zaterdag 27 september 2014

Evaluatie van Ovalen na 2000 km

De laatste maanden is er veel activiteit geweest zowel met fietsen als met werken. Na de zeer succesvolle Eurotour en aansluitend na twee weken nog een korte vakantie besloten met een rondje IJsselmeer met de LOL broeders heb ik er 5500 km op zitten.
In al die tijd belevenissen voldoende, waar ik de Eurotour echt als een avontuur heb ervaren.
In de korte vakantie zat ik in de buurt van Lattrop waar de animator van de Ovalen, de Q-rings, Peter de Rond woont. Mijn huidige set had inmiddels de 35000 km gepasseerd waar dan de vraag is hoe ver is hij versleten. Peter beoordeelde deze set als half versleten dus heeft zich deze goed gehouden. In tegenstelling dat versleten banden vind ik de ketting belangrijker. Heb een keer met een gebroken ketting gestaan en de ellende is dan ook veel groter.
Inmiddels zoals in de titel vermeld heb ik er 2000 kilometer op zitten. De eerste ritten had ik moeite om het gevoel te hebben dat anderen beschrijven dat ze het direct merkten. Waar ik het aan merkte was de veel hogere cadans. Waar ik voorheen een 61 tand groot blad had is er nu een 54 tand gemonteerd zitten. Deze hogere cadans nu nekte mij op de eerste woon werk ritten. De linker knie liet merken er niet aan gewend te zijn dus moest ik gedwongen wat rust dagen in plannen. De laatste twee weken kwam het goede gevoel. Het accelereren gaat veel beter hetgeen op mijn woon werk route langs het valleikanaal zeker een voordeel is. Ik merk dat de gehele cyclus de kracht overbrenging er is en als ik nu lager dan 85 in de cadans kom ga ik het niet lekker vinden. De cadans ligt nu ca 10 a 15 slagen hoger. Al met al ben ik blij dat ik voor de ovalen heb gekozen. Aanpassen eraan duurde iets langer dan voorspeld maar daarmee is ook aangetoond dat het wel degelijk anders rijd.


Na alle kilometers van de laatste maanden vandaag gekeken naar de banden De F-liter zijn 5500 kilometer ver en zien er niet heel best meer uit. Vermoed dat de wegen in Denemarken daar de grootste aanslag op hebben gedaan. Nu gekozen om ze toch nog te laten zitten omdat het nog niet heel erg nat lijkt te worden. Aansluitend zal ik gebruikte F lites van ca 4000 kilometer gaan monteren met een paar weken om ook de voorraad F lites die nog een paar duizend kilometer kunnen wat kleiner te laten worden. De achterband had het wel helemaal gehad. Voor een Furious Fred waar ik normaal 7500 kilometer meer rijd is 5500 wel kort. Ook hier zal de vakantie en dan vooral het extra gewicht mee te maken hebben, Het canvas was zichtbaar dus deze ging eraf ten koste van een goedkoop aangeschaft Big Apple. Deze laatste heb ik nog niet eerder gereden en geeft wat flashbacks uit blog dat ze spontaan kunnen exploderen. Max druk die de band moet hebben ligt tussen de 4 en 6 bar dus deze maar voorlopig op 5 bar gezet. Ben benieuwd hoe deze gaat bevallen. Dacht dat ze in het algemeen wel als sneller ervaren werden.



Verder kom ik op mijn route vrij veel hufterig gedrag tegen. Automobilisten die vinden dat je ergens niet mag rijden die vol gas rakelings en ook nog snijdende bewegingen maken. De frusti's die niet in de gaten hebben dat ze meer dan 1000 kg auto als wapen inzetten tegen een verkeersdeelnemer die kwetsbaar is. Doet mij overwegen ook een camera op de fiets te gaan zetten. Van een paar andere zaken had ik wel even tijd om een foto te maken. Wat te denken van twee Range Rovers op een fietspad die een stuk afsteken. (denk heren van een jagersgilde). Aan de auto te zien missen ze een stuk mannelijkheid die ze op deze manier moeten goed maken. Het bontst maakte een chauffeur van werkverkeer het. In het donker het fietspad blokkerend. Toen ik riep of hij een stukje vooruit wilde gaan kwam er een knetterende vloekende klootzak in beeld. De opmerking dat ik maar een normale fiets moest kopen gaf de beperking van de man nog meer cachet. Ben de fiets uit gegaan om er langs te kunnen en heb mij verder gedragen door mijn boosheid bij mij te houden zonder zelfs wat terug te zeggen. Dit zijn m.i. mooie Youtube beelden waarbij de firma naam erbij toch iets in beweging van normaal gedrag moeten kunnen zetten.







 

4 opmerkingen:

  1. Ha Peter,

    Ik heb hetzelfde met de Ovalen, dat mijn knieën moeten wennen. Een hogere cadans gaat me wel redelijk af.
    De Big Apple exploderen? Waar heb je dat vandaan? Ik heb op de 147 15000 km gereden met een BA en geen enkel lek, ook geen explosie:)
    En die hufters, tja. Wegwerkers zijn eigenlijk wel het ergst, die pretenderen overal te mogen staan en rijden. Zeker op het moment van die maaiers aan trekkers vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Casper, Hoop dat jij gelijk hebt. Wat ik wel merkte tov de Furious Fred dat de BIG Apple meer glijd. Band is zo groot dat deze in de bocht en op drempels in de wielkast aanloopt. Datzelfde had ik ook bij een dikkere FF

      Verwijderen
  2. Die ovalen? Ik had ongeveer 100 meter gewenning nodig. ;-) Kan niet meer zonder. Vind het zelfs lastig weer een fiets met 'normale' bladen te fietsen. Draaitempo is idd hoger, veel hoger soms. Maar dat kan ook makkelijk. Na 700 km ovaal op de Rapto en 2500 km met de BW-quest zijn mijn knieen juist weer pijnloos! Ik sta er zelf verbaast van. Niet uitsluitend op het conto van de ovale natuurlijk, maar wel een belangrijk deel. M.n. het hogere toerental en minder belasten doet mijn knieen goed.

    Die asso's kom ik natuurlijk ook dagelijks tegen. Ik erger mij wel, maar het lukt me 9 van de 10 keer mijn woede in te houden. Het Valeikanaal is een ontmoetingsplek van postbezorgers, krantenbezorgers (met de auto!), ww-auto's die bang zijn te ver om te rijden (de omliggende wegen zijn tijdens de spits voor auto's gesloten!) en scooters. Het is een [FIETSPAD] dus niet brommen. En dat doe ik dan ook maar niet.

    BA exploderen? Nooit meegemaakt. Wel kan elke 50 of 60 mm band die niet nauwkeurig opgelegd is (de eerste keer vaak) de binnenband er uit piepen. Die knalt natuurlijk dan. Eerst wat lucht er in. Beide kanten inspecteren of de hiel overal goed aanlegd en verder op druk pompen. Wees niet benauwd.
    Overigens vind ik een druk dan 4,5 bar in een BA essentieel. Lager geeft meer weerstand, hoger maakt niks uit voor de weerstand wel minder comfort. Een 60 mm BA kan met nog minder druk toe. 3,5 bar of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Langs Vallei kanaal is altijd nog beter dan richting Achterveld. Vorige week weer een gedaan maar de lampen van de auto zijn bijzonder hinderlijk, over postbezorgers ook daar niet gesproken. Kun jij een 60 mm BA kwijt in de wielkast? 55-559 loopt bij mij al iets aan.

    BeantwoordenVerwijderen