zaterdag 2 november 2013

102 mm veer in de Quest en nieuwe verlichting

Afgelopen maandag met de storm niet gaan fietsen. Vooral beducht in het donker op eventuele afgewaaide takken of om gewaaide bomen te rijden en zo schade aan de fiets te krijgen. Achteraf had het misschien net wel gegaan omdat de storm na de middag snel in kracht afnam. Dinsdag de verloren kilometers goedgemaakt en daarmee gelijk de nieuwe vering kunnen testen. Het eerste dat opviel was dat het hinderlijke geluid verdwenen was waar ik zaterdag met Mark over had gesproken. Had dus schijnbaar wel iets met de vering te maken. Na vandaag de tweede rit van deze week gedaan te hebben kwam het echter in zwaardere vorm terug. Met mijn vingers op het uiteinde van de veer voel je duidelijk dat er in de veer iets gebeurd. Op voorhand maar flink olie boven in gespoten om te zien of dit nog wat uitmaakt. Morgen de zaak beoordelen wat de oorzaak kan zijn.
Het rijden met de zware veren is dan wel weer een genot. Rijden over klinker wegen geeft een licht zware roffel in de fiets. Het nemen van verkeersdrempels is niet merkbaar verschillend omdat ik hier vooral ene grotere klap verwachtte. Het grote verschil zit in het bochten gedrag. Doordat de fiets nagenoeg niet meer helt zijn de bochten veel stabieler geworden. Op een aantal punten kon ik de bochten al iets harder nemen maar de grenzen hiervan nog niet verkent. Oorzaak hiervan is het rijden in het donker waarbij meer voorzichtigheid is geboden. Het aansnijden van bochten is duidelijk anders.

Maandag met nieuwe verlichting gereden. De oude heeft een kabel breuk die ik nu ga traceren en maken. Dit licht wat aangeduid wordt met 1400 lumen zorgt ervoor dat je redelijk de maximale snelheid kunt halen. Helaas gaf de batterij  na een half uur de geest. De oude hield het ca 3 uur vol. Nu maar hopen dat de capaciteit niet tegen gaat vallen. Tevens laser achterlicht besteld. Dit licht geeft twee rode laserlijnen naast de fiets. Helaas past deze niet op de racekap omdat dan de lijnen de grond niet bereiken. Morgen maar eens kijken hoe deze wel gemonteerd kunnen worden. alles ter verhoging van de zichtbaarheid.
Wordt vervolgd.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen