maandag 27 juli 2015

Aanpassen bodemvrijheid DF-XL

Met het weer vandaag een goede reden om de fiets hoger van het wegdek te krijgen. Nadat ik de fiets 6 mm had gegeven bovenop de veerpoten merkte ik dat deze hoogte  voldoende was om van de heftafel te rijden zonder de vloer te raken. Echter de gemeten hoogte was nog maar 75 en 78 mm. Twee verschillende maten inderdaad waarbij de linkerkant iets minder speling had. Fiets staat schijnbaar 3 mm scheef.
Tevens met de druk van de demper DT Schwiss 212 gespeeld om te zien hoeveel deze indrukt bij een bepaalde druk. Opgave is max 18 bar druk. Geen idee hoeveel erin gezeten heeft maar het idee bestaat dat dit minder als 1 bar is geweest. Uiteindelijk heb ik hem zelf ook weer op 1 bar neer gezet om de veerweg van 11 tot 20 mm te krijgen. Bij een 20 mm indrukking komt de fiets vooraan ca 2 cm omhoog waardoor een bodemruimte van 9 cm ontstaat. Echter bij het belasten van de fiets met mijn eigen gewicht is de bodem vrijheid nog maar 55 mm.
Dit is dermate laag als ik de reactie van Rudolf erbij haal dat zijn Evo  op 11 cm goed functioneert. Tevens ook dat de laag geachte WAW 9 cm heeft.
Oplossing wordt gezocht in langere en zwaardere veren. De nu gemonteerde blauwe veer is 64 mm lang en als ik deze 2 cm indruk is er nog maar weinig veerweg meer over. Morgen hoop ik een paar zwaardere veren te scoren van de rode kleur waar ik dan gelijk ook meer lengte erin ga stoppen om de fiets hoger te krijgen. In ieder geval wordt de veer 12 mm langer en lukt het om 24 mm langer te monteren dan gaat deze erin. Met de laatste lengte denk ik de 11 cm bodemspeling te kunnen gaan halen.
Tevens ben ik hee benieuwd wat andere DF aan bodemspeling hebben. Zou hier nog verschil in zitten? Ik lees het graag






 
 

15 opmerkingen:

  1. Beste Questikel,

    Bij de WAW029 (inmiddels niet meer in mijn bezit) heb ik een blauwe veer van 15cm lengte kunnen monteren. Dit in verband met vergroten va de veerweg en bodemhoogte. Voor mij was blauw voldoende, maar rood kan natuurlijk ook afhankelijk van je gewicht. De plastic geleiderblokjes van de plunjerstang moesten wel iets ingekort worden, maar dat gaf geen problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog enig idee hoeveel langer dat was als de originele?
      Gr Peter

      Verwijderen
  2. Ik meet ongeveer 9 cm in rust onder de voetenbulten van mijn XL. Ter hoogte van de achteras ongeveer 10,5cm gemeten aan de linkerzijde. De demper staat nog zoals afgeleverd, geen idee wat momenteel de druk is. En ik heb met mijn 80kg nog geen drempel geraakt. En ik rijd er niet voorzichtiger overheen dan met de quest, integendeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las op het Duitse forum dat Ymte recent 1,8 bar had geadviseerd. Dat ligt in de richting van wat ik heb uitgezocht. Uiteindelijk is het afhankelijk van je eigen gewicht.
      9 cm is al meer als dat er bij mij standaard in zart. Zit er bij jou ook verschil in beide voetenbakken?
      Heel benieuwd hoeveel hij bij jou inveert. Ik ben dan wel weer 20 kg gewichter.☺ 55 en 65 mm is dan wel weer erg weinig om mee te rijden. Daarentegen zou ik nu al blij zijn als er 9 cm zou zijn.

      Verwijderen
  3. In aanvulling op reactie Marc,

    Ik woog destijds 95 kg (nu 88), en daar was e.e.a. ook op gebaseerd.
    Marc zegt met 80 kg voldoende te hebben aan 9 cm.
    Wellicht kun je met minder toe !! (per slot van rekening is het een andere fiets met een andere berijder)

    En misschien waren die drempels die je raakte ook voor auto's te hoog, want dat gebeurt ook !!!
    Bij mij in de wijk ook een drempel die ik met de Mondeo regelmatig toucheerde met de bodem.

    Groet
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Post scriptum,

    Blauwe veren zie ik nu bij het herlezen van je stukje.
    Met jouw gewicht is dat zowieso niet goed !!! Had ik er in het begin ook in, en binnen een week vervangen, toevallig had ik nog een setje rode veren liggen. Het rare is dat stijvere veren veel meer comfort bieden dan je eerst zou verwachten, niet in de laatste plaats doordat je dan met 25 / 30 door een scherpe bocht kunt hoeken.
    Dit scheelt accelereren. Ook als het heel hard waait ligt de fiets beter op de weg.

    Groet
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je eigen gewicht speelt hier ook een rol in maar dat moge duidelijk zijn. Er zat 1.8 bar in de demper dit heb ik opgehoogd naar 2 bar. Omdat mijn Q ook al 2 cm. verlaagd en de vering verstevigd was heb ik mijn ww route al drempelveilig gekozen en het is mij de afgelopen drie dagen opgevallen dat de DF maar een fractie lager ligt. Van harde zijwind heb ik minder last dan met de Q alhoewel die ook 200% was opgeknapt van het verlagen van voor en achter- en verzwaren van de voorveren.
    De DF rolt echter perfect over boomwortels onder het asfalt, andere hobbels en verkeersdrempels dat is gewoon een feest. Ook het zitje is daar debet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja ik weeg weer 78-79 kg dus......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe hoog staat de body boven het asfalt ter hoogte van de achteras questikel?
    Het lijkt op foto's uit je eerste post dat de fiets iets voorover hangt. Misschien verklaart dat waarom je onder je voetbulten minder ruimte hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit mijn hoofd was dat rondf de 10 cm. Ik heb nu de voorwielen eraf liggen dus kan dit ff niet nameten. Inderdaad hangt hij voorover en dat lijkt meer als dat ik op andere foto's denk te zien.

      Verwijderen
  8. Ik heb vanmiddag gemeten en heb links en rechts onbelast 75 mm ruimte tussen voetenbakjes en weg

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig. Ik meet ook verschil tussen de voetbakjes. Links 8,5 cm en rechts...9 cm.
    Zou dat verklaren waarom ik met mijn linker voet soms de bodem raak? Ondanks dat ik van de achterkant van mijn schoen daar het meeste heb weggeslepen. Of staat de hele fiets gewoon scheef?

    Ik heb mijn veerpoten overigens eenvoudig verhoogd met een 8 mm dikke moer.

    DF20

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.S.
      Ik weeg 86 kg.
      De achterdemper is volgens de handleiding die ik via internet heb opgesnort, in basisstand 8 bar. Ik heb die O-ring volgens de handleiding op neutraal gezet en kreeg daarna max 35 mm veeruitslag gehad na mijn WW rit. Als ik hem met de hand indruk kan ik hem hooguit 20 mm met moeite ingedrukt krijgen.
      1 bar lijkt me wel erg weinig. Toen mijn stoel aangemeten werd, bleek ook dat dit met een (bijna) lege demper te zijn gebeurd.....oeps. Daniel had er al mee proefgereden.
      Wat Ymte er toen in heeft gepompt is me ontgaan. Maar de stand zoals hij nu is vind ik wel goed. Voldoende comfort en voldoende wegkontakt. Al hangt het er net om bij scheve klinkertjes. Dan wil hij wel wat dribbelen. Ik heb Conti Sport Contact (35 mm) op 4,5 bar. Voorlopig kan ik daarmee leven qua prestatie/wegligging/comfort

      Verwijderen
    2. Ik moet overigens wel correct ondertekenen.
      Ik heb de DF-XL nr 20
      Dat kan verschil maken met de 'kleine' DF20.

      Verwijderen
    3. Met je vakantie bepakking is het handig een demper pomp mee te nemen. Ik heb hem nu standaard bij mij om de 10 bar te halen die in de banden gepompt moeten worden. Ook op het Duitse forum gelezen dat iemand zijn druk kwijt was dus sowieso handig om deze pomp mee te nemen. Ik zal volgende week Ymte is navragen wat hij adviseert.

      Verwijderen