zaterdag 7 november 2015

6000 km ervaring in een DF-XL een review




6000 km ervaring in een DF-XL een review

Sinds 18 juli mag ik mij de eigenaar noemen van de DF-XL 23. Nu 6000 km verder in woonwerk ritten en een aantal losse ritten inclusief aanpassingen naar mijn eigen wensen kan ik de ervaringen schrijven omdat het hier een wat langere periode betreft, waarin ik ook geen zaken zonder meer zou willen veranderen.
Na aanschaf blijkt dat het toch een geheel nieuwe fiets is waar nog niet heel veel over is geschreven waardoor het meer een ontdekkingstocht is geworden. Soms voelt dat niet fijn omdat ik hem bijna dagelijks gebruik en hij dus goed moet zijn. Aan de andere kant erg leuk omdat het allemaal echt nieuw is en daardoor ook erg leerzaam om de nieuwe fiets te leren kennen.
Zomaar wat wetenwaardigheden op een rij
·         Hoogte van de fiets duidelijk te laag voor de meeste routes die ik rijd, daardoor (lak) schade aan de onderzijde die inmiddels is gerepareerd.
·         Banden wordt nieuwe ontdekkingstocht schade en lekke banden tot gevolg. (later meer)
·         Vering aangepast met stijvere veren. (idem in de Quest)
·         Dubbele koplamp voor mij nu voldoende om zonder Chinese kanonnen rond te rijden.
·         Ingang best nauw. Erin stappen gaat goed, eruit klimmen is even werken.
·         Alle losse delen verdwijnen naar achteren richting derailleur.
·         Lawaai van losse delen in de fiets. (Nu dempingsmatten erin gedaan)
·         Zonder voetengaten best warm in de zomer
·         Keuze ovalen met te kleine blad voor. Zit vaak op grootste verzet. Groter blad is noodzakelijk. Welke keuze in de bergen zal ik nog goed moeten bekijken.
·         In deze fiets zit een rammel op achter derailleur geschakeld een na kleinste en de volgende  ketting wielen. (Al wel een keer terug geweest maar nog onvoldoende opgelost)
·         Minder snel dan vooraf gehoopt in de maanden buiten de zomer.
·         Deksel aan de bovenzijde ideaal om te sleutelen
Velonauten die in een DF rijden geven een realistischer beeld als degene die het niet doen. Veel aannames van wat is gehoord en wat men denkt zijn in werkelijkheid anders. Neem het Spartaanse gedrag: Mijn ervaring is dat het anders rijd maar zeker niet minder comfortabel dan de Quest.  Deze fiets past als een jas waar ik in de Quest heen en weer geslingerd kon worden.  Onder de tourkap vind ik hem zelfs stiller dan de Quest, waardoor het rijden daarmee minder onaangenaam is. Ik prefereer cabrio rijden nog steeds.
Het sturen is veel directer en de draaicirkel is aangenaam beter. Logisch omdat ik voorheen een fervent F-lite rijder was. Geen voeten gaten is wel een nadeel als je een stukje achteruit moet. Normaal geen probleem omdat ik dit nu met mijn hand kan doen, in een noodgeval erg vervelend omdat je dan hulpeloos in de fiets zit.
De lak op de fiets is kwetsbaarder dan de gelcoat van de Quest. Uiteraard is herstellen hier beter. Op dit moment ben ik nog schade vrij op de zichtvlakken.
Accu gaat in de zomer 8 uur mee in de winter loopt dit terug naar nu ca 5 a 6 uur. Te weinig om twee woonwerk ritten te doen,. Extra capaciteit heb ik ruim voldoende aan boord. Een “paar euro uit China” oplossing geeft mijn nu ook een beeld hoe vol de accu nog is.
De accu is leeg voordat er een signaal komt. Het licht valt dan in een keer uit. De claxon vind ik ontoereikend. Op een volle batterij prima maar na ca 2 uur accu gebruik een zielig toontje. Hier zoek ik nog een betere oplossing voor.
Ventilatie door de neus is in mijn geval niet voldoende. De vochtigheid in de fiets loopt zo hoog op dat ik de pedalen (bebop)  flink in de vaseline stop om een vervelend piep geluid te voorkomen. In het koudere jaargetijde komt de kou rechtstreeks naar je toe. Hier moet ik nog een plaatje monteren zodat de luchtstroom niet direct op mij gericht wordt.
De tourkap is formidabel en veel beter dan ik gewend was. De enigste rammel zit in het de bevestiging van het vizier. Deze moet ik nog apart bekijken. De gaten naar achteren zijn perfect omdat je op deze manier ook nog om kan kijken. Een beweging die ik als motorrijder ook zo doe. De oplossing voor een beslagen vizier is het pinlock systeem. Eerst heb ik het zonder geprobeerd maar deze beslaat zelfs nog als hij open staat. Met pinlock blijft je naar buiten kunnen kijken. De aanpassing op deze tourkap gedaan is een extra lexaan voorschermpje die voor het vizier op de kap is gemonteerd. Dit had ik ook op mijn andere tourkap op de Quest.
Deze zorgt voor een gerichtere dosering lucht die de kap in kan komen en bij een stevige regenbui dat de druppels niet naar binnen komen. Blijft het feit dat in het donker met regen en tegemoet rijdend verkeer het zicht even slecht is, oftewel je ziet geheel niets.
Dan de snelheid. De data van de laatste drie maanden geven een wisselend beeld. Augustus was de DF ca 1,5 km gemiddelde sneller. In september en oktober was de Quest gemiddeld sneller. Deze laatste twee maanden zijn niet geheel vergelijkbaar doordat in mijn route een verkeerslicht en een extra slinger in de weg zit waar volledig het tempo eruit moet. Ik schat dat de snelheid nu als gelijkwaardig moet worden ingeschat. Dit komt m.i. doordat ik meerdere lekke banden heb gehad met de DF. Eerst de Schwalbe One waarvan ik de wang kapot reed. Doordat ik te fors remde met een lekke band blokkeerde het wiel en schuurde de velg over de grond. Aansluitend heb ik Durano’s gereden, die (met nat weer) elke 2 a 300 km lek reden. Nu rijd ik op Continental Grand Prix ca 1600 km waarbij ik alleen na 100 km de pech had door iets scherps te rijden. Loopvlak zit er veelbelovend uit met nagenoeg geen zichtbare schade. Wel heb ik om de winter lekvrij door te komen Durano plus en een marathon pus als achterband aangeschaft. Snelheid vermoedelijk nog wat gaan langzamer worden maar lekvrij rijden in de winter heeft ook zijn voordelen. Achterband is erg moeizaam te vervangen door de kleine beschikbare ruimte in de wielkast. Zeker in de winter wil ik hier de narigheid voorkomen. Het idee om in de winter met andere voorwielen te gaan rijden waar het carbonwieldeksel niet aan vast gekit zit ga ik ook omarmen. Misschien ga ik dan wel met een reservewiel rondrijden om evt. lekken snel op te lossen. De top snelheid bij de DF is hoger als ook de bochtsnelheid en de acceleratie. Bij ruw wegdek (zoals in de herfst met takken en bladeren en ander herfst afval) is de Quest sneller met de bredere ballon banden.
Open wielkasten  hebben het voordeel dat je de bagger sneller waarneemt en weg kan  spoelen.  Bij het achterwiel blijft dit hetzelfde. Doordat het bij de DF nog nauwer is zal er zeker vuil met het plaatsen van een band in de band gaan zitten. Tevens geven deze open wielkasten doordat het wiel wat schuiner staat een hogere bochtsnelheid. Nog steeds heb ik niet zo hard gereden dat er een wiel loskomt van de weg. Niet omvallen is voor mij toch nog steeds belangrijker.

Samenvattend : Ben ik zeer tevreden met de DF. Er is aangenamer mee te rijden, zitcomfort is veel hoger. Ruimte er in is voldoende ook om lange vakantie tochten te rijden. T.o.v de Quest zijn er ook nadelen maar gemiddeld genomen ben ik blij met de huidige keuze. De gemiddelde snelheid is lager dan verwacht. Met meer ervaring en mogelijk ook hier weer een ontwikkeling in betere banden voldoet deze fiets aan mijn verwachtingen.

43 opmerkingen:

  1. Mooie en duidelijke review. Lekker subjectief en zo hoort dat ook.

    Wel leuk om nog iemand te zien die de PinLock op waarde weet te waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thx Wim. De Pinlock ervaring was mijn eerste terwijl ik al bijna 40 jaar op een motor rijd. Beter met condens heb ik het nog niet gezien.
      Gr eEter

      Verwijderen
    2. Ik hoor je niet over het 'schroefje' in het vizier om hem dicht te kunnen trekken. Die schijnt precies in het Pinlock vizier te vallen. Dan hem je natuurlijk geen 'vacuum'. Het wordt bekeken bij Intercitybike.
      Ander punt. Dit motorvizier is standaard geschikt voor het Pinlock systeem. Er zitten 2 plastic puntjes opzij waar het Pinlock vizier tussen valt.

      Verwijderen
    3. Het pinlock past precies. Het zit wel strak langs het schroefje dat klopt. In de hoogste stand klemt deze ook op de rubber van de kap. Ik denk dat hierdoor het gerammel in de bevestiging wel stil is.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja de wielen moeten even op zich laten wachten de velgen staan BO. (back-order)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wacht geduldig. De wintrer is ook nog ver weg met ruim 14 gr in de nacht ☺

      Verwijderen
  4. Dat van die gemiddelde snleheid is ergens heel logisch : ik heb gemerkt dat tussen een glasvezel Strada en Quest geen enkel verschil te merken was tot ~34 km/u. Pas daarna begint de luchtweerstand dus verschil te maken tussen een efficientere stroomlijn en een inder efficiente stroomlijn.

    Ik heb nog geen Strada rijder ooit langdurig boven de 50 km/u zien rijden maar sommige Quest rijders kunnen dat tot 60 km/u. Dat betekend dat je met de efficientere stroomlijn ( voornamelijk geringer frontaal oppervlak ) van de DF zeer waarschijnlijk boven de 50 km/u moet rijden om echt verschil te gaan merken met carbon Questen.

    En daar komt het, veel DF rijders zullen voor dagelijkse ritten helemaal geen 50+ km/u rijden, maar veel normalere kruissnelheden rijden die carbon Questen en Stradas ook makkelijk halen.

    De DF heeft zeker de POTENTIE heel snel te zijn, maar de rijder moet het er wel uit persen op hoge snelheden. Op snelheden beneden de 50 km/u zal waarschijnklijk vooral het veel geringeer gewicht van merkbare invloed zijn, maar moderne Questen en Strada's worden ook al steeds lichter dus dat voordeel wordt snel minder groot.

    Is dat nou iets vreselijks ? Je moet je bedenken dat bezitters van echte sportauto's ook niet continue 300+ km/u rijden, maar gewoon de toegestande snelheden van de weg rijden wat boodschappenautootjes ook doen en alle rationale voordelen eigenlijk wegvallen. Toch stopt dat mensen niet die sportauto's te kopen. :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens met je verhaal. Ik rijd veelal in het donker waardoor de snelheidspotentie niet gebruik wordt. Dat laatste is ook precies waarom de DF mij goed bevalt. Het rijd gewoon beter.

      Verwijderen
    2. Wat ik steeds benadruk is niet het snelheidsverschil, maar (wat ook in de tekst verstopt staat) de vlottere acceleratie. Hard rijden doe en kan je niet overal en altijd. Optrekken doe je 100-den keren tijdens een rit. Daar zit grote winst. Minder snel vermoeid en zoals bij mij, beperkt vermogen wordt optimaal gebruikt. Juist bij het optrekken heb je vermogen nodig. Eenmaal op snelheid behouden nog verrassend weinig. De DF neemt daarin voelbaar afstand van de Quest(Xs). Al die kleine acceleratie voelen wel vlot, maar hebben per saldo weinig meetbaar effect op de gemiddelde snelheid.

      Verwijderen
  5. Hoi Peter,

    Bedankt voor deze zeer complete en objectieve revieuw. Heel nuchter en eerlijk beschreven in mijn ogen, met alle voordelen en nadelen duidelijk belicht. Wel prettig dat je blij bent met je keuze, ook al valt de gemiddelde snelheid wat tegen. Het blijft toch een hele investering, zeker als je bedenkt dat je een goede fiets had.
    Het had me ook wat vreemd geleken als alles "halleluja" was geweest, perfectie is te benaderen, maar bestaat nog niet.........Dat wielenverhaal van Willem waar jij je bij aansluit geeft dat ook al aan, elk voordeel heeft zo ook weer z'n nadeel.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Adri, Klopt helemaal, Vooraf wilde ik graag een hogere gemiddelde snelheid (wat ca 6 a 7 maanden van het jaar zal kloppen) echter nu is het "passen als een jas" doorslaggevend in de beleving. De snelheid erg afhankelijk van de gebruikte banden soort en van het wegtype. Kruissnelheid met de Schwalbe One is in mijn geval 45 wat ca 8 km sneller is als de Q. Andere type banden ruwer wegdek en in het donker rijden hebben grote invloed. Vijf dagen in de week rijden geeft ook significant verschil in snelheid op de maandag tov de vrijdag.

      Verwijderen
  6. Hoi, als deze ervaring ook op onze site geplaatst zou kunnen worden graag. Hij blijft dan tot in lengte van jaren beschikbaar. Wel graag de tekst kopieren en plakken en geen verwijzingen omdat links verouderen en verdwijnen.... http://www.ligfiets.net/product/bike/728/df-xl.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd interessant, een nuchter verslag van de eigen bevindingen.

    Inmiddels heb ik er nog maar zo'n 1500 km opzitten in een DF XL, na 6 jaar Quest 132 gereden te hebben. Ik herken me in grote delen van het verhaal, maar heb toch een heel opvallend verschil gemerkt met de vorige fiets: het gaat voor mij echt wel harder (inderdaad, ik denk dat dat t.o.v. een nieuwe carbon Quest maar de vraag is) en ik kan veel beter KOM's rijden (vermijd ik bijna liever, ik heb geen zin in gedoe op Strava, maar is overtuigend voor deze vergelijking) maar vooral: het kost minder moeite. Waar ik met de Quest vrijwel nooit 5 dagen woon werkverkeer in een week haalde heb ik dat zonder problemen nu toch al heel wat keertjes gedaan. Redenen zijn natuurlijk nooit zeker: kleiner crankstel, wat efficienter, enthousiasme door de nieuwe fiets, nieuw versus wat ouder, veel mooi weer geweest? Ik merk in ieder geval dat het elke week nog wat lekkerder gaat door gewenning en steeds meer vertrouwen.Door de hoge snelheden buiten de stad ben ik echt korter onderweg.

