zondag 2 september 2012

Prachtig rondje IJsselmeer

Initiatief via LOL genomen en met elkaar afgestemd om op zaterdag 1 september rond het IJsselmeer te gaan fietsen. Keuze had wat het weer betreft niet beter kunnen zijn een zuidwestenwind kracht 2 a 3 met een temperatuur voorspelling van 17 grC en voor het grootste gedeelte van de dag volop zon. Totaal reden er zeven velomobilisten mee. Marc, Casper, Arjen, Pieter Jan. Lorenz, Richard en ikzelf.
De start van de tocht, begon voor Marc eerder gezien de afstand die hij ging overbruggen van 400+ kilometer het vroegst rond 4.15uur. Een tijdstip dat ik nog op een oor lag om krachten op te doen. Via Google Latitude kon ik tussen 5.30  en 6.30 zien dat de mannen zich keurig aan de afspraak hielden voor een rendez-vous om 7.45uur op de Knardijk.Voor mij was het eerste gedeelte maar 25 kilometer dus ben ik om 6.45 uur met een kalm gangetje op pad gegaan.  Het was nog redelijk fris waardoor de opkomende zon de temperatuur en wat lichte mist kon aanvallen. Het blijft altijd een prachtige gezicht om de zon te zien opkomen wat uitnodigt om er even van te genieten.Om 7.35 uur stond ik bij het begin van de Knardijk en zag via Google dat de mannen inmiddels gevorderd waren tot in Harderwijk. Het duurde dan ook geen 10 minuten voordat ze arriveerden waarna een kort voorstel rondje en benen strekken het gezamenlijke gedeelte kon worden aangevangen.
De eerste hindernis onder de Gooise weg door werd bemoeilijkt door de daar aanwezige schapen die niet heel erg snel van het fietspad wilden afgaan. Snelheid op het steile stuk omhoog was er geheel uit. Aangekomen bij Bataviastad was er het onvermijdelijke fotomoment met de Batavia en even kort verpozen. Het tijdschema liep perfect op tijd en te vroeg in Enkhuizen komen zou kunnen inhouden dat de koffie nog niet klaar was.

De dijk Lelystad - Enkhuizen is dan wel ruim 25 kilometer lang maar als je relaxed in een groep fietst en met deze en gene een praatje maakt vliegen de kilometers in rap tempo onder de wielen door. Op zich was het ondanks het goede weer vrij rustig op de dijk. Een enkele fietser en een enkele groep bukkers waren het enige wat we tegen kwamen. In Enkhuizen was het kort oriënteren voor de locatie van de koffie en het appelgebak. Onder de oude stadspoort de
Dromedaris hebben appelgebak en koffie genuttigd van een jarige Pieter Jan, waarvoor nogmaals hartelijk dank. Aansluitend ging de trip verder maar nog in Enkhuizen kregen we malheur met een versnellingskabel die gebroken was. Gelukkig waren de reserve delen bij de hand en konden we na een half uur weer verder met de tocht. Ras over de dijken van Noord Holland richting Medemblik. Hier waren we net te laat om de stoomtrein te aanschouwen maar de
rijtuigen waren wel zichtbaar en er werd volop naar ons gezwaaid. Daarnaast was het ook zeker nog te ruiken, al met al heeft het wat de geschiedenis uit begin vorige eeuw.. Na Medenblik  kwamen we op de brede weg die richting de Afsluitdijk voerde. Verdwalen is bijna niet mogelijk en in een strak tempo ging het richting tussenstop voor de lunch. De wind was zuidwest dus Noord Holland en de Afsluitdijk gingen bijna als vanzelf. Midden op de


afsluitdijk zo heb ik geleerd zit er als enigste in Nederland een postcode adres met maar een nummer (1) en dat is ook waar we de energie voor de middag nuttigden. Het merendeel had de helft van de tocht erop zitten voor mijzelf moest ik daarvoor nog 10 kilometer verder. Friesland was de provincie waar ik nog niet eerder met de Quest ben geweest dus ook hier weer een ervaring rijker. Prachtige wegen waarbij de route verder op ook nog door prachtige bospaadjes voerde. Ergens in deze regio kwam de enigste lekke band van de rit, uiteindelijk viel het dus mee. Zelf had ik lopen pochten over Joe Super Sealant en ben hier gelukkig niet door in de steek gelaten. In Lemmer werd in het centrum nog naar ijs gezocht maar ook deze werd uiteindelijk aangeschaft bij een tankstation. De rit voerde verder de Noordoostpolder in. Ook hier zijn de wegen en fietspaden uitstekend geschikt om met velomobielen over te rijden weinig remmen en dus goed op een constant tempo te rijden. In Kampen gezamenlijk een snack genuttigd waarna er afscheid genomen werd. Voor mij lag de route door de Flevo polder richting Bunschoten de rest ging richting de Veluwe waar nog een kleien klim gedaan moest worden.
 Mijn gps loodste mij snel weer uit Kampen vandaan en ik had nog ca een uur om met licht te rijden. In de polder ging de snelheid met lichte tegenwind snel omhoog. Ik verbaasde mij zelf dat het allemaal nog zo soepel ging. Gedurende 45 minuten lag de snelheid tussen de 40 en 45 km/h. Toen de eerste bossen in zicht kwamen ging het snel langzamer omdat het hier het zicht snel minder werd. Tevens staan hier veel van die









 rood witte paaltjes midden op het fietspad waar je niet graag op terecht komt.
Aan de west kant ging de zon nu onder, helaas niet goed zichtbaar vanwege de bewolking, maar de cirkel na het zien van de ochtend opkomst werd zo rond. Aan de oost kant werd de maan zichtbaar en net als bij het heen rijden geeft dit ook weer geweldige beelden. De rit niet over de Oostdijk afgesloten maar een paar kilometer omrijden om op de bredere polder wegen een
wat hoger tempo te kunnen houden. Even over half tien kon de fiets weer de schuur in. Een al met al fantastische dag beleeft met een heerlijk gezelschap. Mannen dank jullie wel
Totaal 309 kilometer gereden.










6 opmerkingen:

  1. Het genoegen was geheel wederzijds. En dank je wel voor deze post en de mooie foto's!

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Peter,

    leuk verslag, en geweldig mooie foto's!

    lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt idd een talent voor 'spannende' foto's maken. Heel Leuk.
    Is brevetten rijden niet iets voor jou Peter?
    Volgend jaar vanuit Zwolle?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Theo

      Ik moet zeggen ik kijk er wel naar maar het plannen is vaak lastig voor mij. Zou het zo een keer uitkomen inderdaad zou je mij maar zo eens tegen komen.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  4. Ha Peter,

    Leuk verslag en mooie foto's. En ja, die brevetten, dat is wel wat, maar daar zitten weer zoveel voorwaarden aan die niet bij de filosofie van LOL passen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Casper

      Ga je zelf een LOL brevet uitgeven dan? Heb ik er vast een ☺.


      Hgr Peter

      Verwijderen