maandag 21 april 2014

Reparatie en onderhoud

Geen paastreffen voor mij. Nog erg veel te doen en met het paasweekeinde daar mooi gelegenheid voor. Afgelopen zaterdag eerst maar eens een flinke roetsrit rijden. De vorige twee ritten waren kort ter kennismaking en gaven tevens een stuk vertrouwen. Nu eerst richting Nijkerk dan via Bunschoten naar Baarn en via Eemdijk weer retour. Nu merkte ik wel dat ik spieren gebruik die in de Quest in rust blijven. De rit werd totaal 31 kilometer en was net ver genoeg. Volgende ronde plan ik om het randmeer een goede 40 kilometer en tevens twee
klimmetjes op de bruggen over het randmeer. Ik bemerkte dat klimmen met de roeifiets andere koek is dus dat beloofd nog wat. Vandaag besloten de Quest te repareren. Ik had een nieuwe kleerhanger gekregen tezamen met O ringen van de goede dikte voor het geleide wiel en nieuwe wieldoekjes. Ergens ben ik er een verloren onderweg. Voor de bij het demonteren van de kleerhanger bemerkte ik dat ook het achterwiel eruit moest om bij de bouten te kunnen komen die de kleerhanger vast hielden. Toch nog iets meer werk maar wel een mooie gelegenheid om alles weer grondig schoon te
maken. Veel droog zand kwam eruit dat in gewicht bij regen tocht vast wel wee reen kilo of meer zal zijn. De as ging er gemakkelijk uit doordat ik die als een eerder met veel kogellager vet had teruggeplaatst. Wat mij opviel was dat de nieuwe kleerhanger zwaarder aanvoelde. Dus gelijk maar eens gewogen en inderdaad ca 60 gram zwaarder. Ik verwacht dat dit in de dikkere buis zit waar de scheur altijd optreed. Verder verschilden ze niet van vorm dus denk ik dat ik al een nieuw type heb gehad die evengoed is gaan scheuren.De achterste cassette lijkt nu bij bijna 28000 kilometer de tanden enigszins
te slijten. Zou dit voldoende zijn om de vakantie
goed door te komen? Is in ieder geval het kleinste kettingwiel dat ik vaak gebruik op het middenblad. Klein rondje gemaakt om te checken of alles functioneerde zodat ik morgen weer zonder problemen kan gaan forensen.

5 opmerkingen:

  1. Zeker leerzaam, en goed om eens alles uit elkaar te hebben en schoon te maken.
    Mooi dat je weer alles in orde hebt!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Eens bovendien zit er een kans in dat ik naar Oslo / Berlijn ga fietsen dus dan moet alles weer perfect zijn.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Je gaat wel 'snel' met dat roetsen. In het begin roeide ik rondjes van zo'n 8 km, daarna bouwde ik dat langzamerhand op en na een jaar zat ik op rondjes van 30/40km. Daarna ging het een stukje sneller en nu roei ik meestal rondjes van 60/70km.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter,
    volgens mij kan je met deze cassette de zomer nog wel doorkomen.
    Maarre, het zou leuk zijn als je ook naar Oslo-Berlijn gaat. Heb je al enig idee wanneer je de beslissing neemt? (ik heb natuurlijk je inschrijving gezien, maar dat zegt ook niet alles) Het zou ook jammer zijn als je achter de ferry aan moet peddelen omdat die is volgeboekt... :-)
    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peter,

    De nieuwe kledinghangers van vm.nl zijn inderdaad gemaakt van een buis met een grotere wanddikte. Ik heb inmiddels ook weer een nieuwe, dus ook met een grotere wanddikte. Ik meen dat de oude kledinghangers een wanddikte hadden van 1,5mm. waar de nieuwe een wanddikte van 2,5mm. hebben.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen