zondag 29 juli 2012

Mooie omgeving

De laatste weken iets minder gereden dan de bedoeling was. Komende week staan er weer de normale ritten op het programma. De laatste weken boodschappen gehaald in Laren en nu eens niet voor de vaste route gekozen. Via Baarn tussen Hilversum en Laren de weg gezocht en heerlijk kunnen genieten. Er blijkt nog veel meer natuur in de buurt te zijn waar ik nog niet eerder was geweest. Gewoon met opzet een paar kilometer verder rijden dan de GPS aangeeft en dan weer de route laten herberekenen geeft een heel andere kijk op de wereld. Op de motor heb ik op deze manier al prachtige plekken leren kennen.
Afgelopen week eindelijk eens de tijd genomen om mijn vriend de egel te fotograferen. Op vier plaatsen op mijn woon-werk route kom ik er een tegen en tot nog toe gelukkig niet er overheen gereden. De beestjes zien er prachtig uit maar toen ik hem wilde fotograferen had hij zich gauw verstopt en uiteraard opgerold.
 Met de voorspelde regen van de laatste tijd eindelijk weer eens de racekap gebruikt. Ik had in de haast het minischermpje laten zitten en bemerkte onderweg het voordeel dat met het grote vizier open deze veel beter in luchtstroom te reguleren was. Daarnaast werden de opspattende druppels van de body nu niet meer naar binnen geblazen. Deze combi van mini vizier en racekap gaat voor mij een blijvertje worden.
 In augustus ga ik Zeeland verkennen. Lijkt mij ook een prachtige provincie om te fietsen. Met een beetje goede wil ga ik Derk Thys opzoeken om een roeifiets uit te proberen. Nu ik er op een aantal blogs over gelezen heb en Marloes heb zien fietsen wil ik dat zelf ook eens onder vinden.




vrijdag 13 juli 2012

Veel beleefd

Is al weer even geleden maar door drukte weinig tijd om te bloggen. De doelstelling om veel te fietsen in juni is behaald maar op de e.e.a. manier zet ik dat in juli ook gewoon door.  Een nadeel van een velomobiel is toch de verslavende werking☺. De Eurotour 2013 kan wat mij betreft aanvangen. Tent is besteld a 900 gram en matje en slaapzak zijn aanwezig. Deze misschien wel eens uittesten op het internationaal velomobiel seminar als dit binnen de planning gaat vallen.
De diverse blogs volgend herken ik ook veel in agressief rijgedrag van automobilisten. Ik hoop dat ze zelf een keer op of in een fiets zitten en ervaren hoe het is als er een auto inhalend vol op je aan komt stormen. Ik verzeker u dat mijn stemgeluid de man deed schrikken. In de polder welke route ik nu kies om vakantiegangers te ontlopen rijden ze zo hard op een weg waar alleen bestemmingsverkeer mag komen dat de keien uit de berm om mijn hoofd heen schieten.

Op de vrije dagen ook maar eens op een plaats gekeken waar ik normaal niet gauw langs ga vanwege  de scherpe bochten en smalle doorgang bij de sluizen van Eembrugge. Toch wel een prachtige omgeving die maar een kilometer naast de door mij gebruikelijk route ligt.

 

Het tempo begint redelijk vast te roesten op een 38 km gemiddeld kruissnelheid. ( de brandweerman zou trots op mij zijn, geen rekords meer bloggen☺) Wind mee of wind tegen zit weinig verschil tussen hooguit 10 hartslagen per minuut meer. Heeft veel te maken dat als je vijf of zes dagen in de week fietst de maximale prestatie niet kan worden geleverd. Over het totaal maak ik bijna twee maal zoveel kilometers als voorheen. Alleen het vroeg opstaan in combi met weinig slaap breekt op. Ben gelukkig niet de enige zoals ik uit de poll opmaak maar heel veel zijn het er ook weer niet. Wel ontmoet ik nu bijna elke dag op de Stichtsebrug dezelfde velomobiel. Heb hem maar eens gefilmd en gezien dat het een rode Quest betreft waarbij wij elkaar vrolijk toeterend begroeten. Als ik hem of haar een keer niet zie ga ik hem nog missen.

Dan nog een mijlpaal met de fiets.De 10.000km grens is gepasseerd en dat binnen 11 maanden tijd. Nog geen jaar voorbij maar nog steeds enorm blij. Verwachting is wel de 11000 en een beetje te halen binnen 12 maanden.
De afgelopen week was het wel prijs met de regen. Afgelopen donderdag was de enigste keer dat ik achteraf bedacht dat de race kap wel handig was geweest. Met de schuimkap erop liep
de regen langs mijn hoofd naar binnen. Een geweldige stortbui. En dat terwijl ik in de fiets een poncho mogelijkheid heb maar niet gebruikt. Als het zo hard regent heb je geen zin meer deze op te zetten. Toch hoeft voor mij de racekap niet in de zomer. Cabrio rijden geeft mij op zich een veel beter gevoel.

In de zomermaanden is het licht in de ochtend wel een geweldig voordeel. Helaas is de cyclus al weer in omgekeerde richting bezig en duurt het nooit echt lang dat ik met licht naar het werk kan rijden. Nog een paar keer genieten ca 2 minuten per dag er af ben je in 30 dagen al weer op een uur en is het donker als het werk wordt bereikt.
Nadelen heeft de zomer ook. Meer als de helft van de keren staat de brug open om de boten door te laten. Zorgt er wel voor dat je meer van de omgeving ziet en er daardoor ook meer te genieten valt.

Dan de voortgang in de polder bij de Zuidlob. Hier wordt een windmolenpark gebouwd wat voorde groene enrgie voorziening gunstig zal kunne zijn. Alleen jammer dat men dan vindt dat fietser moeten afstappen bij de overgang naar de bouwkeet. Fijn dat je bij een velomobiel niet af kan stappen moet je maar denken.
Op korte termijn ga ik er zelf ook aan mee doen maar dan in de vorm van zonnepanelen. Naast de fiets nog meer groene dingen doen, spaart vast weer CO2 uit.