zondag 13 december 2015

Winter wielen voor de DF

Zaterdag naar Dronten gereden om daar de winterwielen op te halen die Willem Vierbergen voor mij wilde spaken. Willem had dat voor zichzelf al gedaan met het idee dat de gelijmde carbon wieldeksel in de winter met zout en pekel de velg zouden kunnen opvreten. Daar ik dat uit ervaring met de vorige Quest ook al had gezien  hoe de alu velg werd opgevreten heb ik dit idee gekopieerd. Het kan natuurlijk een extra voordeel zijn om op deze manier extra wielen te hebben klaar staan in geval van lekke banden. Wisselen zal dan echt een fluitje van een cent worden.
In Dronten op de nieuwe locatie van ICB was Frank aan het werk met de inrichting van de hal, Prachtige locatie maar nog wel even werk om het af te maken. Doordat Willem het nog niet gevonden had wilde Frank wel even naar mijn fiets kijken voor de afstelling van de ketting. Hier haf hij al gauw in de gaten waar het geluid vandaan kwam die vanaf het begin erin gezeten had. De carbon brug was te hoog in de fiets gemonteerd waardoor de ketting bij de kleine kransjes over de brug liep. Om dit op te lossen moet ik nog een nieuwe afspraak maken omdat de fiets dan een nacht over zal moeten blijven. Als tijdelijk oplossing is er een kortere achterdemper in gebouwd. Op de terug weg was dit ene genot om mee te rijden omdat het hinderlijke geluid er uit was gehaald
Ook tijdens deze rit bleek dat de fiets nog te warm was om lekker te rijden. Temperatuur weas 4 gr C maar binnen no time is de fiets dan te warm, De vocht huishouding is een probleem. Aan een kant wil ik niet de voetengaten open gooien om niet alle kou naar binnen te halen maar te warm is duidelijk ook niet goed. Thuis eerst maar eens gaten in de bodem geboord om e.e.a. af te voeren. Daarna maar eens goed nadenken hoe gedoseerd ik een luchtstroom in de fiets kan krijgen.
In ieder geval heb ik nu een extra set wielen die ik in de winter met durano plus wil gaan rijden. Op dit moment als compleet wiel mee zodat ik de continental Grandprix II kan oprijden zonder veel narigheid van lekke banden.  Na 3015 km had ik hier een eerste lek, (die na 80 km ff niet mneegerekend)  maar de band is nu redelijk beschadigd op het loopvlak. Zo gauw het vriest kunnen de Durano plus erop. Zwaarder trappen dan maar op de koop toe nemen.









5 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Ymte heeft mij ook voorgesteld om de ophanging wat lager te laten zetten, iets dat ik zeker wil, maar ik moet nog een afspraak maken. Hoe beviel de nieuwe low tech demper? Ik heb nooit zo'n hele hoge pet op van het effect van de 'dure' dempers dus een optie is het voor mij wel: een robuuste simpele oplossing.

    Groet,
    HJM

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rij nu al weer een tijdje met de 'low-tech' demper. Hij doet ongemerkt zijn werk. Minstens net zo goed als de luchtveer maar dan met meer keus van afstellen. Je kunt kiezen uit verschillende soorten (kleuren) veren.
      Ook de lengte van het geheel kun je instellen. Hij werkt probleemloos bij stevige hobbels. Spreekt beter aan dan de Q-achterdemper vind ik. Samen met 40 mm achterband is het af.

      Verwijderen
    2. Ga er deze week mee rijden naar mijn werk. Daar is een drempel waar ik dan het verschil zou kunnen merken. Op dit moment heb ik er verder geen erg in dat hij is gemonteerd. Heb er wel een rode veer in laten zetten trouwens.
      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Ik heb op het WK in Maasmechelen een Italiaan gezien die in het voorste inspectieluik een grote nacaduckt. Met een spaak kon hij een klepje bedienen om de luchtstroom te regelen. Het geheel is was beslist niet waterdicht. Echt voor wedstrijdomstandigheden met racekap rijden zonder aerodynamische verliezen niet gelijk gekookt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik wacht op de eerste serie productie☺. Afgelopen zomer even gerden zonder luik en dat was vwb de temperatuur perfect

      Verwijderen