Nadat ik zaterdag de banden had verwisseld voor Durano plus banden heb ik vandaag ervaren wat de weerstand op het weg dek was, Dramatisch snelheidsverlies van gemiddelde koers snelehid 35 tot 38 naar 30 tot 33 en daar moest ik dan ook nog mijn best voor doen. Gemiddeld over 44 kilometer zat het net op 29 km/h terwijl dit toch tot 3 km/h harder moet kunnen. Dit zijn Quest 3 x 20"snelheden. Gelijk besloten de banden eraf te gooien en te ruilen voor een nieuwe set Continental Grand Prix II,
Dus nu te koop voor weinig 2 x Durano plus met 80 km op de klok. ☺
Op de terug weg bleek er een stevige bries te waaien. In de polder bij Nijkerk kwam de wind er dwars op waarbij de snelheid van de fiets redelijk op liep. In een flauwe bocht naar links kwam er een stevige windstoot (ca 9bft?) die de kap er vanaf tilde die ik net vast kon grijpen en de fiets op twee wielen terecht kwam. Het liep met stevig remmen en iets naar rechts surend net goed af. Nu bedenken hoe ik de kap bij storm vaster kan aan sjorren. Vwb de wind van ca 6 a 7 Bft is er goed mee te rijden tot datdeze schuin van achter komt en waarschijnlijk in de open gaten van de kap komt en deze eraf wil tillen.
Ander narigheidje: de Cateye Enduro 8 even bekeken op de batterij. Wat blijkt de ODO stand rest op nulen is niet meer terug te programmeren. Iemand een oplossing of een voorstel voor een type dat dit wel kan?
Wordt vervolgd
Dus nu te koop voor weinig 2 x Durano plus met 80 km op de klok. ☺
Op de terug weg bleek er een stevige bries te waaien. In de polder bij Nijkerk kwam de wind er dwars op waarbij de snelheid van de fiets redelijk op liep. In een flauwe bocht naar links kwam er een stevige windstoot (ca 9bft?) die de kap er vanaf tilde die ik net vast kon grijpen en de fiets op twee wielen terecht kwam. Het liep met stevig remmen en iets naar rechts surend net goed af. Nu bedenken hoe ik de kap bij storm vaster kan aan sjorren. Vwb de wind van ca 6 a 7 Bft is er goed mee te rijden tot datdeze schuin van achter komt en waarschijnlijk in de open gaten van de kap komt en deze eraf wil tillen.
Ander narigheidje: de Cateye Enduro 8 even bekeken op de batterij. Wat blijkt de ODO stand rest op nulen is niet meer terug te programmeren. Iemand een oplossing of een voorstel voor een type dat dit wel kan?
Wordt vervolgd
Hoi, op de enduro 8 kan je de odo gewoon weer instellen. Op internet is een handleiding te vinden.
BeantwoordenVerwijderenWilco
Helaas Wilco zie post naar Maurice. Op forums heb ik mijn type gevonden waarbij men tegen hetzelfde probleem aanliep.
VerwijderenHa, dus geen enduro 8. Helaas ...
VerwijderenVolgens de handleiding van de cateye enduro 8 is de odo-stand wel handmatig in te voeren. De handleiding staat op https://www.dropbox.com/s/gdolyta1zupgfsg/Cateye%20enduro%208%20manual.pdf?dl=0
BeantwoordenVerwijderenAan de rechterkant, in het grijze gedeelte, tussen de grote 2 en grote 3 staat vermeld hoe.
Succes!
Maurice
Hi Maurice. Helaas ik heb dit type https://www.conrad.nl/nl/cateye-fietscomputer-enduro-cc-ed400-003524053-868013.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KEQiA496zBRDoi5OY3p2xmaUBEiQArLNnK71o215QB1bTAXrTKvkQv_dEOPn9VdCn_mGDz_dcoDAaAumg8P8HAQ&tid=211354628_17305385228_pla-175493693108_pla-868013&WT.srch=1
VerwijderenMisschien Kojaks proberen?, zou moeten passen. Of wordt de draaicirkel dan te groot?
BeantwoordenVerwijderenHi Piet. Zou best nog een optie kunnen zijn. Heb ze lang op de 3 x 20"Quest gehad. Bij nat weer echter ook steentjes magneet. Ben wel benieuwd naar de levensduur.
VerwijderenHi Peter,
BeantwoordenVerwijderenSmalle banden lopen onder 15 graden C. tot 20% trager dan brede banden. De F-lite heeft daar geen last van. V.w.b. risico op omslaan, de DF is natuurlijk smal, zal een stormstrip op de racekap en staart een stuk helpen.
Hi Wim. Die storm strip is inderdaad nog een idee. Vast zetten van de kap wil ik onder stormachige omstandigheden oom nog eens bekijken op klitteband. Als de wind vat krijgt in de kap sleurt deze wind de kap zo mee.
VerwijderenHgr Peter
Hi Peter,
VerwijderenBij de Quest en Strada zitten onze kappen vast met 7 klittenbanden. Gaan, ook bij storm absoluut nooit los.
Wat raar. Ik ben gisteren van Dronten naar huis door de storm gekomen. Open vlaktes, Onderbroken bossages. Vrachtwagens. Slagregen met krachtig windvlagen. Alle onheil gehad.
VerwijderenIk had vanwege het te verwachte weer mijn Sinnerkap op mijn DF-XL meegenomen. Gewoon met 3 klittebandjes op de uiterste stand. Past net. De kap vervormde behoorlijk om te passen. Niet ideaal. De achterste bevestiging kon niet vast, maar geen nood. Alles ging goed. De kap bleef liggen en deed zijn werk. Alleen het slappe vizier ging bij strakke tegenwind openstaan. Dat was niet erg, anders zag ik niks meer door de regen en schittering van de autokoplampen. Die paar spatjes en extra verkoeling kon ik wel gebruiken. :-)
Ik kon nog gewoon 35 km/u blijven kruisen met die wind tegen.(28 mm Conti City op 8 bar) Geen centje pijn van slinger, omkiep neigingen al helemaal niet. Geen moment. Alleen even wat geruk aan de fiets bovenaan de brug voor het aquaduct naar Harderwijk. De fiets was helemaal leeg.
Er zijn zelfs stuk waar ik met 1 hand stuurde voor de zekerheid de kap vast hield waar ik extra wind verwachte. Bleek niet nodig. Als een huis zo vast zat hij.
Eigenlijk merkte ik pas toen ik door Harderwijk kwam waar de wind en regen minder was wat voor een noodweer het was geweest waar ik in de polder doorheen was gekomen. Ik kon het in elk geval niet merken aan het sturen of snelheid van mijn fiets. Die reed gewoon lekker en zeker zoals altijd. Alleen de kap baarde mij een beetje zorgen. Ymte had me zijn DF-kap al aangeboden voor de thuisrit. Hij dacht dat het niet goed zou gaan met mijn Sinner. Zorgen voor niks.
Stormstrippen hebben volgens mij geen zin op de DF. Die is totaal gevormt dan de Quest. De neus met zijn diepe gleuf heeft van nature al een super-stormstrip. Brecht van Ligfietser-Be (WAW) schreef daar al lang geleden over en recent weer in zijn verslag vanhet velomobielseminar. De muts van de DF is ook beter gevormd dan de Q. Gelijk aan de Strada, Q-XS en Mango. Bovendien heeft de DF ook veel minder lange staart en zijdelingsoppervlak wat ook het sterke zeil effect en instabiliteit aan de achterzijde geeft bij de Q.
Enige extra gevoeligheid bij zijwind is een kap op de DF. Maar dat hebben alle velomobielen met kap.
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenIt's now my second winter with the DF and the tire choice is indeed limited. My conclusion is that the best choice is Schwalbe One on every wheel with latex tubes. If you are carefull with the One, you can do more than 2000 km with the front wheels and 3500 km with the rear wheel. Also, they are very good against puncture resistance. I have a spare front wheel in my DF, so in case of a flat, I just need to change the wheel.
Concerning the side wind, the DF is not fun anymore when there is 5 or more beaufort. I am only 65kg so I have situation when I am on 2 wheels and the racecap is bending a lot. I decided not to use my DF when there is more than 5 beaufort (today, I am with the car because yesterday it was too scary in the polders riding back home)
Hi Clément. What size do you have on the back wheel en where can you buy it? Since last week I have also a spare wheel with me that is a better solution than Durano plus. I/m a little scared that the Schwalbe One in Autumn with lots of organic waste from the trees is bad for the side of the tire. Anyway with my weight I can ride with 8 Bft. ☺
VerwijderenNou hier stopt het als ik windkracht 9 in de vlagen zie op:http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48326 in mijn geval is dit Vlissingen. (als je trouwens op de windsterkte klikt kun je hem ook in BFT zetten. vandaag is de fiets dan ook maar thuis gebleven. kan hier aan de kust best spoken.
BeantwoordenVerwijderenIk heb de GP's trouwens weer even in de schuur gelegd voor het winterseizoen i.v.m. lekbestendigheid en ben over gespapt op de Sportcontact van Continental in de zelfde maat.
BeantwoordenVerwijderenmoet zeggen dat de GPII pas na 3000 km de eerste lek kreeg in redelijk vaak natte omstandigheden.
VerwijderenQuestikel, eerder vernam ik dat je naar de OBT gaat. Ga je ook naar de overnachting in Rossum? Ik weet wel iets om je kilometerstand op de gewenste waarde te zetten. Morgen zal ik dat eens op mijn teller uitproberen, ik heb namelijk dezelfde teller.
BeantwoordenVerwijderenAls je niet naar Rossum komt kan ik het misschien wel zo maken dat ik jouw teller in mijn fiets kan foppen, er gaat namelijk wel wat tijd overheen.
Gr. Sander
Hi Sander
VerwijderenIk overnacht de tweede nacht. Mogelijk als ik op tijd ben brneg ik nog wel mijn slaapzak enz. langs.
Ben benieuwd. Heb nu mijn wiel maat naar de grootste variant gebracht ,maar dan duurt het nog een maand of 5 voordat e.e.a weer klopt. ☺
Gr Peter
Vanmiddag heb ik het even uitgezocht en de teller gaat tot ongeveer 1000km/u. Die snelheid geeft 'ie niet aan (max 199,9 km/u) maar de gereden afstand loopt wel zo snel op. Ik zal de spullen meenemen. Hoeveel kikometers wil je erop hebben?
BeantwoordenVerwijderenSander
Ik schat tegen die tijd ca 8100 km
VerwijderenGr Peter
Ah, dat is wel te doen. De kilometers die je zelf rijdt hoeven er al niet op gezet te worden.
VerwijderenSander
Harde zijwind.....in mijn beleving heeft de DF er veel minder last van dan de Q de vorm, voorwielstand(KPI), minder zijdelinks oppervlak en mijn gewicht, (78-82 kg dit fluctueert zomer en winter) de vering zorgen ervoor dat ik er veel minder gevoel bij heb om ondersteboven te gaan, dit is wel een keer gebeurd bij de 176 maar nooit bij de 708. Ik heb de DF afgelopen week dan ook geen dag laten staan en rij met kap voorzien van alleen maar twee elastieken omdat de kap en het vizier erg stijf zijn blijft hij beter zitten dan de vorige kap ook die zat muurvast met de 7 stroken klittenband alleen zet je er met klittenband geen "voorspanning" op maar ik kan mijn DF niet vergelijken met die van jou, instapgat is kleiner, ik zit lager, en de afmetingen van mijn fiets zijn anders. En over die banden: ik rij liever 3-5 km. langzamer op max vermogen dan 2X/week eruit omdat ik lek heb.
BeantwoordenVerwijderenIk heb mijn kap met een xtra stukje klittenband voorzien. En wel aan de bovenzijde zover mogelijk naar achteren. Ook de elastiekjes wat strakker zetten helpt. Hier aan de Zeeuwse kust geeft ie geen krimp meer. Ook het hinderlijke piepen tijdens regen blijft nu achterwege.
BeantwoordenVerwijderenMijn bevindingen met de durano plus op de voorwielen zijn niet zo dramatisch als jij beschrijft. Heb je wel de juiste wielomtrek ingevoerd?
YcrudliZvio_po Justin Studdard Crack
BeantwoordenVerwijderenvorspeperdmiss