vrijdag 26 augustus 2011

Eerste lekke band met F-lite

Donderdag 25 augustus met lichte regen op en neer naar Almere. In de banden heb ik de Joe race super sealant gedaan gezien de goed ervaringen in de oude Quest. Sinds ik het gebruikte, ca. 1 jaar, heb ik niet meer stil gestaan met een lekke band. Een keer liep de achterband leeg maar na de band weer op druk gebracht te hebben bleef deze ook de volgende weken gewoon op druk. Schat dat de sealant een keer of vijf efficiënt de lekken heeft voorkomen.Lees verder nog weinig ervaringen met de sealant in combinatie met de F-lites, dus zal ik hier de ervaringen vastleggen. Gezien de grotere bandinhoud hoeveelheid van ca. 125 cc ingebracht.
De eerste lekke band kwam vanuit mijn werk echter al vrij vlot naar boven. Onder een viaduct had ik al wat geslalomd door glas scherven en zat net te denken dat alles goed was verlopen totdat de linker voorband wat ging zwabberen. Helaas had de sealant hier zijn werk niet gedaan hooguit vertraagd leeglopen. In de band een scherp voorwerp wat ik niet direct als glas kon thuisbrengen. Nieuwe binnenband geplaatst met de sealant er al in en kon na vijf minuten mijn weg vervolgen. Stand Joe Sealant in F-lites t.o.v. lek is 0-1

zaterdag 20 augustus 2011

Langs de Rijn op 20 aug 2011

Derailleur op grote bladen niet horizontaal.
...er kan altijd nog een velomobiel komen
Zicht op de Rijn na Wijk bij Duurstede
Slecht "fiets"pad
Prachtige dag om een rit te maken. Pas rond 12 uur van huis gegaan met prachtig weer, wat deze zomer niet echt veel is voorgekomen. Had de intentie om de rivieren een s op te zoeken. Via de Oostdijk richting Nijkerk en de Veluwe, later op de dag even langs familie in Ede. Perfecte omstandigheden om de nieuwe Quest beter te leren kennen.  De eerste woon-werkritten heb ik achter de rug en doen mij besluiten de trap afstand korter te maken. Veel ruimte daarvoor is er niet maar gestart met 15 mm.Om de ketting daardoor niet te lang te laten zijn er twee schakels tussen uit gehaald volgens opgave uit de blog van Wim Schermer.Na deze actie op weg gegaan. Bemerkte dat de 15 mm te veel waren omdat de knieën tegen het carbon aan kwamen dus deze na ca 40 km gehalveerd tot rond de 7 a 8 mm. Nu maar hopen dat dit voor de ketting geen problemen op levert, omdat er twee schakels door mij zijn uitgehaald. Schakelen op beide bladen doe hij nog wel. Wel slaat bij het klimmen achter de ketting op een ander blad wat    ik nog eens na zal vragen bij Velomobiel. Na Wijk bij Duurstede langs de Rijn kwam ik op een "weg" terecht die niet echt geschikt is om te rijden. Volgens de fiets kaart loopt er een pad waar ik een waypoint had geselecteerd om langs de Rijn te blijven rijden. In een grijs verleden had ik hier ook op de motor als eens langs gereden. Tijdens de rit had ik de indruk van een lekken band tot een 5 tal momenten houd ik de fiets wel rechtop. Gelukkig bleek  dit in alle situaties het geval zodat ik onbeschadigd mijn weg kon vervolgen. Na Wijk bij Duurstede besloot ik de uitgezette route richting Utrecht geen vervolg te geven en via Driebergen weer naar Spakenburg te rijden. Het werd al laat en de gemiddelde snelheid was niet hoog geweest. Onbekendheid met de omgeving veel verkeerslichten fietspaden die niet echt ingericht zijn om met constante snelheid door te fietsen en af en toe verkeerde afslag waren daar debet aan. Andere kant is wel een prachtige omgeving hier en daar licht golvend terrein maakten er een prachtige fiets dag van totaal 143 km.
De Eem vanaf brug bij Soest


maandag 15 augustus 2011

Gelijk een nieuw record

Vandaag voor het eerst met de 533 naar het werk. De nieuwe lamp geeft op zich meer licht dan mijn oude inolight 20+ alleen is de vorm van de bundel rond. Op zich kun ik daardoor wel harder rijden maar niet op volle kracht, zeker niet over het smalle fietspad op Oostdijk. Met de http://www.dealextreme.com/p/ssc-p7-2-xp-e-16w-3-mode-1400-lumen-led-bike-light-set-4-18650-included-36018 kan er ook voluit worden gefietst. Als mijn nieuwe fototoestel gerepareerd is zal ik trachten e.e.a. vast te leggen.
Wel bemerkte ik dat de snelheid van  quest 533 te hoog ligt voor het smalle fietspad op de Oostdijk. Ook achter de Eemhof zijn dermate veel bochten dat niet lang op topsnelheid gereden kan worden.
Toch met windkracht 2 op 32,5 km gemiddeld op z’n slofjes over gekomen.

In de middag op de terug tocht ondanks dat ik in Almere rustig aan heb gedaan gezien dat mijn gemiddelde hoger lag dan normaal gesproken. Na de Stichtsebrug langs het water met ca windkracht 3 in de rug op lekker tempo van 50 km gezeten. Het gemiddelde liep lekker op tot boven de 38 km/h. Aansluitend wat fietsers tegen gekomen waardoor thuis een eindgemiddelde van 37,1 km/h op de teller stond.

Al met al bemerkt dat ik de afstelling nog wat anders moet zetten. Ik druk hem net iets te veel met bijna gestrekte knie weg. Zal het gemiddelde best nog wat omhoog kunnen krijgen maar deze weg leent zich daar niet echt voor. Zal tzt de verschillende routes wel eens uit proberen waar de snelheid hoog gehouden kan worden.
Alles bij elkaar toch een record neergezet met de oude Quest lag dat op 35,8 km/h. De omstandigheden waren destijds extreem gunstig met wind en verkeerslichten op groen.