woensdag 23 mei 2012

F-Lites vs Go-cycles

plat vlak RF
plat vlak rv
Vandaag maar eens een banden inspectie gehouden. Zou eigenlijk wat frequenter moeten gebeuren maar als je weinig lek rijd is het ook geen issue. Vwb de achterband een Kojak Schwalbe 50-559 gaat hij nu 7328 km mee en is nog niet lek geweest. Band ziet er op zich nog redelijk netjes uit maar wel voorzien van wat beschadigingen door scherpe insnijdingen van buitenaf.
Ben benieuwd hoe lang deze nog mee kan maar heb nog niet eerder zoveel km met een band gemaakt. Dit is wel de eerste 26" band dus heb ik verder geen vergelijk. Krijg het idee dat het zomaar 10000 km kan gaan worden. Lek rijden in de zomer vind ik geen bezwaar dus ik houd hem er onder totdat de band op is.
aanlopen wang RV
Aan de voorzijde hen ik momenteel Go-cycles erom liggen. Deze evenknie van de F-lite ligt er nu 2826 km om. Links voor heb ik 1x een lekke band gehad op 463 km. Kan toevallig zijn maar ik zie dat ik linksvoor meer lekkages heb gehad als rechtsvoor. Als BlackBelt ga ik er vast nog eens een keer statistiek op loslaten om te kijken of er patronen te ontdekken zijn.
Mij vorige set banden (wel F-lites) is maar 3165 km meegegaan. Hier was echter niet het loopvlak de veroorzaker maar de wang die aan de buitenkant tegen de Quest aan schuurt bij bochtenok hier links voor een lekke band op 760 km waarbij er toen extreem veel vuiligheid op de weg lag incl nat weer. Heb mij toen voorgenomen de banden links en rechts te gaan wisselen om de schade aan de wang verdeeld te houden. Vandaag bij de Go-cycle viel het op dat de wang maar minimaal is beschadigd omdat ik met sturen in scherpe bochten niet maximaal doordruk. Evengoed zal ik op korte termijn bij onderhoud de banden gaan wisselen om geen risico te lopen.
maar een paar kleine insnijdingen
Helemaal positief kan ik ook nog niet zijn wat mijn rechter voorband heeft duidelijk schade aan het loopvlak. Dit komt m.i. doordat de remmen niet geheel synchroon zijn afgesteld en mogelijk ook door vuil op de weg waardoor de band bij remmen niet meer rolt maar schuift. Vermoed dat dit laatste het geval is geweest.
 Nu maar hopen dat ik morgen lekvrij over ga komen, als je het over de duvel hebt dan...trap je hem op zijn steert.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten