dinsdag 1 september 2015

DF-XL review, geheel aangepast naar wens



Op 18 juli opgehaald en nu na 6 weken kan ik zeggen dat alles naar wens is. De foutieve afstelling van de ovale bladen heeft een knie blessure veroorzaakt die nu gelukkig ook onder controle komt. Alleen bij maximale inspanning voel ik het nog iets en nu is het opbouwen van de spieren aan de orde hetgeen ook al aardig de goede kant opgaat.`Na montage door Peter de Rond was het weer als vanouds.
Voor wat de fiets betreft heb ik de goed zit positie gevonden. Met een ventisit matje enkel laags blijf ik precies passen in de fiets. Wat dat aan gaat is het voor mij millimeter werk. Dubbellaags Ventisit maakt dat mijn linker knie net de bovenjkant raakt. Onder de schouders in de kuiprand en naast de knieën heb ik schuim verwerkt van Velomobiel.nl wat ik ook in de Quest had geplaatst. Dit zorgt ervoor  dat bij ongecontroleerde bewegingen van de fiets ik geen pijnlijke schouders en knieën oploop. Ook stukken neopreen naast de schouders geplakt die in de winter enige isolatie van de kou bewerkstelligen. Het hinderlijke geratel uit het vooronder bleek te komen van lager cups die niet voldoende vast gedraaid waren. Een geweldige irritatie minder. Ook achter bleek de ketting over de brug te lopen hetgeen nu opgelost is met een klein stukje klittenband. Zonder deze nare bijgeluiden is het fietsen een stuk aangenamer en kom je ook gemakkelijker in je cadans. Tevens een batterij indicator gemonteerd. Voor een paar euro in China te koop en bovendien stimuleer je de economie daar ☺.
Bochtenwerk kan nog wel sneller. Ik ben nog steeds voorzichtig maar heb nog geen echt twee wielen momentje gehad. Wel ga ik er al harder doorheen als voorheen met de Quest. Op de vlakke stukken ben ik zeker een 3 km sneller. Wordt de weg wat ruwer dat schat ik de snelheid als gelijkwaardig als de Quest in. Ik vermoed de smallere banden meer weerstand opleveren. In het bos perceel waar ik dagelijks doorheen ga ben ik langzamer en zeker met het vochtige weer van de laatste dagen. Overall ben ik op dit moment (met onwillige knie) 1,5 tot 2 km per uur gemiddeld sneller op mijn woon werk route. Dit zal vnl het snellere accelereren van de fiets zijn dat dit resultaat beïnvloed. De top snelheid is ook hoger maar ik merk op stukken waar ik naar beneden duik van de talud dat de versnelling gelijk is. Pas daarna pakt de DF het weer op omdat hij een hogere topsnelheid heeft. De vergelijking trek ik uit data van dezelfde periode vorig jaar. Bochten zijn wel weer haaks te nemen. Rijden met de F-lites houdt ook in dat je de bochten ruim aansnijd en uitkomt. De DF kan de binnenbocht mooi vast houden. Remmen bij nat of glad weer geeft gauw een slippend wiel. De remmen moeten hier nauwkeurig afgesteld worden.
Fiets past nauw maar heeft wel als voordeel dat je meer direct gevoel bij het sturen
houdt. In de Quest was meer ruimte om heen en weer geslingerd te worden. Ruimte is zoals eerder vermeldt groter waardoor vakanties geen probleem zullen worden.
Zaterdag een (bijna) perfecte tourkap opgehaald uit Dronten. Bijna? Jazeker bij ruig terrein gaat de kap een centimeter naar achteren en rammelt dan ook ene beetje. Ymte gevraagd on het simpele maar zeer doeltreffende systeem om de kap vast te zetten uit te breiden met 1 elastiek om de voorzijde vast te houden zodat deze niet meer verschuift.
Zaterdag de RIJStafette rijden waarna indien de fiets zich goed houdt de inrij periode als afgesloten mag beschouwen.
Al met al op dit moment erg tevreden met het eind resultaat. Hij presteert naar verwachting en dat kan beter worden als het fysiek ook 100 % is. De winter nog afwachten want daar heb ik van gehoord dat hij wel eens langzamer kan zijn dan de Quest. Nu nog zorgen dat hij er zo blijft uit zien en schade vrij blijft.
 




