vrijdag 24 juli 2015

Eerste grote testrit met de DF

.
In de buurt van Scheveningwen
Donderdag was het zover. Er moest nog een boodschap gedaan worden in Zoetermeer en Moordrecht waardoor er een goede reden ontstond on te gaan fietsen. De rit was uitgezet richting Lisse naar het strand en daarna af te zakken naar Scheveningen. Nog zonder de inmiddels binnen gekregen sandalen van een kleinere maat en een speciaal kleine ventisit matje voor op de stoel kon wel gevoeld worden hoe de fiets zich gedraagt als je er de hele dag inzit. Met de snelheid zit het wel snor vooral het gemak waarmee kan worden gefietst.
Lunch bij Vrouwenakker
De laatste aanpassingen zijn goed geslaagd zodat het rijden al een stuk beter gaat. Voornaamste aanpassing moet nog gaan plaats vinden door de ovalen goed te laten af regelen. Komende zaterdag gaat het niet worden ivm de voorspelde storm. Dus dat gaat een week later hopelijk dan gebeuren.
Om negen uur vertrokken voor een rit van ca 250 km. De eerste 60 gingen gemakkelijk zonder problemen. Deze ontstonden wel op een zeer smal fiets paadje waarbij de spoorbreedte zo ongeveer de maat van de fiets was, Hier bemerkte ik gelijk dat de fiets veel lager ligt en regelmatig kwam het wiel naast het pad waarbij gelijktijdig de bodem de grond raakte. Ook de Quest zou het hier niet gemakkelijk gehad hebben, Verder richting het strand kwamen er meer en meer verkeersdrempels die een bottleneck zijn voor de DF. Ik schat in de helft van de gevallen werd de bodem geraakt doordat de fiets erg laag bij de grond ligt. Later thuis gekomen bleek hoofdzakelijk de lak er vanaf geschuurd te zijn en de bodem verder niet wezenlijk beschadigd.
Zit comfort is op zich niet slecht als je bedenkt dat er geen ventisit mat meer in zit. Ik heb wel een matje besteld om op te zitten maar de last kreeg ik ter hoogte van mijn nieren. Kijken of e.e.a. met matje beter gaat zitten. Verder zit de stoel eigenlijk perfect zodat het gemakkelijker is als het vooraf lijkt.
Verder was het 250 km genieten waarbij de eerste rit geslaagd mag worden genoemd.
Tent, slaapzak en mat passen er prima in. Ruimte genoeg
Vandaag de fiets 6 mm hoger gezet door rubber ringen toe te voegen onder de veerpoten. Geen idee wat het doet met rijgedrag maar ik ga eerst maar eens ervaren hoe de 6 mm eronder bevalt.\Tevens de kampeer spullen tent slaapzak, en matje er in gestopt. De gehelemuts was nog vrij en onder de stole kan ook nog het nodige getopt worden. Vakantie is dus ook geen probleem met de DF-XL




Demperpompje mee om de band op 10 bar te kunnen brengen onderweg

schaafplekken bij de uitstulping voor mt 47
standaard ring
extra ringen totaal 6 mm








19 opmerkingen:

  1. Naar aanleiding van dit stuk en de vorige twee stukken en de reacties daarop, heb ik de door jou en reageerders genoemde voor- en nadelen van de DF op een rijtje gezet:

    Voordelen:

    Sneller
    Smaller: zonder schampen tussen paaltjes door
    Zicht vooruit een stuk comfortabeler, minder kans op aanrijding met iets dat de neus beschadigd door beter zicht.

    Nadelen:

    Sandalen in je eigen maat passen niet
    Snel snake bites in de banden
    Banden moeten naar 11 bar, pompjes kunnen dat niet
    Weinig keuze in banden doordat je alleen smallere banden kunt monteren
    Nauwelijks ruimte aan de binnenkant over voor je benen
    Rijwind blaast in je gezicht door gleuf, veroorzaakt gebulder in de oren
    Warmer binnen in de fiets
    Mag niet op de rijbaan omdat de spoorbreedte kleiner is dan 75 centimeter
    Met een ventisit kom je lastig uit de fiets, zonder doet het pijn aan je rug bij de nieren
    Hij is niet zo snel als verwacht maar dit wijten we aan de afstelling van de ovalen
    Losse spullen in de DF verdwijnen richting achterbrug of goot
    Een velomobieltas wordt niet meegeleverd en past alleen achterstevoren.
    Bodem loopt aan op de helft van het aantal verkeersdrempels

    Omdat ik de breedte van mijn XS goed ken, raak ik nooit paaltjes, dus dat is al een voordeel waar ik niets aan heb. Ik ben ook nog nooit tegen iets aangereden omdat ik het niet zag omdat ik geen gleuf in de neus heb. Hoe is het rijcomfort eigenlijk, met zo weinig vering? Daar heb ik nog niets over gelezen.

    Al met al is de term die bij me opkomt: cognitieve dissonantie. Het is een geweldige fiets, ondanks dat hij meer nadelen dan voordelen heeft ten opzichte van de vorige fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk dat is handig zo'n sam3envatting, dank je wel Belle.

      Ik kom er nog wel op terug maar voor een goed vergelijk wil ik er wat langer in hebben gereden. Ook de Quest heb ik wat aangepast naar eigen wensen. Daar een zwaluw geen zonmer maakt wacht ik er op een paar meer. Uiteindelijk is voor mij het woonwerk verkeer bepalend daar hij uiteindelijk voor dat doel is aangeschaft. Nou ben ik nog twee weken vrij dus daar moet ik dan maar even geduld mee hebben. Zelf kon ik tot op heden weinig ervaringen vinden met de DF. Zal er in ieder geval aan gaan bijdragen.

      Rijcomfort is anders. Stijver afgeveerd maar door de (bijna) perfecte stoelpassing niet verkeerd. Hier is de snelheid wel gecompenseerd met een stukje comfort.
      Hgr Peter

      Verwijderen
    2. Hoi Peter, en Belle,

      Inderdaad een leuk initiatief, even samenvatten.
      Het ziet er raar uit, meer nadelen dan voordelen op het eerste gezicht. Toch vond ik ook het meteen een geweldige fiets, de eerste indruk is zodanig dat je geneigd bent meteen een bestelling te plaatsen...........
      Nou bekijk ik alles meestal rustig en nuchter, dus ga niet impulsief een fiets van € 8.000,-- + bestellen zonder daar even over na te denken en uiteraard met het thuisfront te overleggen.
      Was in dit geval ook niet nodig, want als er geen 42 mm banden op kunnen gaat het feest niet door, dat is de maat van de spijkerbanden aan de voorwielen, 42-407.
      Jammer, anders had ik de DF serieus overwogen, maar zelfs dan had ik nog een proefrit met de komende QV willen maken, ook die fiets vind ik mooi om te zien, en die schijnt een goed stuk stabieler te gaan zijn dan de Strada.
      De DF en de WAW worden het dus niet, ook de Evo en de Milan kunnen die bandbreedte niet hebben, dus is het afwachten wat de QV gaat bieden, of anders gewoon een carbon Strada bestellen.................

      Verwijderen
    3. Hi Adri,

      Hij heeft ontegenzeggelijk ook nadelen maar de samenvatting van Belle is wat ze gelezen heeft. Dat er geen ballon banden onder kunnen is dan wel weer logisch, De fiets is niet voor niets straf afgeveerd en bedoeld om snelheid te maken .Andere kant maakt het in jou situiatie dan niet mogelijk een dergelijke fiets in Noorwegen te rijden. De Quest is de laatse 1,5? jaar ook stijver gemaakt. De Strada ook? Deze zal dus ook weer iets sneller geworden zijn.

      Verwijderen
    4. Belle,
      een kleine correctie : de wet spreekt niet over 75 cm spoorbreedte, maar over de breedte van de gehele fiets inclusief de lading.. Dus als je spiegeltjes zo ver uitsteken, dan is het probleem opgelost.

      @DFtikel
      Als de DF ook maar enigszins lijkt op mijn Evo (pun intended), dan is het voldoende om je fiets op een bodemvrijheid van 11 cm te zetten, ook iets minder druk zetten op de achtervering helpt want hierdoor komt je fiets wat rechter op te liggen. (ik vind hem op de foto's wat voorover hellen)
      Overigens zou ik niet met rubber ringetjes werken, maar een iets langere stijve veer monteren.
      Zelf raak ik nooit een drempel, hoewel stoeprandjes oprossen alleen is voorbehouden aan mijn Alleweder A7.
      Mocht je bij knieen en sandalen wat weinig ruimte hebben dan kan ik me zo voorstellen dat je niet helemaal goed bent opgemeten, en dat je een iets hogere deksel moet hebben. Met mijn 1.88m heb ik ongeveer vijf cm over bij de knieen, en dit is destijds bewust zo ruim gekozen.

      Groetjes en veel plezier met je nieuwe aanwinst.

      Rudolf.

      Verwijderen
    5. Dat is inderdaad mooi, dat het niet om de spoorbreedte gaat maar om de fiets inclusief lading, dus dat is op te lossen.

      Verwijderen
    6. Hoi Peter,

      Bedankt voor je reactie! Jouw eerste indruk is goed na je lange testrit, dus dat zal met nog een paar aanpassingen wel goed gaan komen. Zeker voor woon-werkverkeer zal de fiets gaan bevallen, daar durf ik rustig vanuit te gaan. Die circa 5 km/u sneller zal best gehaald worden, de DF is snel genoeg!
      De nieuwere modellen Strada zijn ook stijver en daarom ook wel iets sneller geworden, als daarbij ook nog voor de carbon uitvoering gekozen word, zal het gewicht een stukje onder de 30 kg komen, dat zou ook al veel winst betekenen op mijn route.
      We zien wel........

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    7. @ Rudolf. Ik kom helaas maar aan 7 cm na de 6 mm verhoging. Veel verder verhogen zal ookniet gaan denk ik. De veer zal ik nog eens moeten bekijken dat voorover hellen verminderen zal beter zijn. Hogere deksels zijn er niet. De fiets is een geheel. Knieen passen prima, in de Quest zelfs minder. Sandalen gingen uiteindelijk ook maar een kleinere maat die ook past zal nog weer beter zijn. Inderdaad zoeken naar de juiste afstelling is het devies. Kijken hoever ik kom met de grondspeling. Mogelijk ook nog iets grotere band eronder zal ook weer meehelpen. Alhoewel de Schwalbe one wel een goede pers heeft. Thx voor je bijdrage en genieten doe ik er al van ☺Gr Peter

      Verwijderen
    8. @Peter

      Ik denk dat ie nog wel wat hoger kan. Doordat de wielkasten weer inlopen onderaan is het krap voor de banden. Maar toch kan ie zo hoog staan dat ze er bijna tegenaan lopen. Door in de fiets te gaan zitten zakt het geheel weer ietsje, en komt de band weer voldoende vrij van de wielkast. Monteren van een grotere band zou ik in dat geval niet doen. Beter was het geweest voor zowel de Evo als voor de DF dat de wielkasten niet inliepen onderaan, hoewel het wel mooier staat. (Aerodynamisch gezien doet het er niet heel erg toe daar)

      Maar 7 cm sta ik wel wat van te kijken.
      Een laag geachte WAW heeft 9 cm, een auto 13 cm (wettelijk minimum)
      Knieruimte meende ik te begrijpen uit de reactie van Belle

      Als ie een beetje ingelopen is rij je met twee vingers in de neus dik boven de 50.

      Groet
      Rudolf.

      Verwijderen
    9. Dag Belle,
      Je spreekt over cognitieve dissonantie. Ik ben geen psycholoog maar ben je misschien een beetje verliefd op de DF en zit je in de ontkenningsfase?
      Groeten, Ymte

      Verwijderen
  2. Goed dat er in deze tijd zo openhartig geschreven kan worden over rij-ervaringen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik eens mijn twijfels uitsprak over de aerodynamische effecten van toepassing van het Flevobike
    velomobieldakje: ik werd bijna gelyncht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is een blijft een leuke fiets om te zien.. ik heb er ook over getwijvelt voor een déé ef te gaan ipv de druif...
    maar ik heb zo veel drempels op mijn ww en zo mag graag het een en andere mee nemen ....

    dit kan dus nouwlijk en dat in comby met aanschaf prijs veel hoger ligt dan de quest en in mijn mening minder voor krijgt dus hier niet voor gegaan...

    maar hij is en blijft wel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vreemde conclusie Belle, gezien het feit dat je over slechts een paar ervaringen van anderen schrijft.
    Je zou voor een volgende vergelijking misschien het Duitse forum eens moeten inzien. Daar staan -tig meer ervaringen te lezen. Ben wel benieuwd naar hoe je lijstjes er dan uit zien. Wat je zeker niet moet doen, is zelf een rondje sturen in zo'n 'opgefokte skelter zonder handtas'. Stel je voor zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wellicht is er aan het comfort best nog wat te veranderen maar het is een hagelnieuw ontworpen velomobiel. Sommige dingen moeten nog ontdekt worden, onderkend en daarna wellicht gewijzigd, al dan niet voor sommige klanten.

    Wellicht kan er in de zetel wel een of andere dunne vulling of laag ( die niet schuift ) waardoor het comfort wat verbeterd en je toch ook goed in kunt stappen.

    Wellicht kun je een verhogingssetje krijgen of zelf maken met idd ringen om minder last te hebben van drempels. Ja natuurlijk heeft dat ook iets nadelig effect op de stabiliteit maar wellicht zo weinig dat het de moeite waard is.

    Enz enz.....tuurlijk is het een soort skelter zoals een Ferrari of Lamborghini ook niet de meest comfortabele auto's zijn en dan ook niet verwacht kan worden...zulke dingen rijd je voor de lol en om opzichtig gezien te worden :-)))

    Van een Quest naar een DF lijkt me dan ook best een overstap die je goed zult merken. In positieve zin, maar ook in de zin dat je je zult aan moeten passen in de zaken die de Quest wel had, en de DF niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Marc, op het duitse forum zijn zeker hele positieve ervaringen van met name de bouwer van de DF; nl DF. Er zijn daar ook recente signalen dat de DF misschien wel helemaal niet sneller is dan de carbon quest xs.Ik heb beide fietsen uitgeprobeerd en vond (mijn partner trouwens ook) de DF niet opvallend sneller op polderwegen dan de quest xs. Wel vond ik de DF heel mooi (afgewerkt). Prachtig zelfs en helaas ook oncomfortabeler.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peter,

    Een prachtfiets waarmee ik je heel veel plezier wens. Ik blijf nog een poosje in Q284 rijden maar de DF XL zou weleens een kandidaat kunnen zijn om mijn Quest t.z.t. op te volgen. Ik hou alle verhalen (lees: voordelen en nadelen) over de DF's in de gaten. Sommige zaken vind ik erg belangrijk, zoals de mogelijkheid om ballonbanden te kunnen monteren. Q284 staat nu niet meer op Kojak's rondom, maar rondom 50mm. banden. Rugtechnisch gezien een hele verbetering ten opzichte van de straffere 32 en 35 mm. Daarin zou de DF in de toekomst weleens kunnen afvallen als het stugge van de DF een onoverkomelijk probleem zou blijken. Dan wordt het hoogstwaarschijnlijk een nieuwe (betere) Quest. Voorlopig maar weer lekker doortrappen zoals het nu gaat.

    Sportieve groet,

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wacht op mijn DFXL nog een paar maandjes en dan ga ik zelf de overgang Quest DFXL ervaren. Ik ben erg blij met de rustige toon van de discussies hier. Natuurlijk bestaan er geen wonderen, ik denk dat het gewoon een wat scherper op snelheid gemaakte fiets is dan de Quest, maar dat levert ook wat nadelen op. Met name de meest recente Questen zullen er niet ver voor onderdoen.Ik heb nu Quest 132 en verwacht daarom wel een snelheidswinst, naast DF zijn er meer bloggers die zeer gedegen onderbouwen dat ze flinke snelheidswinst boeken. Een placebo achtig effect zal zeker een rol spelen, maar dan nog (dat zelfde effect speelt ook bij 'tegenstanders') We gaan het beleven.

    Over banden: ik ben bijzonder enthousiast over de Shredda's, veruit de beste banden waarop ik tot nu toe gereden heb, ik hoop dat die gaan passen, maar dat kon wel eens lastig worden met de DF, ik kom als ik zelf meet op 41 mm breedte.

    Voor stugheid ben ik totaal niet bang, veerweg is maar een klein deel van comfort. Harde stoelen in auto's zijn bewezen comfortabeler dan zachte b.v.Het gaat ook om het soepele aanspreken van die veerweg, juiste demping, progressieve werking, geluiden, enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik rij sinds kort een XL, en heb ruim 25000 km ervaring met quest 311 en carbon quest 565.
    Natuurlijk zijn er verschillen, zowel voor als tegen. Wat die zijn moet je ervaren, omdat iedereen anders in een fiets zit en deze beleefd. Ik ben heel blij met mijn keuze, omdat mijn wensen beter passen bij een XL dan bij een quest.
    Tov van de carbon quest (zonder de recente verstevigingen en carbon brug) ervaar ik de XL als sneller rechtdoor EN in de bocht EN tijdens accelereren, stabieler maar ook wind gevoeliger, beter geveerd, en gedempt. Het zitje is ook zonder ventisit fantastisch qua pasvorm. Wel lijkt het fietsen iets warmer. Misschien door kleiner instapgat en minder ventilatie door afwezige van de ventisit Ik heb met mijn 80 kg nog geen drempel geraakt (daar was ik op voorhand wel huiverig voor) Ik mis de dikke banden niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit voor sommigen een onoverkomelijk probleem is. Ruimte voor bagage is er zat, al moet je oppassen voor rondslingerende harde voorwerpen zoals ritssluitingen. Deze worden oorverdovend op oneffenheden.
    Ik kan ongetwijfeld nog meer zaken opnoemen, maar dat doe ik nie.... Gewoon zelf een proefrit maken als je twijfelt of het wellicht je volgende fiets moet worden.
    Mijn gevoel zegt wel dat de DF of XL een sportieve fiets is die gemaakt is om zeer regelmatig snelheden van rond de 50 km/u te rijden. Daar komt ie het beste tot zijn recht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarom zijn de uitstulpingingen voor de voeten niet van een rubberachtig,flexibel, materiaal gemaakt? lijkt mij toch veel praktischer als dat wel zo zijn...

    BeantwoordenVerwijderen