zondag 26 mei 2013

De weg niet meer alleen voor mij


 Afgelopen zaterdag de fiets weggebracht naar
Dronten om bagage vakken in te maken en verder onderhoud te plegen aan de wielen en de remmen. Tevens een kleine reparatie aan het voeten gat dat gescheurd is nadat ik met kracht uit de pedalen was geschoten. Gevraagd naar de noodzaak van een nieuwe ketting. De stand staat nu op 18000 kilometer maar slijtage van de ketting heeft tot gevolg dat de kettingwielen snel slijten. Om dit te voorkomen is vroegtijdig vervangen raadzaam. Daarnaast denk ik minder risico te lopen tijdens de vakantie en de woon-werk ritten omdat daar een defect aan de

ketting niet gewenst is. Alvast wat reserve spul meegenomen zoals 4 F-lites en  reserve binnenkabels voor de remmen en de versnelling. Op de heenweg er naar toe was het prachtig weer. Nu klaag ik wel eens over het koude en natte weer dit jaar tot op heden, mooi weer heeft ook zijn nadelen. Het was druk op de fietspaden. Rondom Bunschoten was er de Eemmeerloop waardoor de Oostdijk druk was met lopers en kijkers. Tevens was er een fiets tocht voor de wat gevorderde leeftijd waardoor ik de eerste 6 kilometer er met 20 km/h maar achter ben blijven hangen. Daarna de route verlegd waardoor een aangenaam tempo aangehouden kon worden. Aansluitend een leuk gesprek met een racebukker voor een dichte brug over de sluizen
bij Nijkerk. Hij vond dat laag bij de grond zijn maar gevaarlijk maar had wel veel waardering voor de fiets. De man zelf ging naar Zwolle waardoor hij ook nog een lange dag voor de boeg had. Nadat de brug dicht was ging hij er met een dikke 30 km/h vandoor. Dat bracht mij tot een echte RIS. Hierbij werd ik geholpen door voorbij de sluizen richtig Zeewolde de weg naar beneden loopt en het tempo dik in de 50 km/h de RIS winnend kon afsluiten. Ik weet zeker dat deze fietser ook bij mij op zijn maximum gereden heeft want aansluitend raakte hij wel erg snel uit beeld. Heerlijk weer door de polder heen gereden met de keuze voor het Larserbos omdat je daar vaak alleen op de wereld mag zijn. Onderweg steeds meer bloembollen velden gezien die denkelijk meer op brengen dan gewoon graan of aardappels. Duidelijk zichtbaar ook een stukje slavenwerk achter een trekker waar een tiental mensen op lag de bollenvelden te bewerken. Verder vele vogels gezien die in deze periode erg druk zullen zijn met foerageren. Na het Larserbos waarschijnlijk een Ooievaar over zien vliegen omdat ik het anders niet kon plaatsen. Lekkere rit die we aankomende zaterdag in omgekeerde richting mogen maken. Ik denk dat ik dat maar met een ommetje ga doen.


woensdag 22 mei 2013

Vakantie voorbereidingen

Eind juli de start van de Eurotour 2013 B plan. Langzaamaan begint de tijd te komen er over na te denken wat er allemaal mee moet als ik zelf-supporting wil zijn. Afgelopen weken mijn training opgevoerd door vaker op en neer naar het werk te rijden. Deze maand komt ik ruim boven de 1000 km uit en dat terwijl er veel vrije dagen in zitten inclusief ook nog een vakantie week eind  deze maand. Volgende maand ga ik dat voortzetten en wil ik er nog wat langere ritten aan toe voegen. Wat dat aangaat zal ik er wel helemaal klaar voor zijn.

Aankomende zaterdag gaat de fiets naar Dronten waar ik hem laat nakijken. Zeker ook het frame om in de vakantie geen bijzondere narigheid tegen te komen. Op dit moment ben ik niet overtuigd van de wielen. Bochten neem ik niet meer hard omdat er een raar geluid hoorbaar wordt. Daarnaast hoor is sinds kort bij het insturen van een bocht en gelijktijdig remmen een hard geluid. Remmen nakijken zal ook wel handig zijn en evt. doorgesleten kabels. Daarnaast niet geheel onbelangrijk: ik heb afgesproken bagage vakken voor in de fiets te laten aanbrengen. Hierin zal veel vakantie spul opgeborgen kunnen worden. Ymte gaf nog wel aan dat het in en uit klikken van de pedalen wat lastiger zal gaan. We zullen het zien. Verder zal ik wat reserve rem en versnellingskabels meenemen. Banden keuze is al gemaakt dat gaan nieuwe F lites worden.
De Shredda's die er nu een 1500 km onder zitten hebben duidelijk last van de kou. Rond de 0 gr C loopt deze band een stuk zwaarder. Boven de 15 grC is er nog maar een klein verschil met de F-lites. Tot op heden nog geen (merkbare) lekke band gehad, terwijl ik tocht redelijk veel natte omstandigheden heb gehad. Eind juli gaan ze er onder uit en dat zal ik het zeker weten.

Vandaag de nieuwe zonneoplader binnen gekregen. Output 24 V en 1 A lijkt mij redelijk om mee weg te gaan. Zelfs in donkere omstandigheden produceert hij stroom. Dus dat lijkt niet verkeerd op voorhand. Gewicht is wel een beetje hoog. Dat is net iets van rond de 1000 gram. Aan de andere kant hoef je een opladers mee te nemen dus neem ik dat in dit geval voor lief. Nu nog kijken of ik een goede stekker kan krijgen om de accu van de fiets mee te laden.
Bevestiging op de fiets is nog een ander issue. Hij is wat groter dan gedacht. Achter zijde lijkt op voorhand het besate voor de stroomlijn, of ik moet nog een extra lexaan stuk maken zoals ook voor de kuip rand zit. Daar ga ik de komende weken nog wel naar kijken.
Eten voor onderweg voldoende tips van Theo gekregen. Ga ik nog wel eens nalezen  voordat ik weg ga.

Nog meer vakantie tips / ervaringen zijn van harte welkom.

Wordt vervolgd.






maandag 6 mei 2013

Kilometers maken voor de Euro 2013 tour

Eind juli ga ik mij aansluiten bij de groep die een verkorte euro tour 2013 gaat rijden. Nadat de grote versie de organisatie wat uit de hand liep is er gelukkig een verkorte versie in de plaats gekomen en kan ik tocht een door mij gewenste tocht meemaken. Ik ga meerijden vanaf Almere en rijd daarna de route geheel mee tot het noorden van Duitsland en dan aansluiten weer terug. Om hiervoor toch een beetje conditie op te doen ga ik meer kilometers woon werk maken en in juni zal ik trachten wat langere toer tochten te plannen om zo enigszins wat hardheid op te doen.
Eind mei gaat de fiets naar velomobiel en zal ik hem nog eens compleet laten nakijken. Daarnaast worden er bagage vakken in gemaakt zodat ik deze zomer compleet self-supporting alles kan meenemen.
Keuze voor de tent en slaapmat is gemaakt en zelfs al aangeschaft na goed tips van Maarten en Theo. http://questikel.blogspot.nl/2012/12/voorbereidingen-eurotour-2013.html#comment-form. De rest ben ik nog aan het bedenken en heb daarvoor al uitgebreide lijstjes gemaakt. Uiteindelijk wil je het hoognodige meenemen.
Vwb banden ga ik voor met de F-Lites rijden terwijl ik het achter nog niet weet. Daar ligt nu een Furious Fred onder maar daarvan is de maat net te groot om met een volgeladen fiets te rijden. Deze band loopt dan net aan in de wielkast bij een drempel dan wel een snel genomen bocht. Misschien kan deze door Velomobiel nog iets na gesteld worden en anders denk ik aan een Schwalbe Kojak. Deze had ik in het begin er ook onder en is vrij probleem loos meegegaan. Enigste nadeel hier is dat hij wat zwaarder zou lopen.
Zwaarder lopen had ik ook aangegeven bij de Shredda's. Nu moet ik zeggen dat naarmate het warmer wordt deze band beter presteert. Het grootste verschil met de F-Lites is overbrugd, Inmiddels rijd ik tijden van 35 km/h gemiddeld met een hartslag die lager is komen te liggen. Vanaf de 0 grC in de ochtend tot vanmiddag 20 + grC is een werled van verschil. Boven de 10 grC presteert de band duidelijk beter en boven de 20 grC is de band maar net iets langzamer als de F-Lites, Neemt niet weg dat dit voor mij een eenmalige test zal blijven.

Tijdens de woon-werk ritten valt mij op dat de boeren in het gebied wel erg veel zonnepanelen op hun schuren hebben liggen. Ik heb er van een een foto gemaakt om te zien hoeveel het waren (187 stuks
) en er zijn erbij die er tussen de 300 en 400 stuks hebben liggen. Daar steken mijn 12 stuks dan wat mager tegen af. ☺. Aan de andere kant ik fiets dus draag ik ook hier bij aan een groene energie vorm.