zondag 8 juni 2014

Waterschap Vallei en Veluwe ronde

 Een nieuwe uitdaging diende zich aan toen op  http://www.ligfiets.net/event/3358/veluwetour.html de WVV2014 ronde kende zijn start en finish in Deventer. Het idee is ontstaan nadat Paul in een personeelsblad een bijdrage had geleverd waarin hij in de Strada de route van het waterschap in enkele dagen had afgelegd.
Voor mij zou de uitdaging worden een rit boven de 400 kilometer te gaan rijden. Een hand vol keren heb ik er 300 plus gereden dus deze grens is de volgende die geslecht kon worden. De rond was met de klok mee ingebeeld van Deventer naar Arnhem klein stukje Betuwe via Rhenen naar Maarn. Via Lage Vuursche naar de Stichtse Brug door de polder naar Elburg langs het randmeer naar Hattum en dan gedeeltelijk via de IJssel weer retour naar Deventer.
Alles bij elkaar betekende dat vroeg uit de veren en na een nachtrust van 3 uur ging ik even over half vier de fiets in. Het was nog volop donker waar door de Magic Shine er weer op mocht. Deze licht bundel bleek ook later in de avond weer nodig. De eerste verschijnselen van de opkomende zon tekende zich gelukkig al wel af en met een aangename temperatuur van 15 graden kon het richting Deventer. De heuvel voor Apeldoorn zorgde voor de eerste kick. In het eerste ochtend licht een beetje verduisterd door de bomen met tranen in de ogen voor een troebel beeld kwam ik tot een respectabele 74,2 km per uur. Even buiten Apeldoorn na een sanitaire pauze kwam Edwin mij al achterop rijden waardoor wij gezamenlijk naar de start plaats verder reden. Dar verzamelde het grootste gedeelte van de groep zich tot 7 man waarna we om 600 uur de ronde aanvingen. Fantastisch mooi weer met in de ochtend een heerlijke temperatuur. Uiteindelijk was het een waterschapsronde waar we deze dagveelvuldig een beeld van kregen onder een stralende hemel.
Onderweg heerlijke foerage momenten die later op de dag noodzakelijk bleken om dat de temperatuur boven de 30 grC kwam. Het gedeelte na Rhenen tot Lage Vuursche was vermoeiend vanwege de talloze keren dat de snelheid eruit ging. Veroorzaakt door de bossen met bosjes fietser die deze dag hun eigen toerritjes hadden. In de polder na overleg een iets andere route genomen om zo de grijze fiets golf te kunnen ontwijken.  Dat we daarbij ook de BrandweerQuest hebben gemist is achteraf wel weer spijtig.
In Elburg hebben we heerlijk gegeten wat zeker weer noodzakelijk was omdat de krachten wel aangevuld moesten blijven. Vanaf dat punt was het nog 130 kilometer fietsen en het was al begin avond geworden.
Deventer werd met enige moeite gelukkig toch gehaald. Wonderbaarlijk wat magnesium pillen weer echt kunnen zetten. Vanuit Deventer was het nog een goede 60 kilometer naar huis. Met Edwin vooruit kon ik op mijn gemak hem volgen zonder op de route te hoeven letten. Met een dikke 30 kilometer per uur zat het tempo er weer lekker in. Na voor Apeldoorn afscheid van elkaar te hebben genomen was het nog 50 km naar huis. Het was inmiddels wel weer donker geworden dus nu eerst een laatste pauze en thuis informeren over verwachtte aankomst tijd. Na de bult van Apeldoorn opnieuw te hebben beklommen, het leek toch wel even dat hij gegroeid was in 24 uur gezien de wat grotere inspanning die benodigd was ging het naar beneden toch gauw te hard. De verlichting van de vele auto was de reden dat 40 kilometer per uur al te hard was. Uiteindelijk veilig naar beneden gekomen en met een redelijk gemiddelde op het laatste stuk was ik net over middernacht thuis.
Totaal was het boven de 400 km. Garmin gaf 400,1 km op , Endomondo 405,5 en Sigma 411 kilometer. De laatste ga ik maar geloven dat is tenslotte de mooiste afstand. Nieuwe uitdagingen moeten zich gaan vormen maar nu komt toch de 600 km grens in zicht om te slechten.
Totaal een lekke band of vier, 10 velomobilisten met dezelfde hobby, goed gehumeurd stralend weer , drie druppen regen waren de ingrediënten voor een heerlijke dag velomobiel rijden.
Tevens een goed test voor de komende Eurotour 2014 maar daarover later mee.











3 opmerkingen:

  1. Hallo Peter,
    Leuk om jouw versie van de tocht te lezen. Sfeervolle foto trouwens, die eerste..

    gr.
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit alle versies met plezier te lezen. Samen met de uitstekende film van Paul en tracker van Pieter-Jan op de dag zelf, leek het net of ik mee heb gereden. In zekere zin heb ik dat eigenlijk in mijn hoofd ook steeds gedaan.
    Zoals gezegd, 200 km is echt mijn medische max per dag en daar moet ik mij aan houden. Ik ben al blij dat ik weer fatsoenlijk fietsen kan. Deelname is voor mij een nono.
    Dat jullie me gemist hebben (eigenlijk de verfrissingen die ik voor jullie bij me had) is geen enkel probleem. An other time, other place.

    Afdalen van de Apeldoornse bult is een regelmatig terugkerende bezigheid voor ons als locals. Idd vanaf Apeldoorn genomen is hij vervelender te nemen. Je laatste afdaling was verstandig de rem erop te gooien. Het is daar Zwijnen gebied. Je wilt daar in het donker met 75+ km/u geen close encounter mee hebben....
    Ik kies dan liever voor de hoofdrijbaan. Dan heb je meer ruimte om tijdig te reageren dan op zo'n smal fietspad vlak naast het bos.

    Die 600 km? Gewoon 200 kilometer meer. Echt, maakt geen verschil. Jullie hebben je goed voorbereid als je na 350 km nog 30 km/u kunt fietsen. Dat zit wel goed.
    Bedenk dat voor een 600 km brevet maar liefst 40 uur staat! Dat geeft ruimte om zelfs te overnachten als het moet. Dan is hij nog geldig. In de praktijk doe je er zo rond de 30 uur over non-stop. Echt je kan het. Geloof me.

    BrandweeQuest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Theo, Die zwijnen realiseerde ik mij inderdaad ook. Ik had op de Veluwe diverse wroet plekken gezien. Daarnaast was ik met de afdaling een hert tegen gekomen waarbij ik mij altijd verbaas hoe groot die beesten kunnen zijn. En ja jammer dat we je gemist zijn ik heb op de dag toch tegen de 20 liter vocht verbruikt dus verfrissen had altijd gemogen. ☺
      Grenzen zijn er om te kijken hoever je kan komen. De 600 verwacht ik ook inderdaad wel te kunnen maar dat is afhankelijk van meer omstandigheden. Constant kunnen rijden niet boven de 30 gr C zal vast meehelpen. In ieder geval denk ik conditioneel klaar te zijn voor de Eurotour wat vorig jaar een fantastische belevenis was.

      Hgr Peter

      Verwijderen