zaterdag 22 juni 2013

Ontploffing


Leiding zit diep weg
Vandaag moest het er maar een keer van komen, reparatie dag. Voor de fiets had ik een paar weken, onderdelen binnen gekregen van Wim Schermer voor de Bebop pedalen. Destijds waren de ringen versleten en Wim heeft deze van de leverancier onder garantie kunnen verkrijgen, klasse service. Daarnaast had ik in mijn oldtimer de Citroen DS enige weken geleden nieuwe bollen gemonteerd waarbij na de montage er een lek was ontstaan die moeizaam te lokaliseren was. Uiteindelijk gevonden in de hoge druk leiding. De uitdaging hier was hoe kom ik er bij. Sleutelervaring genoeg maar vaak moet wel een halve motorruimte vrij gemaakt worden om er bij
te kunnen. De leiding loopt achter de radiator die weer strak tegen de motor aan zit. Al met al kost dit grapje een uur of vijf sleutel werk maar de voldoening was er aan het einde toe ik de dame een kilometer of tien kon proef rijden.
Weer thuis gekomen heb ik gauw de bandenspanning nagekeken in alle voertuigen. Bij de Quest was de achterband zo rond de 1 bar. Nu begrijp ik waarom ik de laatste dagen zo moeizaam vooruit kwam.☺Band weer op een druk weggezet van 5 bar. Beide voorbanden van de Shredda zagen er nog goed uit vwb slijtage nu een dikke 2000 km oud. De achterband van het type Furious Fred was er slechter aan toe. Het
Profiel nagenoeg weg
profiel was hier in het midden bijna weggesleten met nog "maar" 5500 kilometer erop. Deze gaat er voor de vakantie vanaf.
Vroeg in de avond kwam ik aan de Bebop pedalen toe. De ringen lieten zich keurig monteren en de pedalen komen er weer piekfijn uit te zien. Op het moment van monteren liep ik even weg om een schroevendraaier te halen. Achteraf net op tijd want met een enorme klap gaf de Furious Fred de geest. Ik wist gelijk wat het was dus geluk bij een ongeluk gebeurde dit niet tijdens het fietsen. De Joe Sealant had in ieder geval weer zijn best gedaan. Zelfs bij de ontplofte binnen band bleef er nog wat lucht in
 de band zitten omdat de latex bij de ontploffing in eens gestold was rond het gat. Bij nader onderzoek bleek het velg lint niet goed te zitten. Mogelijk is dit door de ontploffing zijn gebeurd, dan wel hierdoor is de band ontploft. Nieuwe FF gemonteerd en voor de vakantie zal ik gelijk een nieuwe bestellen nu in een wat smallere maat.


vrijdag 7 juni 2013

Eerste schade




Na 665 dagen en 18160 kilometer in het bezit te zijn van de  Quest 533 vandaag de eerste schade opgelopen. Op  terug reis vanaf het werk was het al een aantal keren opletten geblazen. Auto's die afslaan over het fietspad en niet kijken veel fietser op de weg die helaas er meer en meer zijn als het mooi weer is. Vlak voor Stoutenburg ging het mis. Een man met twee grote honden en zijn kleine dochter op de fiets er achter. Mijn snelheid had ik al laten afzakken tot ca 20 km/h omdat de kleine meid het fietspad schuin overstak. De man zag mij laat komen en zijn eerste reactie was naar zijn dochter kijken. Helaas dacht een van zijn honden er anders over en ging met een bocht om de man heen en hapte vol naar de fiets. De klap was hard maar de schade viel eigenlijk nog mee. Doordat de hond in de zijkant hapte zijn alleen zijn tanden de oorzaak van de schade, een kapotte gelcoat en een klein gaatje. Verder geen deuken maar toch....de eerste kras doet het meeste zeer. Zaken voor de verzekering opgenomen en die moeten we het verder maar afhandelen. Hopen dat de schade onzichtbaar verwerkt kan worden en anders maar iets moois met paint brush gaan bedenken. Aan de andere kant het had altijd erger gekund we zijn tenslotte zelf onbeschadigd gebleven.

zaterdag 1 juni 2013

Nieuwe fiets

Vandaag de fiets opgehaald in Dronten. Als echte VIP was ik als laatste binnen en mocht weer als eerste de deur uit. Ik moet zeggen het maakt een wereld van verschil. De fiets veert beter aan de voorkant, geen idee wat er aan gebeurd is. Voor het onderhoud drupte ik er met enige regelmaat een paar druppels olie in maar nu lijkt er meer gebeurd te zijn. Tevens zijn de bagage vakken geplaatst. De zorg of je gemakkelijk uit de pedalen kan klikken kan ik weg nemen. In mijn geval met de Bebops geeft het geen enkel verschil. Daar ga ik de komende vakantie gemak van krijgen. De ketting was nog goed volgens Ymte, wel is er een nieuw kettingwiel geplaatst nu met een aluminium binnenstuk. Deze zou veel langer meegaan. De laatste keren moesten de O-ringen al naar 1000 km vernieuwd worden.
Verder is de fiets helemaal stil geworden dat geeft echt een idee dat ik het onderhoud wat grondiger moet gaan doen. Hij rijd in ieder geval weer perfect waarbij ook de herrie in de bochten verdwenen is. Mogelijk is dit het gevolg van  het strakker spannen van de spaken.
De terugweg een stukje om gereden via Lelystad naar Almere en vandaar uit mijn oude woon-werk route weer eens gezien na 8 maanden. Ook 6 jaar na dato en beloven dat de weg gerepareerd zou worden is er eenvoudig weg niets gedaan, behalve een paar borden plaatsen van slecht wegdek. Mijn idee is dat de gemeente Almere een verpauperend beleid heeft t.a.v. fietspaden. Er zitten gleuven in de weg waar fietsers zeker onderuit kunnen gaan. Om dan alleen een bord te plaatsen slecht wegdek probeer je m.i. alleen juridisch zaken in te dekken.
Maandag na een week vakantie weer naar Ede om zo te gaan bouwen aan de conditie die eind juli nodig zal zijn om de Euro tour te gaan ronden. Zal er nog wat langere ritten bij gaan plannen om goed voorbereid rond te gaan trappen.