    Het af en toe de weg raken is waar, maar in mijn vele route opties zit toch maar 1 situatie waar ik een hobbel moet vermijden (niet eens een drempel), alle drempels, ook extreme gaan gewoon goed. Het voordeel van deze hoogte is wel dat het bochtenwerk beduidend sneller is wanneer de wegcondities het toestaan: ook ik heb nog geen wieltje gelicht en dat was bij de Quest wel anders.

    Het onderhoud is natuurlijk echt makkelijker met open wielkasten en de luikjes: ik merkte al wel dat mijn luikje voor water lekte. Ik moet nog kijken of dat een kwestie van aandraaien van de bevestiging is.

    Een element waar ik last van heb is de mindere GPS ontvangst, vooral onder de kap is die slecht waardoor navigatie niet meer echt werkt, meestal loopt de gps achter de feiten aan en mis je afslagen.. Daar zou ik graag een oplossing voor hebben, maar dat wordt vast een heel lastige.

    Banden: volgens mij heel bepalend, ik heb gemerkt dat ik geneigd ben tot overdoseren (te hard oppompen) het rijdt gewoon veel lekkerder als je de boel niet knalhard oppompt en ook sneller. De fietswegen zijn helaas lang niet allemaal glad asfalt..

    Mijn enige kapervaring is die met de DF, die is nog te kort om er echt veel van te kunnen zeggen, maar het lijkt mij voor de winter zeker goed bruikbaar. Het gevoel is veel minder benauwend dan waar ik bang voor was en vooral: vizier kun je altijd open zetten waardoor zicht veilig blijft, dat is bij een minivizier alleen maar alles of niets (weghalen of laten zitten)

    Graag zou ik wat meer weten van die angst voor corrosie aan de voorwielen door carbon deksels, waar komt dat verhaal vandaan? Het lijkt me wat zoeken naar problemen en hangt ook sterk van materiaal en onderhoud af lijkt me.

    Enfin, een beetje een uitgebreide reactie, maar hopelijk toch relevant. Een eigen blog ga ik niet volhouden, maar ervaringen van anderen vind ik altijd prettig, hopelijk draag ik daar dan zo nog een steentje aan bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Henk-Jan.Verschil tussen Q 132 en DF kan ik mij goed indenken. Met mijn oude Q5333 reed ik kruissnelheid 37 km op mijn woonwerkroute. Bandenkeus is zeker relevant tov je kan rijden. Op vlakke wegen rijd ik zeker wel harder dan de Q. Echter de data van Endomondo laat zien dat er geen wezenlijk verschil zit in snelheid tov gemiddeld een periode van drie nmaanden vorig jaar. Een dergelijke discussie heb ik ook op het Duitse forum gelezen waarin de gemiddelde snelheid ter discussie staat. Voor ontvangst van de GPS: ik heb hem op mijn stuur gemonteerd waarbij de ontvangst prima is. De telefoon ligt in een hangmatje op dezelfde hoogte. Ook daar doet de ontvangst het goed. E.e.a was ook onder de carbonkap in de Q een probleem. Lekwater door het voorste luil in bekend issue. Ik heb mijn luik niet geschroefd zitten maar getaped waardoor de kieren zijn afgedicht. Bovendien is demontage veel sneller. Banden is echt ontdekkingstocht. De Schwalbe One is op dit monent nog de snelste. Loopvlak prima maar wangen kwetsbaar. Daardoor geen herfst en winterband. Durano's vallen mij zwaar tegen v.w.b. lekken. Conti GP voldoet nu veel beter maar moet ik nog zien na 1600 km hoe deze zich houden. WInter ga ik in ieder gevasl met de Durano plus en Marathon plus rijden. Vwb de carbon deksel ik rijd veel door de bagger van delandbouwvoertuigen en in het verleden heb ik bemerkt dat velgen slecht tegen zout kunnen dus vandaar

      Verwijderen
    2. Mooie aanvullingen. Ik rol nu met een big smile mijn DF-XL 7500 km, and counting, over Neerlands dreven en ver daarbuiten. :-)
      Idd. Kleine GPS (Dakota) midden op het stuur. Geen probleem. Telefoon op de wielkast. Geen probleem.
      Na Durano Plus(4000 km, versleten!) en Durano (1500 km, lek,lek,lek...) nu over op Continental GP. Die bevallen me beter. Stil, slijtvast, lekbestendig tot nu toe. Moeten wel op druk (7-8 bar) maar voelt niet spartaans zoals de Durano. Ze lijken wel gevoelig voor gladde ondergrond. Geen hart verschuiver, maar af en toe slipt en glijden ze makkelijk weg. De DF kan daar relaxed mee omgaan.
      Goed nadenken welk breedte van velg te kiezen. 28 mm banden worden wat platter op brede velgen. Comfort kan toenemen met brede velg, maar de plek waar de band het wegdek raakt verplaatst. Met risico's als lek of onverwachte meer slijtage.
      Die corrosie bij de deksel komt van het blog van Willem Vierbergen. Zit een kern van waarheid in, maar moet nog blijken in de praktijk. Ik til er niet zo zwaar aan. Anders kit je die gleuf toch nu al dicht, zodat er niet in kan blijven hangen?