  

12 opmerkingen:

  1. Mooi genuanceerd verslag. Hoe lang zijn je cranks en wat is je binnenbeenlengte? (hopelijk geen impertinente vraag). Ik ben "maar" 1,93, maar mijn binnenbeenlengte is bijna 100 cm en ik heb veel ruimte nodig in mijn trapbeweging. Tijdens een proefrit in de DF XL had ik niet genoeg ruimte, maar het kan zijn dat na veel passen en meten het net zou passen (of net niet). Feit is dat de beenruimte minder is dan in een Quest en in sommige gevallen een Quest wel past en DF XL niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Piet
      De cranks zijn 155 mm. Mijn lengte is 195 alleen mijn binnen been lengte 92 cm. Belangrijk is ook je schoenmaat. Uiteindelijk past maat 47 er wel in. Type schoenen geeft dan mogelijk nog andere opties.De ruikmte is minder doordat er gene voetengaten zijn. Bovendien is e.e.a. wat smaller waardoor er minder zijdelings is te coorigeren. Toch verwacht ik dat de meeste mensen tot 2 m er wel in zullen passen. Je benen zijn dan m.i. wel langer dan gemiddeld. Gr Peter

      Verwijderen
  2. Ik ben 1.94 en pas (alleen zonder ventisit) net in mijn Quest met 170 mm cranks. Stoeltje is maximaal laag gezet, nog wat van de rand van de stoel weggehaald. Ik heb ook even proefgereden in de DF XL van Ymte, daar paste ik ook in, maar die DF heeft geloof ik 165 mm cranks, dat scheelt uiteraard. Als ik het me goed herinner, is de DF van Ymte zo goed als standaard. De stoel is wel verstevigd.
    Ik denk dat het qua beenruimte wel passend te krijgen is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Reinier. Als ik dat zo lees zul je zeker pas gemaakt kunnen worden in de fiets. DF-XL is m.i. vrijwel standaard met 155 mm cranks uitgerust. Ymte is een paar cm langer maar we hebben dezelfde beenlengte. Ik paste vrijwel naadloos in zijn fiets. Gr Peter

      Verwijderen
  3. Ik moet zeggen dat het prachtige kappen zijn geworden. Ziet eruit of de velomobiel met kap en al ontworpen is.

    En langzamer dan een Quest in de winter...je bedoeld omdat je geen Shredda's of F-lites kunt rijden bij temperaturen onder 0 ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Quezzzt. Zal daar zeker mee t emaken hebben. Kreeg de ervaring mee van een DF rijder die aangaf dat een XS in de winter sneller zou zijn. Ik ga het meemaken.v Gr Peter

      Verwijderen
  4. sinds kort kunnen rij-ervaringen ook weer worden toegevoegd op ligfiets.net bij http://www.ligfiets.net/company/137/intercitybike.html liever geen links omdat daar de houdbaarheid beperkt van is en we dan lezers kwijtraken naar andere sites. Maar als je het leuk vindt om jouw ervaring ook daar te delen graag! Het zou de eerste zijn op: http://www.ligfiets.net/product/bike/728/df-xl.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga dat bekijken. Altijd handig als je ervaringen van anderen terug kan vinden.

      Verwijderen
  5. Ha Peter, ziet er mooi uit, ben benieuwd als ik het zaterdag live zie!

    Ik ervaar ook wat lichte knieprobleempjes. Misschien dat we zaterdag tussendoor even naar de positie van mijn ovalen kunnen kijken, via de voetgaten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf zien is nog lastig. Het komt zeer nauwkeurig per rijder na bepaling van het dode punt. 1,5 gr verschil maakt al uit of je op kracht of op snelheid rijd. Kracht vnl nodig bij het klimmen. Stukje uitleg kan ik wel geven hoe ze geplaatst worden. Tot zaterdag

      Verwijderen
  6. Een XL zal immer sneller zijn dan een quest, ook al kun je geen f-lites oid omleggen.
    Je zal misschien niet op de smalste bandjes moeten rondrijden ( er zijn genoeg goede alternatieven), maar er zijn belangrijker zaken die er voor zorgen dat een XL of DF sneller zal zijn in de winter. Dichte voetengaten, kleiner frontaal oppervlak (geeft meer voordeel in de winter dan in de zomer) lichter, stijvere aandrijving, dus efficiënter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Marc,

      We gaan het zien. Ik het het verhaal gehoord van een ervaren DF rijder.

      Gr Peter

      Verwijderen