dinsdag 29 juli 2014

Dag 12 Eurotour 2014

Na maandag door Andre van Velomobielcentrum.dk te zijn opgehaald vanuit Gotenburg kon er vanaf vandaag weer gereden worden. Het zou een mooie dag worden met een kleine 140 km. Uit Gotenburg werden wij gegidst door Soren die hier al een aantal keren had gereden. Dat hielp zeker want het was lastig eruit te komen.  Aansluitend reden we richting Helsingborg dor het Zweedse landschap. Na een dikke 20 km kwam er nog een lastig klimmetje van een 6 kilometer omhoog op de Hellëndøsen. Dat was wel een half uurtjes hard werken samen met Helften en Søren. Aansluitend kwam er een afdaling van een 10 kilometer die tot 75 km per uur opliep zonder je te hoeven inspannen. Naar mate we dichter bij de Ferry kwamen werd het landschap vlakker maar een goed 40 kon redelijk constant worden vastgehouden. Aansluitend de Ferry naar Helsingør waar we weer in Denemarken belanden. In het Monaco van Denemarken hebben we de kans nog een keer waargenomen daar te zwemmen in de zee. Dat gaf samen met Helften een lekkere afkoeling na wederom een warme dag. Tot op heden met fietsen geen regen gezien. De onweersbuien in Noorwegen heeft de groep ook niet meegemaakt. Voorspellingen blijven ook goed maar dat zegt op zich niet veel. Nog drie dagen fietsen dan zijn we in Berlijn waar ik een dag zal blijven om de stad bekijken.  Totaal nu 1451 km gereden.
Vanavond een BBQ bij het Velomobielcentrum en dan morgen 175 km richting de Ferry waardoor we morgenavond in Duitsland gaan slapen.







maandag 28 juli 2014

Dag 11 vervolg

Update. Het kan snel gaan. Nadat de onderdelen vanuit Dronten later in de week zouden binnen komen heb ik Wim Schermer om hulp gevraagd. Wim was bereid per expresse gelijk een wiel regelen die dan dinsdag of woensdag binnen zou komen. Ik was er geweldig blij mee. Kort daarna werd ik gebeld vanuit Velomobiel center Denemarken door Andre dat hij mij tegen kostprijs wel wilde ophalen en naar Halmstadt wildebrengen  met een reserve kettinggmleidewiel bij zich. Geweldige geste die ik met beide handen heb aangenomen. Betekent dat ik vanavond weer bij de groep kan aansluiten en verder fietsen. Deze man verdiend wat mij betreft een lintje.
Ik kan nu wel in de kettinggeleidewielen handel maar ik rijd weer.
Wordt vervolgd.

Dag 10 en dag 11 vooruit

Gisteren uiteindelijk via de ANWB geholpen Glennertangen te verlaten. Wachten duurt lang maar een zwempartij in de ochtend in het meer en twee vette onweersbuien hielpen de tijd te doden. Om 1700 uur kwam er een verlossend telefoontje dat een Noorse sleepdienst  de Quest naar Gotenburg ging brengen. De reistijd was 3 uur en de aankomst op de camping in Gotenburg 2200 uur.
Vanochtend Allard gesproken het kettingwiel is zaterdag opgestuurd vai Post nl. Daarvan hoop ik later een track and trace te krijge.. Met heel veel geluk komt hij vanmiddag aan anders morgen middag. In beide gevallen kan ik aansluiten in het eerste met een rit van 265 kilometer in het tweede scenario 425 kilometer. De camping hier is in ieder geval goed geregeld en heeft betere verblijf mogelijkheden. We wachten het af.

zaterdag 26 juli 2014

Dag 8 en een beetje van 9

Dag 7 en  een klein stukje dag 8

Start van dag 7 ging richting Oslo. We hadden ruim de tijd en namen deze ook. Er volgend een paar pittige klimmetjes waarbij het gewicht van de fiets en alles wat zich er in bevindt de aantrekkingskracht van de aarde voelden. Hoe dichter bij Oslo hoe drukker het verkeer werd. Bjorn uit Noorwegen had al gewaarschuwd dat de rijstijl in Oslo agressiever was dan de rest van Noorwegen.  Op zich viel het mij niet tegen, maar de wegen zijn ook niet direct fiets vriendelijk te noemen. Uiteindelijk zijn wij aangekomen bij de haven waar inmiddels de rest van de groep zich had verzameld. Bij het raadhuis van Oslo werden nog de nodige foto's genomen waarna de daadwerkelijke tour kon beginnen. Oslo uit was door Per binnendoor gepland. Hier moet je dan wel weer een kenner voor zijn. Mooie wegen door de buitenwijken maar wel erg steil. Heel langzaam ging het over in meer en meer bos voordat we daadwerkelijk op de bospaden terecht kwamen. Met enige moeite weer de verharde weg gevonden en daar kon het gas er weer heerlijk op. In een rollercoaster door de heuvels blijft spectaculair rijden. We waren op dat moment nog met drie man waardoor we flink konden opschieten. Uiteindelijk reden we op een soort hoofdweg waar op een gegeven moment blauwe zwaailichten ons van de weg plukten. Na een veilige plaats te hebben uitgezocht bleek de Politi het idee te hebben dat wij een file veroorzaakten doordat wij te ver uit elkaar zouden rijden. Tevens moest de witte Quest van Bjorn in het midden rijden omdat deze te weinig opviel zoals de oranje Strada van Soren en mijn Oranje Quest. Verder reden wij daar geheel legaal, en mochten dus ook weer gewoon doorrijden. De laatste kilometers gingen wel heel snel. Strak naar beneden voor 10 of meer kilometer richting de camping in Glennertangen, liggend aan een prachtig meer. Hier hebben wij ons de avond uitstekend vermaakt met o.a ook de tour uit 2013 in herinnering.
Dag 9
Na in de avond in het meer zijn te gaan zwemmen heb ik dat in de ochtend ook nog een keer gedaan. Het geeft een paradijselijk gevoel. In de ochtend de wekker ook nog vroeg gezet omdat de zon rond 3.50 uur zou opkomen. Ik zeg zou want er was wel de gloed maar nog geen zon. Die kwam zeker een uur later. Al met al een fantastisch schouwspel. Na de ochtend de zaak weer gepakt voor de rit omhoog. Helaas na een paar kilometer kwam er een eind aan de rit. Met een enorm kabaal dacht ik niet meer te kunnen schakelen doordat de derailleur vast zat. Na de Quest op zijn kant te hebben gelegd bleek dit in orde. De fiets leeg gehaald hebben kwam een kleine lelijke aap uit de mouw. Het kettinggeleidingswiel was geheel over midden getrokken. De andere jongens kwamen al vlot weer terug gereden om te Zien of ze mij konden helpen. Helaas niemand had en reserve geleidingswiel meegenomen. Na een uurtje wachten heb ik ze aangeraden door te rijden zodat zij wel op tijd zouden komen. Uiteindelijk de ANWB gebeld daar ik een reisverzekering door Europa had genomen. Dat werd dus een lange wachtdag. De fiets heb ik weer bergaf gezet waar ik met een flinke snelheid weer op de camping terecht kwam. Op dit moment is er nog niets geregeld. Morgen ochtend wordt om 800 uur het dossier weer ter hand genomen. Mogelijk regelt men een huurauto waarmee ik naar Gothenburg kan rijden.  Bij Velomobiel heb ik voor de zekerheid twee tandwielen laten opsturen, een naar deze camping en een naar de camping inGothenburg. Op mijn gevoel kunnen deze er dinsdag dan wl woensdag zijn. Ik wil toch echt proberen de tocht zoveel mogelijk uit te rijden. De rustdag in Berlijn kan ik schrappen en de route kan ik ok twee dagen in een dag proppen. We zullen zien hoe het afloopt het blijft tenslotte een avontuur.
Foto's volgen later.

vrijdag 25 juli 2014

Dag 6 en 7 Eurotour 2014

Dag 6 en 7 eurotour 2014.