      Verwijderen
  8. Een mooi verslag. Is het misschien te overwegen staal te bevestigen onder voetenbulten? Een DF kan je eigenlijk alleen rijden met smalle en harde banden. Hoewel je voor kan rijden met 35 mm zoals Kojaks heb ik daar nog niemand over gehoord. Misschien wordt het tijd voor een DF eXtraWide met ruimte voor 40 mm banden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat nooit gebeuren omdat de DF dan een groter frontaal oppervlak dus meer luchtweerstand krijgt en snelheidsvoordelen tov concurrerende modellen geheel of gedeeltelijk verloren gaan.

      De DF is een aantal compromissen om een hogere snelheid te kunnen halen en 1 daarvan is vastzitten aan smalle bandjes om het frontaal oppervlak zo klein mogelijk te kunnen krijgen.

      Als je de geschiedenis terug kijkt was de DF goed mogelijk ook LAGER geworden dan ie nu al is, als de DF niet in de stal van velomobiel.nl ontwikkeld was geweest/Ymte er niet bij zou zijn betrokken. Dat had hem nog iets sneller gemaakt op topsnelheid maar ook minder praktisch.

      Schuurplekken zul je denk ik moeten voorkomen door een dun materiaal eroverheen te plakken wat wel mag slijten. Of als je de route kent ondereen hoek zo'n obstakel te benaderen zodat eerst 1 wiel de DF optilt en dan pas het andere.

      Verwijderen
    2. Totaal heb ik mijn fiets ca 9 mm hoger gebracht en heb nu geen problemen meer met beschadiging aan de onderzijde. Langere en stijvere vering brachten resutaat. Bovendien vond ik het stijver veren zelf ook aangenaam.

      Verwijderen
    3. Piet, er kunnen al maximaal 40 mm banden onder de DF, dus je bedoeld met die extra wide versie waarschijnlijk een upgrade naar 50 mm banden? Dan zou de DF ook voor mij weer een optie zijn, omdat de Marathon Winter 42-406 (spikes) er nu niet onder past.
      Volgens Ymte zou dat eventueel nog overwogen worden, om er nog bredere banden om te kunnen leggen maar uiteraard gaat dat wat (top)snelheid kosten.
      Zou ik mee kunnen leven, de DF trekt op als een trein, en paste mij ook als een oude jas.
      We zien wel wat er uit de koker van ICB rolt.......

      Verwijderen
    4. Dat "nooit" is dan wat te snel geroepen inderdaad. Zo'n brede DF is waarschijnlijk toch wel veel sneller dan een carbon Strada.

      Maar een Strada kan EN brede banden hebben EN nog steeds een acceptabele draaicirkel hebben. De DF biedt geen van beide, en met het alleen kunnen monteren van brede banden ben je er nog niet als dat resulteert in een draaicirkel van bij wijze van spreken 20 meter !

      De wielkasten moeten dus veel dieper en de velomobiel veel breder. Wat daar uit komt zal geen DF meer zijn, hoewel dat zeker een geduchte Strada concurrent kan worden en ook nog meer Quest rijders uit hun Quest kan lokken indien de prestaties daar in de buurt van komen.

      Verwijderen
    5. @Adrie, is dat niet erg krap 40 mm, zoals @Quest al aangeeft, wat is dan de draaicirkel? 42 mm met acceptabele draaicirkel zou zeker mooi zijn. De DF gaat veel naar het buitenland waar het heuvelachtig is en in de winter glad kan zijn, die mensen rijden dus gewoon zonder spikes?

      Verwijderen
    6. Klopt Quezzzt, wat veel mensen meer dan voldoende zullen vinden is een soort "hybride" velomobiel, zoals de Strada eigenlijk nu al is. Misschien nog wat lichter, iets sneller maar met behoud van de voordelen van de Strada aangaande wendbaarheid, bandenkeus en stabiliteit. Eventueel voor zij die dat wensen met ingebouwde ondersteuning. De QV zou wel eens heel dicht in de buurt kunnen gaan zitten van dat soort fiets, de bestellijst begint al aardig te groeien de laatste tijd.........
      Natuurlijk kun je ook met een racefiets woon-werkverkeer rijden, dat heb ik zelf ook gedaan. Een "racevelomobiel" zal ook vaak comfortabel genoeg zijn om woon-werkverkeer te rijden, als er spijkerbanden mogelijk waren geweest op de DF was dat zeker een kandidaat opvolger geweest, zoals Peter al aangeeft in zijn verslag is de fiets comfortabel genoeg om 5 dagen per week te gebruiken, zelfs zonder Chinese lichtkanonnen in het donker gaat het prima.

      Verwijderen
    7. De maximale 40 mm is alleen voor de achterband. Voorbanden zijn met 35 mm Kojaks het absoluut maximum. Overigens geven die idd weer iets meer bodemvrijheid. Ook snelheid en comfort (stilte) lijkt tot tevredenheid van meerdere DF-rijders die ik sprak. Ik heb ze er nog niet onder gehad.
      De hoogte van de voetenbakjes in de gaten houden in belaste toestand is cruciaal. Ik denk dat 75 mm wel ze ongeveer het minimum is om 95% van de verkeersdrempels te kunnen nemen.
      Het zit hem ook niet zozeer in de hoogte van de drempel, maar hoe lang is de oprit naar die hoogte. Ook kan een lage drempel met flauwe oprit maar in zijn geheel verzakt ook problemen geven. Je went er aan en leert er mee omgaan. Ervaring(auw!) leert je inschatten welke drempel een gevaar voor je bodem gaat opleveren. Meestal is schuin aanrijden de oplossing van 99,9% van de moeilijke gevallen. Verder is het eigenlijk niet een zwak punt van de DF vind ik, maar eerder van de wegbeheerders. Als ik contact maak, zijn de meeste auto's op dat punt ook aan de beurt. :-(

      Verwijderen
    8. Inderdaad ervaring doet ook een hoop. Zelf zit ik nu op ca 9o mm bodem vrijheid en heb geen last meer van (auw) ongewenste intimiteiten ☺

      Verwijderen
    9. 90 mm! Dat is luxe! Ik heb dus 'maar' 75 mm. Langere veer kan dus ook, dat heb ik even gemist.
      Ik heb vorige week ontdekt na demontage dat ik geen stijve veren heb. 3/4 blauw en 1/4 rood. De teflon blokje liepen aan en waren daardoor te snel versleten. Nu veert hij wel comfortabel maar eigenlijk te deinerig voor mijn gevoel. Elke trap waggelt hij licht heen en weer. Minder dan mijn Q491 maar toch.
      Ik heb een 7 mm moer op de vorkpoot gemonteerd voor de extra bodemvrijheid. Maar helemaal gerust ben ik niet op die constructie al zagen ze er bij Intercitybike geen bezwaar in.

      Die persoonlijke fijn afstemming zal elke DF bezitter doorheen moeten denk ik. Er komt steeds meer info en gebruikers ervaringen binnen druppelen waar anderen weer hun voordeel mee kunnen doen. Dan zal veel nieuwe rijders kunnen helpen. De fiets moet echt als een maatpak worden ingemeten op elke rijder. Dat kost nu eenmaal tijd en moeite.
      De Q komt mij nu over als een one-size fits everone. Hij is oversized en je wordt pasgemaakt met opvulstukken. Bij de DF moet je meer kritisch naar de juist passing zoeken. Maar die komt er uiteindelijk wel.

      Er is overigens een mechanische demper in maak en wordt al getest door diverse personen. Dat zou samen met verlengen van voorvorkpoten ook makkelijker maken om de hoogte in balans te verhogen. Jij bent natuurlijk lang, Je kijkt wel over de verhoogde neus heen. Ik heb gisteren de druk van mijn achterdemper/veer van 1,5 naar 3 bar verhoogt omdat er 1-zich er bagger ophoopt tussen band en wielkast dat aanloopt en 2-ik nu de wegkwaliteit kritischer wordt ik graag goed zicht vlak voor me wil houden. Door de veer op te pompen kom ik achter iets meer omhoog (veer ik bij belading en instappen minder ver in) Zoveel verschil maakt dat.

      Verwijderen
    10. Nog even reageren op Piet en Quezzzt. De maximale breedte van de voorbanden bepalen niet de draaicirkel zoals bij de Quest. Althans niet primair. De Quest heeft zeer ruime wielkasten en de daarbij behorende ruimte bij de bodem. De DF heeft dat niet. Daar is de die opening zo klein mogelijk gemaakt om o.a. aerodynamische rede. Daar is grote winst te behalen. Bij recordfietsen is het zelfs bepalend hoeveel ruimte daar is ronde de band. Je kan er dan ook nauwelijks mee sturen en dan hooft dan ook niet.
      Bij de DF zijn de wielkast niet mee vergroot van DF naar DF-XL. Dat had ik wel gehoopt maar kan simpelweg niet. Als je in een van beide modellen zit wordt dat onmiddellijk duidelijk. Er is IN de fiets geen ruimte voor vergrote van de wielkasten. De Quest is daar gewoon veel breder. Zowel inwendig tussen de wielkasten als buiten. Dat heeft voor en nadelen, waar ik hier niet op inga.
      Dus 35 mm Kojak is het maximum omdat dit wordt bepaald door de VORM van de open wielkasten. Niet de diepte ervan. De randen moeten door de open vorm zo dicht mogelijk bij de wielen komen om daar geen aerodynamische turbulentie of drag te veroorzaken. Dit werk remmend. Bij de open wielkasten van de Strada is daar rekening mee gehouden. De randen van de wielkasten zijn aerodynamisch gevormd, net als bij de DF. (scherp voor en rond achter) Alleen gaat de DF nog een stapje verder door de inhoud van de wielkast te verkleinen en daarmee ook het bodemgat meer te sluiten. Alles bij elkaar is het zoveel winst dat de open wielen (samen met de stijve, gladde wielschijven, ipv flapperende doekjes) dezelfde of misschien wel minder luchtweerstand oplevert dan de 'gesloten' wielen van een Quest(XS)
      Als voordeel krijg je daarvoor een iets krappere draaicirkel dan de Quest ondanks dat de wielkasten minder diep zijn maar juist open naar buiten zonder verlies van luchtweerstand zoals bij de Strada.
      Sorry, technisch. Ik moest het even kwijt. :-)

      Verwijderen
    11. @Piet, zie het antwoord van Corn Dolly, de opgave van ICB was 40 mm max. breedte, dus ging ik er van uit dat dat ook de voorbanden betrof. Foute aanname blijkbaar, maar met dezelfde uitkomst voor mij, de spijkerbanden kunnen er niet op! Wat de draaicirkel dan gaat worden? Geen idee, maar het zou wel eens richting 18 meter kunnen gaan.........
      Hoe die andere in het buitenland woonachtigen dat doen met hun DF weet ik niet, maar het is in Scandinavie bijna onmogelijk om in de winter te fietsen zonder spijkerbanden, dus waarschijnlijk blijft de fiets dan stilstaan, wat voor mij dan weer een reden is om een dergelijke fiets niet aan te schaffen. Want ik heb al zo'n fiets die de hele winter stil staat, een Scott carbon racefiets.......
      En een velomobiel is in mijn ogen bedoeld om heel het jaar te gebruiken, dus ook in de winter, extreme weersomstandigheden uitgezonderd.
      Gewoon afwachten wat Ymte en Daniel eventueel verzinnen, dan zie ik wel.....

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    12. @Adri, er zijn kleinere winterbanden te krijgen. Schwalbe heeft bijvoorbeeld een 42-355. Misschien past dit wel in een DF. De breedte van de voorband is in ieder geval niet zo kritisch. Het probleem zit hem in de diameter. Bij een hogere band of verhogen van de voorkant loopt de band aan in het onderste deel van de wielkast. Ik weet niet zeker of een 47-559 gaat passen in de achterste wielkast maar daar zou een 507 wiel uitkomst kunnen bieden.

      Verwijderen
  9. Mooi uitgebreid verslag, Peter. Fijn dat je gemiddeld genomen tevreden bent. Als ik het zo lees, komt er bij mij geen DF. De verschillen zijn mij de investering niet waard.
    Wel heb ik interesse in dat Pin Lock. Waar is dat verkrijgbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vizier van een velomobielonderdelen.nl-kap is te dun voor een pinlock. Dat gaat dus niet lukken. Zie de website van pinlock.

      Verwijderen
    2. Inderdaad voor elke type helm vizier hebben ze een pinlock ontwikkeld. Deze zit zeer strak gemonteerd en zal daardoor niet in de velomobielonderdelen kap passen.

      Verwijderen
    3. Pinlock werkt alleen op de dikkere vizieren van de Sinnerkap. Het vizier op mijn Sinnerkap heb ik veranderd. Dus daar werkte het niet. (ook niet echt nodig overigens) De kap van Marloes, die wel een origineel vizier heeft) kreeg ik hem er niet goed luchtdicht op. Mijn klunzige fout. Een 2e poging met een ander vizier durfde ik niet meer aan. Ik heb er dus nog een liggen die mogelijk ooit nog op een DF-kap komt, als die komt. Ik vind kaploos rijden met de DF tot nu toe echt veel fijner dan met mijn Questen. Daarin was ik echt een bleek kasplantje aan het worden ;-P

      Misschien nog een aanvulling. Het smalle instapgat heeft als voordeel dat je handen volledig zijn afgedekt itt de Q. Dus minder koude handen, minder inregenen. De gleuf in de neus zorgt niet alleen voor meer stabiliteit bij harde zijwind, maar ook meer zicht naar voren. Je kunt dus dieper in je fiets zitten. Wat de stabiliteit ook ten goede komt. Zeker voor kleinere mensen. De koeling via de 'trompet' in de neus is, zoals Peter al aangaf, zomer net aan te warm en bij vorst juist te koud. Ellende? Nou niet echt. Zomers is het nu eenmaal warm, en 's winters ook! Zomers doet die luchtstroom meer dan je doet vermoeden. Stop er maar een doek in. Je drijft weg van het zweet! 's Winters blijf je tot aan het vriespunt in korte broek en T-shirt fietsen met een doekje in het gat gepropt. Als je dan ook nog met schuimdeksel gaat rijden (niet fijn) staat je fiets binnen de kortste keren vol met je eigen zweet! Terwijl iedereen om je heen in dikke jassen staat te rillen van de kou!
      Allemaal nog zonder DF-kap dus he!
      Ik heb als compromis een oude Q-schuimkraag verknipt voor op mijn instapgat. Waarom van een Q? Die is breder. Eenmaal vastgezet op de originele velcro staat hij wat omhoog. De rand net onder ooghoogte. Ik kijk er onderdoor naar mijn meters en knoppen. Zit niet opgesloten en benauwd. Heb voldoende bescherming tegen matige regen. (packtowel om de nek) en het stukje schuim is zeer klein en makkelijker weg te bergen dan de originele kraag. Die past nl. niet voor bij de benen. Tis maar een tip.

      Verwijderen
    4. De luchtstroom vanuit de neus zou ik ook graag in de winter intact houden. Ik zweet altijd waardoor de koude lucht vervelend aanvoelt. Ik ga er een plaatje in knutselen waardoor de luchtstroom niet rechtstreeks op het lijf is gericht. Ik ga mij melden zo gauw het gereed is. De luchtstroom is alleen vervelend als het onder de 5 gr C i trouwens.

      Verwijderen
  10. Een pinlock hoeft helemaal niet in een Velomobielonderdelen.nl kap. De deflector voorkomt beslaan in vrijwel 100% van de gevallen. Zouden er toch liefhebbers van een pinlock in een Velomobielonderdelen.nl kap zijn, dan is het natuurlijk mogelijk om een dikker vizier te maken. Een pinlock is bedoeld voor een motorhelm die vlak voor je ogen zit. Bij een velomobiel zit je er een stuk vanaf en dus komen de randen van de pinlock in je gezichtsveld.
    Een dikker vizier beslaat sneller en dat is de reden waarom wij een vizier van 1 mm toepassen.
    Tenslotte is het aanbrengen van allerlei onderdelen in het gezichtsveld, ik reken daar raamstijlen en ook een pinlock toe, voor vele rijders onprettig en dus ongewenst.
    Ik heb dit jaar van de 160 ritten één keer zonder kap gereden. Ik geniet elke rit van een volkomen ongehinderd zicht onder onze kap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Wim, Tot op heden had ik ook met de DF kap een beslagen vizier. In omstandigheden van vocht, mist , regen en zelf een zware zweethuishouding reed ik altijd met de kap open ook met de Q. Ook met een bril is dit een terugkerend issue. Pinlock systeem is voor mij de beste oplossing tot op heden. Zicht is werkelijk formidabel
      Hgr Peter

      Verwijderen
  11. Over de toeter.
    Het stroomverbruik is volgens mij het probleem. 1,5 A trekt hij. Dan gaat de spanning bij een accu die al wat leeg raakt onder de 12V komen. Gevolg toeter weigert dienst, maar andere stroom verbruikers kunnen nog wel functioneren. Vrij lang zelfs. 4-5 uur nog.
    Ik heb een andere toeter op het oog (en in huis) die 150 mA trekt. Geen elektromechanische zoals het origineel maar een zuinig electronisch.
    https://www.louis.de/artikel/sechs-ton-sirene-6-12-v-150ma-bei-12v-115-db/10034939?list=70452642&filter_article_number=10034939
    Op dit moment ben ik te spreken over mijn autonome (9v batterij) toeter die ik in de neus naast de koplamp heb zitten. Dus buiten de accu om.
    Overigens is de USB aansluiting voor mij nutteloos en een sluipverbruiker gebleken. Je moet altijd de hoofdschakelaar uitzetten na een rit, anders vind je 's morgens de accu plat.... :-(
    Ik heb al tijden een 'mobiele' USB bij me. Ook in de Quest al. Kan je heel vaak je telefoon of GPS mee opladen zonder je stroomvoorraad voor verlichting mee te belasten.
    http://www.pdashop.nl/product/498469/xtorm-a-solar-power-bank-free-xb102-15000-mah.html?_ga=1.226857565.1594248859.1447065826

    Nieuws: Er zit iets in de pen bij Intercitybike. Een accu met meer capaciteit en ingebouwde USB ingang+accutester. In de gaten houden dus.
    Een 2e accu voor je verlichting mee is evengoed een aanrader. Moet je wel een volle mee nemen natuurlijk.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die claxon heb ik inmiddels ook thuis op advies van Twilwel. Wil nog kijken hoe die praktisch gemonteerd kan worden. Apart van andere accu's heb ik nog de accu's van mijn chinese licht kanonnen. Hier heb ik zelf een USB op geknutseld. De standaard kleien accu was ookmet een dag telefoon / GPS laden leeg.
      Plaats in de neus is er bij mij minder met twee koplampen erin. Toch nog maar eens kijken of de originele toeter eruit halen. ☺

      Verwijderen
    2. Ik blijf pleiten voor een human powered bijladen (aka dynamo). En dan liefst een type dat specifiek voor velomobielen is ontwikkeld. Al twee jaar (35000 km) rijd ik zonder dat ik mijn accu's aan de lader heb hoeven hangen (en minstens 10.000 km in het donker).

      Verwijderen
    3. Heel nieuwsgierig nu, hoe heb jij die gerealiseerd?

      Verwijderen
  12. Hi questikel,

    Forgive me as I only read and speak English.I was hoping you could inform me on how you raised you XL 9 mm.What parts did you acquire for this?

    And Thank You for the wonderful and honest DF write up!

    Thanx Tim.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi TIm

      No problem at all. I write about this issue in http://questikel.blogspot.nl/2015/07/bodemvrijheid-df-xlmaximaal.html and
      http://questikel.blogspot.nl/2015/07/aanpassen-bodemvrijheid-df-xl.html. I hope it will answer youir question.

      Regards Peter

      Verwijderen