zondag 26 mei 2013

De weg niet meer alleen voor mij


 Afgelopen zaterdag de fiets weggebracht naar
Dronten om bagage vakken in te maken en verder onderhoud te plegen aan de wielen en de remmen. Tevens een kleine reparatie aan het voeten gat dat gescheurd is nadat ik met kracht uit de pedalen was geschoten. Gevraagd naar de noodzaak van een nieuwe ketting. De stand staat nu op 18000 kilometer maar slijtage van de ketting heeft tot gevolg dat de kettingwielen snel slijten. Om dit te voorkomen is vroegtijdig vervangen raadzaam. Daarnaast denk ik minder risico te lopen tijdens de vakantie en de woon-werk ritten omdat daar een defect aan de

ketting niet gewenst is. Alvast wat reserve spul meegenomen zoals 4 F-lites en  reserve binnenkabels voor de remmen en de versnelling. Op de heenweg er naar toe was het prachtig weer. Nu klaag ik wel eens over het koude en natte weer dit jaar tot op heden, mooi weer heeft ook zijn nadelen. Het was druk op de fietspaden. Rondom Bunschoten was er de Eemmeerloop waardoor de Oostdijk druk was met lopers en kijkers. Tevens was er een fiets tocht voor de wat gevorderde leeftijd waardoor ik de eerste 6 kilometer er met 20 km/h maar achter ben blijven hangen. Daarna de route verlegd waardoor een aangenaam tempo aangehouden kon worden. Aansluitend een leuk gesprek met een racebukker voor een dichte brug over de sluizen
bij Nijkerk. Hij vond dat laag bij de grond zijn maar gevaarlijk maar had wel veel waardering voor de fiets. De man zelf ging naar Zwolle waardoor hij ook nog een lange dag voor de boeg had. Nadat de brug dicht was ging hij er met een dikke 30 km/h vandoor. Dat bracht mij tot een echte RIS. Hierbij werd ik geholpen door voorbij de sluizen richtig Zeewolde de weg naar beneden loopt en het tempo dik in de 50 km/h de RIS winnend kon afsluiten. Ik weet zeker dat deze fietser ook bij mij op zijn maximum gereden heeft want aansluitend raakte hij wel erg snel uit beeld. Heerlijk weer door de polder heen gereden met de keuze voor het Larserbos omdat je daar vaak alleen op de wereld mag zijn. Onderweg steeds meer bloembollen velden gezien die denkelijk meer op brengen dan gewoon graan of aardappels. Duidelijk zichtbaar ook een stukje slavenwerk achter een trekker waar een tiental mensen op lag de bollenvelden te bewerken. Verder vele vogels gezien die in deze periode erg druk zullen zijn met foerageren. Na het Larserbos waarschijnlijk een Ooievaar over zien vliegen omdat ik het anders niet kon plaatsen. Lekkere rit die we aankomende zaterdag in omgekeerde richting mogen maken. Ik denk dat ik dat maar met een ommetje ga doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten