zondag 2 augustus 2015

Ovale bladen QXL rotor goed positioneren.

Afgelopen vrijdag naar De Ovale meester in Lattrop getogen. Inmiddels 750 km op de teller van de DF-XL23 en al genoeg te vertellen. In ieder geval ook ervaringen waar ik de laatste 7 jaar geen ervaringen mee heb opgedaan en dus voor mij weer echt nieuw zijn. Later in de week zal ik proberen deze ervaringen op de blog te gaan zetten.
In ieder geval bleek al wat ik verwachte dat het afstellen van ovalen een specialisme is wat niet een ieder beheerst. In de Quest had ik ovalen zitten sinds 28 augustus 2014 met een totaal van  14584 kilometer tot 4 juli 2015. De eerste paar honderd kilometer moest ik toen erg wennen maar daarna ging het vlot beter. Ik reed altijd in een erg lage cadans maar door de ovalen kwam deze een 10 omwentelingen hoger te liggen. Al met al was ik er erg positief over. Later spreek ik mensen die er niet over te spreken zijn en ze er zelfs weer hebben afgegooid. Zo krijg je voor en tegenstanders van de ovale theorie en wordt er gewezen op Froome die ze ook rijd maar dat uit commerciële overwegingen zou doen. Komt op mij over als dat er in een dergelijk miljoenen industrie er iets amateuristisch wordt bewerkstelligd zonder wetenschappelijke onderbouwing. Maar genoeg daarover. Zelf had ik goede ervaringen en inmiddels ook een groter aantal kilometers ermee gereden. In de DF voelde dat niet goed. Na de eerste grote rit had ik het idee in een spons te trappen en soms in het luchtledige. Nu was de fiets nog niet lekker pas op dat moment dus is het een optel som van wat er allemaal niet goed staat. Na het bezoek aan Peter de Rond werd het duidelijk. De rotor bladen stonden ruim een kwart slag verkeerd gemonteerd. De werking is dan zelfs het omgekeerde  dan wat het beoogd. Het verschil van montage kan nog gezet worden op snelheid en klimmen. Hierin zit maar een verschil van 1 of 2 gr. Geeft aan wat er gebeurt als een kwart slag verdraaid gemonteerd zit. Op de foto van het ovale blad is goed te zien dat een kwart slag verder de werking dan omgekeerd is als wat wordt beoogd. Op de terug reis duidelijk merkbaar dat ze nu goed gemonteerd waren en het rond  (of moet ik zeggen ovale draaien?)draaien weer natuurlijk aanvoelde.
Ben heel benieuwd of er mensen zijn die ze eraf hebben gegooid deze ook in Lattrop goed willen laten positioneren om daarna te horen of hun ervaringen anders zijn geworden. Zou mooie test case zijn in mijn ogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen