoewel soepel? De beweging van het roeien gaf al gauw aan dat de spieren van de armen niet vele gewend zijn in een ligfiets. Op de terugweg gauw het tempo opvoeren om te zien hoe snel het kan gaan. Helaas bij ca 29 km/h kwam opnieuw de stuurkabel los. Deze nu maar met een dubbele knoop vastgemaakt. Aansluitend rustig naar huis terug roeien waarna de eerst 7 kilometer gemaakt was. Komende periode maar langzaam opvoeren. Wel het idee dat ik deze manier van voort bewegen vaker gaan gebruiken.

11 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,
    De truc is om ervoor te zorgen dat de armslagkabel altijd onder spanning blijft, vooral omdat je met een loshangende kabel nauwelijks kunt sturen. Voor de knoop zou ik ook even naar de instructiefilmpjes kijken, want die mag echt niet loskomen en als je hem maakt zoals Derk het voordoet gebeurt dat ook niet.
    Heb je al de nieuwe aangepaste revolverring met het open sleufje waar de aandrijfkabel doorheen gaat? Zo niet, neem dan een klein schaartje mee bij je gereedschap voor het geval je kabel onderweg breekt. Dan kun je de knoop eraf knippen, anders sta je behoorlijk te prutsen om de oude kabel eraf te krijgen. Misschien kunnen we wel een keer iets afspreken, zo woon je niet hier vandaan.
    G roets, Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marloes
      De instructie filmpjes had en heb ik nu weer bekeken. Ik denk dat ik hem nog had kunnen maken ook maar ik was vergeten welke knoop ik waar moest maken ☺. Ik denk dat ik geen aangepaste revolverring heb omdat ik uiteindelijk een schaar hen gebruikt. Ga deze zeker meenemen. Lijkt mij erg leuk om eens een keer af te spreken.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen Peter. Zeer herkenbaar ook. De eerste keer dat ik de kabels ging wisselen ben ik wel 3x terug naar de computer gelopen om toch nog even het filmpje te bekijken. Ik ben niet zo heel technisch.......;)
    In het begin had ik ook de hele weg nodig. Grappig om dat ook weer bij jou te lezen. Nu kan ik tientallen kilometers over een witte streep rijden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat over enige tijd ook te kunnen zeggen dat ik over de witte streep kan rijden. De beweging om nu iets voorover uit de stoel te komen kwam er al niet uit. Denk dat dat ook weer iets met afstelling te maken heeft. Ik zag zojuist opnieuw de filmpjes en had nu in ieder geval wat meer herkenning

      Hgr Peter

      Verwijderen
    2. Helemaal onderaan dit blogbericht heeft Lorenz een filmpje van mij gezet.
      Kun je zien in welk tempo ik roets.

      http://rastamango.blogspot.nl/2012/07/lol-plat-zwolsch.html

      Toen ik net begon, ging dat echt wel eventjes anders. Op mijn blog kun je daarover van alles lezen bij de oudste berichten.

      Verwijderen
  3. Lekker herkenbaar, heb ook sinds een maand een roets. Als ik dit lees moet ik toch ook (naast het fietsen) gaan proberen hoe ik het koord kan vervangen.

    Mijn eerste "proefrit"is alweer 10 jaar geleden op een roeifiets met een ketting. Dit is toch wel fijner.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Peter,

    leuk om je eerste ervaringen te lezen :) minder leuk om te lezen dat je stuurkabel losschoot , mede omdat ik bang ben dat ik deze knoop niet goed heb gemaakt ...

    ik heb zelf op mijn thys209 in de eerste week 337 km weggeroetst :) begon ook op 29/30 km , zit nu op 34,3 als snelste uurtijd :) top zit meen ik ergens in de 38 , whahah

    als je een keer samen wil roetsen , hoor ik je wel , grtz Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik, Ga zelf eerst flink oefenen de roets recht en recht op te houden. Lijkt mij best leuk om een samen te roetsen maar dan moet ik wel wat km in de armen en benen hebben. Moet op zijn minst mee kunnen komen ☺
      gr Peter

      Verwijderen
    2. komt goed , gaat snel zat roetsen is verslavend :) grtz Erik (vraagje had ik mijn regenbroek in de tas van 222 laten zitten ? kan hem nergens vinden :( ...

      Verwijderen
    3. Hoi Erik

      Nee niet in de tas achtergebelven. Helaas voor jou

      gr Peter

      Verwijderen