maandag 14 oktober 2013

Das Boot

 Van bloggen komt niet veel de laatste tijd. Ik lees het meer dat er allerlei omstandigheden zijn die de oorzaak kunnen zijn. Bij mij is het enerzijds de tijd die ontbreekt en anderzijds op een woon werk route in het donker beleef je verder niet veel dat het verhalen waard is.
Na de vakantie heb ik andere routes moeten zoeken omdat er op vrij grote schaal  reparaties aan de weg plaats vinden. Vandaag op de terugweg gezien dat de route weer geopend was. Vanwege het drukke verkeer gekozen voor de route die iets om is en een stuk trager, maar daarentegen wel weer veel mooier.
Op drie plaatsen wordt er aan de weg gewerkt waarbij het eerste gedeelte bij Amersfoort / Hoevelaken er op zich fraai uitziet en waar vanaf vorige week ook daadwerkelijk overheen gereden kan worden. Het geheel ziet er breed en mooi uit maar toch zit er iets van een rotonde in waardoor het voor de snelheid geen fijne bezigheid is. Daarnaast voor het ontwijken
 van de verkeerslichten steek ik het liefst over wat de gemiddelde snelheid met  1 tot 1,5 km ten goede komt.
Edoch vandaag de fiets naar het werk, Omstandigheden fris met 6 gr C maar in ieder geval droog na de overvloedige regenval van zondag. In het donker waande ik mij bij de Loosdrechtse Plassen zoveel water in de weilanden. Het fietsen was verder goed te doen
tegen windkracht 4 a 5 Bft. Tot aan Ederveen ging alles prima. Daar stak ik de weg weer over om aan de linkerzijde het fietspad te rijden. Kleine plassen drongen bij mij niet door tot naderend gevaar. Het was uiteindelijk ook in een keer gebeurd. De sloot naast het fietspad zat vol, het fietspad zelf ligt lager als de weg en tel uit je winst. De snelheid ging van dertig plus al gauw wat naar beneden omdat ik niet te veel opspattend water tegen de benen wilde voelen.
10 meter verder liep het water de hakken van mijn schoenen in die ik gelijkertijd zoveel mogelijk omhoog wilde houden om die koude ellende te ontwijken. Bruut remde de fiets nog meer af terwijl ik niet meer remde. Via de voeten gaten golfde het water naar binnen en binnen een seconde werd mijn zitvlak omgeven door water. Lekker warm en dan in een keer. Naar recht kon ik niet omdat de weg daar veel hoger lag via een drijfnatte berm. Door fietsen dus zon kleine 300
meter. Ik haalde gelukkig de over kant waarbij ik op mijn werk aangekomen begreep dat er in de fiets ca 7 cm water heeft gestaan. Mijn kleding zat gelukkig in een waterdichte plastic tas. De labtop was wel nat geworden maar werkte dan wel weer gewoon. Mijn portemonnee wat zeiknat en zoals ik later bemerkte mijn fototoestel ook. Gelukkig werkte hij dan nog wel dus de schade was achteraf te overzien.

Ik ga maar een hoog water merk streep maken in de fiets  je weet maar nooit of het ooit nog hoger er in kan. Vergelijking met as Boot vond ik dan wel weer gerechtvaardigd.☺

Op de terug weg was er niets meer van e zien. Wel een redelijk heftig stromend Vallei kanaal en Barneveldse Beek. Rondom waren onder de bomen de diverse takken en boomvruchten te .
zien die in de ochtend knallend in de wielkasten roffelden. Dapper rijd ik nog door op F lites die er al 3500 km op hebben zitten. Verstandig misschien niet helemaal maar ik wil eind oktober halen om daarna met nieuwe F lites de winter in te gaan. Tot op heden maar 1 keer lek gereden met de Euro tour 2013. Dus zeker geen slecht resultaat zeker gezien de huidige omstandigheden.








2 opmerkingen:

  1. De bocht bij de verkeerslichten blijven onmogelijk. Gelukkig is het fietspad nu wel breed, nu de kruising nog.
    Hendrik Jan Quest 33

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De berneveldse been passeer ik ook, maar was me niet op opgevallen dat die erg vol stond of hard stroomt. Maar ga er ook gewoon over, dus rij er niet langer naast om er veel van te zien. Ik vertrek van Ede richting Barneveld, dus passeer hem wel op een ander punt.

    RJ, Quest 682

    BeantwoordenVerwijderen