woensdag 29 juli 2015

Bodemvrijheid DF-XLmaximaal


Draadeind raakt carroserie in onbelaste toestand
Dinsdag de rode veren met een lengte van 76 mm geplaatst. Langer dan 76 mm is ook niet mogelijk omdat de draadeinden van de stuurinrichting in onbelaste toestand tegen het carroserie aankomen. Na belasting komen deze ca 1 cm vrij te liggen.
Na montage opnieuw de bodemvriheid gemeten.
Veer 12 mm langer en zakt 10 mm minder bij belasting
Deze ligt nu inderdaad hoger zoals verwacht mag worden op 87 en 90 mm. Inderdaad nog steeds scheef alhoewel iets minder nu daar ik aan de rechterkant nog een extra rubber heb gemonteerd van 3 mm. Meet ik de band in de wielkast dan is de hoogte daar exact gelijk. Het lijkt er op dat een van de uitstulpingen onder de fiets iets verschil heeft. Zal dit nog eens navragen bij Ymte.
Bij het belasten zakt de fiets vooraan ca 1 cm zodat ik 77 en 80 mm overhoud. De winst tov het origineel is ca 22 mm. Geizen de reactie van Willem dat hij in onbelaste toestand 75 mm heeft gemeten lijkt dat dus wel de standaard waarde.
Vandaag maar eens een proefrit maken en een paar vervelende drempels gaan opzoeken om te zien of het voldoende is om drempels zonder contact te kunnen passeren.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik in mijn fiets zit heb ik links 75 mm links en 73 mm rechts ruimte onder de bakjes.

    DF-XL 20

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt er dus inderdaad op dat de onderzijde een paar mm afwijkt. Vanmiddag een rondje van 50 km gereden en ook grotere drempels bezocht. Hij glijd er nu geweldig overheen. Geen geschuur meer. De rode veren zijn ook top. Hij lijkt er wel rustiger op te worden, tevens weinig herrie ook op klinker wegen. Afstelling demper is lastig. Op het moment dat je erin klimt zit ermeer gewicht op de demper waardoor hij ook verder indruk. Ik heb hem nu op 2 bar gezet. De 1,8 bar komt van het duitse forum, echter ook hier gewicht afhankelijk. Ik heb een vierkant ventisit gekocht waar ik op zit. Rug blijft gewoon tegen de zetel waardoor uitstappen geen problemen geeft. Hiervoor wel de trapas nog 5 mm naar voren gezet omdat de knieën net aan genoeg ruimte hadden. In ieder geval begint hij nu meer en meer pas te worden. Ik denk dat ik er bijna ben. Zaterdag naar de ovalen meester en dan zou alles goed moeten staan.

      Verwijderen
    2. Mooi Peter,
      t'blijft maatwerk allemaal, maar daarna zit het als gegoten !!!

      Groet
      Rudolf.

      Verwijderen