Op dit moment zittend rond 2300 uur aan een Fjord voor Oslo met nog steeds voldoende licht. Perfect weer met rond de 23 graden nu. Morgen rond 1200 uur gaan we de rest van de groep in Oslo ontmoeten. Tot op heden een fantastische week gehad op fiets gebied dan wel te verstaan met prachtig weer.
Start met dag 6. Na een perfecte ontvangst bij Soren waar we volledig gevuld werden met alles op gebied van eten en drinken gingen we de volgende dag op tijd weg om ca 1200 uur bij de Ferry te zijn naar Larvik. De laatste kilometers door Noord Denemarken gingen langs de kust naar het Noorden en aansluitend westelijk naar de Ferry. Na 45 km uurtje wachten op de boot en aansluitend een all you can catch ontbijt. Voor Velomobilisten die een week onderweg zijn ideaal om de nodige voedingsstoffen weer binnen te krijgen. Na een overtocht van een uur of  vier kwamen we in Larvik aan waar Bjorn Lunde op ons stond te wachten. Onderweg was hij Bram van Vliet tegengekomen die dezelfde tour gaat rijden. Op dat moment waren we dus met ons zessen. Noorwegen is duidelijk een ander land dan Denemarken. De wegen zijn net iets steiler en daardoor leuker te rijden. Prachtig Noorse omgeving die iets van de sfeer van de foto's van Adri uitademt. Huizen typisch rood of wit en allemaal groots van opzet. Ruimte genoeg hier in Noorwegen. De eerste 40 km in Noorwegen gingen prima ook om de maaltijd(en) van de Ferry te verwerken. Aansluitend werden we ontvangen door Bjorn in zijn huis en wederom perfect verwent. Het werd een latertje met veel verhalen om te lachten. (Niet om te bloggen verder .). ) Wel heb ik in de avond de fiets gerepareerd die een irritante kraak in de rechter veerpoot had de laatste drie dagen. Bjorn had zelfs nieuwe onderdelen die ik mocht gebruiken. Zijn fiets zal later in Kopenhagen een service beurt krijgen. Ik kan dara de spullen weer terug geven.
Dag 7. We hadden tijd genoeg omdat de afstand relatief kort was. Het ging een etappe van 110 km worden. Later zal ik de bijbehorende foto's gaan plaatsen. Het werd een dag van hard werken. Er zaten een drietal gemene bulten in die een aanslag op de conditie werden. Een half uur lang met ca 10 km omhoog kruipen en niet weten wanneer de top in zicht is. Aansluitend lange en snelle afdalingen die dan weer alles goed maakten. Onderweg lekker eten en drinken. Veel mensen uiteraard die de fietsen dan weer bijzonder vinden. Onderweg door Duitsland en Denemarken merk je dat veel mensen de Velomobiel niet kennen.
Zoals gezegd nu 23.15 uur en nog steeds niet volledig donker, heerlijk aan het water geeft bijzondere sfeer. Morgen gaat de tour dan zelf starten en zal gemakkelijker zijn vanwege de relatief korte afstanden van ca 150 km. Uiteraard met volle bepakking zonder volg auto geeft dat voor mij een ideale reis. Niet te veel georganiseerd maakt het veel leuker en avontuurlijker. Voorspellingen van het weer blijven tot zondag goed dan zou het gaan regenen in Oslo, wij zitten dan in Zweden en zullen zien of we mooi weer houden. Tot op heden bijna 1200 km afgelegd zonder panne. Een lekke ban van Soren ten spijt hetgeen meer aan de slecht kwaliteit van de nieuwe band lag. 

dinsdag 22 juli 2014

dag 5 eurotour richting Frederikstadt

Enerverend dagje zou het worden. Nadat de fietsen uit de tuin bij Paul waren getild waar ze de nacht over zijn geweest gingen we rond 10.30 uur van start. Op zich laat maar ik heb ivm de kapotte GPS de Garmin Edge 1000 bij Waypoint in Hilversum ging ik van de gedachte uit dat zij mij een passende oplossing gingen bieden. Dat werd een lelijke tegenvaller. Na uitleg dat ik zonder GPS in Denemarken was en via Noorwegen, Zweden naar Berlijn ging fietsen en aansluitend weer naar huis, bleek hulp eenvoudig weg niet mogelijk. Een soort papegaai heeft ca 10 x gezegd soory mijnheer ik begrijp het maar u moet uw GPS opsturen en ik dus zonder zitten. Op de vraag ergens op de route een Garmin dealer te kunnen bezoeken was het wederom sorry mijnheer.. Ik had een hoge pet op van deze shop maar inmiddels is dat compleet over. 579 euro betalen en je dan laten stikken. Kan hem dus beter via internet bestellen omdat service hier ook niet gegeven wordt die ik uiteindelijk van een dergelijke firma verwacht. Uiteindelijk GarminNederland  gebeld. Hier gaf men alle mogelijkheden op wat te doen maar het probleem is dat deze Garmin Zich niet meer laat lezen door de PC. Er werd mij geadviseerd contact op te nemen met 
Garmin Zweden om te horen of zij mij kunnen helpen. Verder blijken alle hints niet te werken. Op het internet is wel een  Vergelijkbaar geval te vinden maar deze is schijnbaar nog niet bekend aldaar. Blijf het bijzonder vreemd vinden dat een dergelijk grote instantie als Garmin niet in staat is Europees klanten te kunnen helpen.
https://forums.garmin.com/showthread.php?99323-Goog-news-Edge-1000-die-after-start-segment-and-refuses-to-boot hier eenzelfde film waarvan Garmin zegt het probleem niet te kennen. Helaas staat gewoon op YouTube. 
Verder met de rit. Vanuit de woonplaats van Paul Ry een kleine 70 km heuvelachtig gebied met lange stukken omhoog.. Met de juiste snelheid van rond de 85 km per uur waren de meeste heuvels enig  gemak tebedwingen. Geweldige rit met perfecte begeleiding van Paul waar we fantastisch zijn onthaald. Langs de kust naar Denemarken kwam Soren ons tegemoet rijden ca 60 km van zijn huis ging het daarna in hoog tempo naar ons laatste slaapadres bij Soren in Denemarken voordat we morgen richting Bjorn in Noorwegen rijden. Dit wordt een gemakkelijke dag. 40 km naar de Ferry en dan ca 20 in Noorwegen naár Bjorn. Na vijf dagen en 1000 km dan ook weer lekker. Al met al geweldig genieten













Dag 3 en 4 eurotour

Gisteren niet in staat geweest te bloggen. Reden daarvan was niet het internet maar een erg late binnen komst van 2200 uur door diverse oorzaken. Ik zal proberen chronologisch daarvan iets te vertellen. Gestart vanuit Bremersvorde waar helaas de B& B wat minder geslaagd was vanwege geen ontbijt omdat we laat waren binnen gekomen. Wel gebeld maar dat was kennelijk niet voldoende. Na een dag fietsen is dat dan weer een teleurstelling en wel de volle mep betaald. Verder geen zin aan discussie was verder netjes en prima mensen. De eerste 50 km gingen snel doordat het iets   naar beneden liep  precies op tijd  daar de Ferry net was aangelegd. Totale afstand zou 209 moeten worden het werden er echter 245. Probleem is dat de nieuwe edge 1000 de geest heeft gegeven na twee maanden. Navigeren op Endomondo is dan eenstuk lastiger. Op de Ferry en later bij een pauze werd ik gewaarschuwd dat bij het Kieler kanaal een bijzonder veerboot gevonden moest worden daar we niet door de tunnel konden. Dat ging dus wel even anders rijdend op een weg zaten we ineens op de snelweg waar dan wel een 120 snelheid advies gold. Voelt niet goed maar gelukig was er weinig verkeer. Zo snel mogelijk rijden tegen de 50 km /h om maar de eerste volgende afrit te halen. Die bleek wel een km of 50 verder te liggen. Uiteindelijk kwamen we in de tunnel waar de werkzaamheden waren. Hier konden we behoorlijk doorheen rijden. Vlot erna kwam er dan eindelijk de afslag en kwamen we in Rensburg uit om weer de juiste richting te zoeken. Wat wij niet wisten dat die Polizei inmiddels naar ons op zoek was omdat wij over die Autobahn waren gereden. De man vertelde dat wij dus schijnbaar te snel waren geweest maar doordat we later de weg weer moesten zoeken kwamen e ons weer tegen. Na enige uitleg ( de weg is daar schijnbaar ook lastig te vonden voor fietsers) werden we onder begeleiding dan wel mooi door Rensburg heen geleid.   Toppers daar dat dan wel weer. Verder ondanks de vertragingen zonder GPS, wel een geslaagde rit gehad met een omgeving die licht omhoog en naar beneden gaat. De bedoeling was Grasten in Denemarken te bereiken en dat is aardig gelukt. Op het laatst in Grasten op zoek naar het juiste adres vonden we een smalle weg omhoog. John stelde voor te kijken of we erlangs konden daar het leek of het bovenaan geblokkeerd was. Het bleek een smal pad te zijn dat schuin van een talud afliep. Bijna boven slipte het achterwiel en toen moest John eruit. Daar viel hij met fiets n al het talud af grote schrik maar geluk bij een ongeluk wist hij het door rollen te voorkomen. Met een gang naar boven gehold wist ik, hem onder zijn fiets vandaan te halen en met grote inspanning weer op op het smalle pad te krijgen. Achteraf ook nog voor niets daar John de foute richting had gekozen. Uiteindelijk na veel stoppen rond tien uur op het slaapadres aangekomen waar geweldige   mensen voor ons klaar stonden, In
Grasten Denemarken.  In de avond werd er een diner gemaakt en bijzonder gezellig  afgesloten. Aansluitend ook in de ochtend super gezellig ontbeten voordat we om 9.30 uur van start gingen.
Dag 4
Het werd weer een  wat gemakkelijker dag wel even zoeken maar de 170 weg was een lang recht stuk waar de inVelje Paul ontmoeten waar we de nacht  zouden slapen. Paul is bekend van de vorige tour uit 2013. In Velje getracht iets met Garmin te kunnen doen. Helaas de link die gestuurd werd om teresetten  werkte niet. Toestel is niet benaderbaar daar hij na 3 seconden uitvalt. Ook in de PC is er niets  zichtbaar om iets te kunnen doen. Op naar Ry waar Paul woont met snelheden tot in de 80 km/h. Schitterend terrein en dor de begeleiding van Paul ruim op tijd aangekomen. In de avond de omgeving nog bekeken en die mag er zijn daar. Morgen richting Frederikstadt waar we bij Soren mogen slapen eveneens een 2013 tourganger. De eerst 70 km zijn we heuvel op en af en de laatste 120worden  vlak. Tot op heden lekker gereden met een totaal van 806 km in vier dagen.










zondag 20 juli 2014

Dag 2 Eurotour 2014

Vanochtend na het ontbijt rond 9.15 uur gestart. Het werd vandaag nog een tikkeltje warmer rond de 33 gr. Hoe verder Duitsland in hoe mooier de omgeving. Licht geaccidenteerd terrein zorgt voor mooie snelheden die heuvel op vastgehouden tot ca 35 km/h gaan en naar beneden tot de 60 km /h. Al met al een mooie dag. Halverwege bij een leuk klein beekje met flink stromend water mijn voeten gekoeld voor een half uur. Later op zo'n dertig km voor de aankomst toch maar een extra pauze ingelast vanwege de warmte en de redelijk grote hoeveelheden water die op een dergelijk warme dag worden gebruikt. Totaal met 4,5 liter en een liter vruchtensap op pad. Onderweg aangevuld met nog eens twee liter water en een liter cola en 30 km voor het einde nogmaals met een 2 liter vocht. Aansluiten gingen de laatste 30 km met een snelheid van tussen de 40 en 60 km/h. Heerlijke gevoel na ruim 2oo km. Op het einde bleek de gps niet het goede adres te staan. We eindigden op een km super slechte weg die uiteindelijk overging in een weiland waar het gras zo hoog stond dat de Quest vast liep. Ik probeerde John te waarschuwen te blijven waar hij was echter hij begreep ik moet komen. Later zal ik de gemaakte foto's door John plaatsen. Met een mega aantal steekvliegen als begeleider ben ik zo snel als mogelijk terug gereden. Echter de eerste km was de snelheid te laag om er weg te komen. (Arme John) na een zoektocht in Bremersvörde kwamen we rond 20.00  uur op de plaats van bestemming aan. totaal 211 km gereden vandaag.































zaterdag 19 juli 2014

Dag 1 Eurotour 2014

In de ochtend gestart rond kwart voor tien. John die ik bij Elburg zou ontmoeten ging eerst langs Velomobiel voor een reparatie van zijn Quest. Om exact  half twaalf kwamen we bij elkaar. Van de rit is niet heel veel te vertellen. Prachtig weer rond de 32 graden. Tempo gemiddeld 28,5 km en de kruissnelheid rond de 33 km. Betekend mooie lange rechte stukken. Veel vakantie fietsers op de weg die redelijk aan de kant gingen. Al met al schitterende dag met 172 km op de teller. Uiteraard weer lekker gegeten inDuitsland met een mega schnitzel.
Morgen richting Bremerhaven voor een rit van 186 km. Vroeg drinken en proviand inslaan daar de winkels morgen rond 1200 uur zullen sluiten. Voor de zondag zullen we dus dubbel moeten inslaan. Foto's volgen later. Internet wordt hier met slakken gedaan denk ik.

donderdag 17 juli 2014

Dag 0 Eurotour 2014

Laatste weken druk geweest op het werk zodat de voorbereidingen op het laatst moesten gebeuren. Al met al wel het nodige gebeurd.
Bij de WVV route met LOL had Marc een paar Shimano sandalen aan die zeker in warme periodes perfect  zouden zijn. Nou dat kan ik dan inmiddels bevestigen. Na aanschaf heb ik ze nu een week of vier gedragen.
Verder hebben twee reclame bloggers http://bocycle.blogspot.nl/2013/06/super-fietshelm.html en http://velo-quest.blogspot.nl/2014/07/casco-speedster-helm.html mij er weer toegebracht om er ook een aan te schaffen. De Casco SpeedAiro is inderdaad een geweldige helm. Past zeer goed en heeft weinig gewicht. Je heb niet in de gaten dat  je hem op hebt. Vizier heb ik in een heldere versie mee besteld maar voorlopig rijd ik zonder om de wind te kunnen voelen. Met vizier ziet hij er dan wel weer een beetje stoerder uit. Blij dat ik het uiteindelijk gedaan heb.
Vandaag de fiets op volledig nieuw rubber gezet. Achter de Furious Fred en aan de voorzijde toch maar de F-lites ondanks de scherpe vuursteentjes zoals in Denemarken voorspeld. De keus om het toch te doen omdat men vanuit Denemarken heeft aangegeven dat het dit jaar wel mee viel en tevens verwacht ik droog weer de komende dagen.
De fiets is ingepakt en ik heb zelfs nog ruimte over. Dat betekent dat we relatief licht op weg gaan en naar verwachting 6 of 7 augustus weer retour zijn na een goede 3000 kilkometer velomobielen.
Wil je het volgen dan kan het ook op https://twitter.com/PeterBeijes Indien het uitkomt zal ik hier op de blog zoveel mogelijk de voortgang melden.
Ik heb er in ieder geval veel zin in.