dinsdag 30 juli 2013

Dag 10 Euro tour 2013

De start was zo vroeg dat mensen zich opgejaagd voelden. Rond acht uur vertrokken er al mensen om snel een ontbijt tenemen in Cochum. Uiteindelijk daar aangekomen en een heerlijk ontbijt genomen. De benen waren zwaar na een kleine duizend kilometer en het op gang komen ging moeizaam. De start was een kleine twintig kilometer en ook nog een keer naar beneden. De dag ervoor geeindiged met 50 km hard rijden. Ca45 km per uur hakt er dan schijnbaar in. Aansluitend de weg vervolgd met daddy Soren richting Koblenz. De Mosel is prachtig te rijden aan beide zijden van de rivier. Uiteindelijk met soren het gas erop gezet waardoor we snel in Koblenz aan kwamen. Echter waar in een grote stad zoek je een paar velomobielen voo een pers conferentie? Wij kwamen dan ook niet zover maar wel aan (achteraf) aan de  verkeerde  kant van de Rijn.  Doorrijden tot de volgende brug was ook geen succes. Daar mochten we niet overeen. Weer een volgende brug had alleen maar trappen tot een meter of dertig hoog. Dus weer aanzetten naar de volgende mogelijkheid. Uiteidelijk Soren  de landbouw van Duitsland laten zien met wat ze allemaal verbouwden en kwamen wij op plaatsen waarbij ook en ATB ,moeizaam door heen zou komen. Soren van zijn kant houdt erg van oude ateden zodat ik daar meer kennis van heb ook gedaan. Na twee uur in ieder geval de track weer kunnen oppakken aan de goede zijde van de rivier. De rijn was echter niet zo fijn te rijden als de Mosel. Veel vertragingen en fietspaden over ATB terrein.  Bij elkaar 70 km waarbij de laatse dertig het wel beter werd met de weg,
Onderweg veel mensen gezien die gen elomobielen gewend zijn. Lang niet iedereen gaat ze leuk vinden  omdat nat gespetterd worden of je loslopende hond bijna onder de fiets laten lopen, zorgen niet direct voo innige relatie. Gelukkig reed Soren er achter die de zaken gekijk uiy kon leggen. Halverwege de Rijn brak er een enorme bui los. Zo heftig dat ik niets meer kon zien. Ter plaatse geparkeerd onder bomen en even afgewacht voor het verder rijden. De rivieren af is in principe licht rijden  maar door alles wat we meegemaakt hebben waren we rond alf zeven pas op de camping.
Snel de tent opzetten die nat was ingepakt en naar de wasmachine en droger om nu alles een keer echtschoon  en vooral droog te krijgen. Na lekker te hebben gegeten nu rond 2400 urvde blog gauw schrijven om alles bij te houden.
Met de knie gaat het nog steeds redelijk en met een paar dagen te gaan krijg ik goede hoop dat hij het gaat vol houden.

Tot morgen.







maandag 29 juli 2013

Dag 8 en 9 Euro tour 2013

Dag 8 en dag 9 Euro tour 2013.
Door het uitvallen van de stroom in Frankrijk een dubbele dag op de blog. We beleven zoveel dat  ik bijna vergeet. Wat we allemaal meemaken. In het begin hadden wel allemaal wel zin  in even rust. Doordat de elektriciteit was uitgevallen was er ook geen eten waardoor we besloten te gaan rijden. Onderweg een Frans hotel tegengekomen waar we een typisch Frans ontbijt kregen. Bijzonder genoten van Franse kaas, stokbrood Croissants, thee en wat er nog meer bijkwam. Een verademing omdat met een lege maag fietsen ook niet goed was. De weg richting Luxemburg was zwaar maar goed te doen. Weinig verkeer op de weg en met een roller coaster gevoel de heuvels op en af.  Het mooiste moment van de dag was wel een echte BIS. Een brommer had mij net op de top van een heuvel ingehaald, aansluitend was er een hele lange afdeling.. Wat een prachtig gevoel om een ca. 60 rijdende brommer met bijna 90 voorbij te gaan. Ik weet het het was de kleine jongen in mij, maar de blik van die gast op het moment dat ik hem voorbij knalde. Sommige stukken omhoog gingen met slecht 5 km per uur' geen idee hoe steil dat omhoog ging want dat stond er nergens bij. Verwacht wel 12 procent of meer.  Gezien de macht die nodig was. Werd ik gewaarschuwd voor een zwaar schommelend  achterwiel op het moment dat ik aanzette. Aansluitend maar iets rustiger gedaan. Aan het eind van de dag kwamen we de track volgend uit op een pad met losse ondergrond.  Voor het eerst deze route moest ik de fiets uit, omdat ik met geen mogelijkheid meer omhoog kon komen. We moesten nog een 14 km maar  dat waren wel erg lange kilometers.  Zo steil omhoog dat Per en ik er
verschillende keren uit  moesten. Aan het eind van de dag twee maal met een Ferry mee. Twee maal? Jazeker toen we aan de overkant waren leek de route gewoon aan de andere kant van de rivier liggen.  Uiteindelijk vermoeid op het volgende adres aan gekomen wat nu net in Duitsland ligt.
Daar aangekomen  bleken er meer aan te sluiten. Wilfred en Joseph zoals al bekend maar ook onze 87 jarige Superman Carl Georg.  Hij zou vanuit Brussel via Luxemburg zijn gereden. Razend knap daar hij geen spoor van vermoeidheid vertoonde. Het leek wel of hij met een vliegtuig of auto aan het rond rijden was. Ik was in ieder geval best een beetje moe. Ook nu weer nattigheid waardoor de hoeveelheid droog goed op zou zijn.
Dag 9  begon in ieder geval droog. De route liep geheel langs de Mosel waardoor er heel ontspannen continu naar beneden gereden kon worden. Men had wat commerciële zaken ingebouwd door o.a. In
Trier de pers er bij te halen. Voor mij en de Denen hoefde het allemaal niet zo, daarnaast dachten wij ok achter aan te rijden, doordat we herlijk tussen de wijngaarden van de Moselstreek te rijden. Bij Cochum even aangelegd voor een korte break, waarna we hoorde dat er drie velomobielen op het plein stonden en aansluitend Joseph en Wilfred voorbij kwamen. We bleken zelfs voorop te liggen. Later kwam Paul ons nog voorbij scheuren, waardoor het gas er nog flink ging deze dag. 14 km voor het eindpunt bleek ik bij de laatste stop hem ergens voorbij te zijn gegaan zonder hem ergens gezien te hebben. Op de camping aan gekomen was het mooi weer. De zon had zich bijna niet laten zien en nu wel. Doordat ik een handdoek en twee shirts aan de iets had gehangen had ik al wat droogs maar nu kon de laatste twee ur allés droog gemaakt worden.
Tijd gaat nu snel voorbij. Morgen verder langs de Mosel naar de Rijn hetgeen weer een gemakkelijke rit beloofd. te worden.





Dag 7 Euro tour 2013

Het begint alles bij elkaar en heel avontuur te worden met de tour. De vorige avond af afgesproken met drie Franse liggers dat zij ons naar Rheims zouden brengen omdat onze route over een best wel gevaarlijk hoofdweg  liep. Voor de start bij het afbreken van de tent begon het opnieuw te regenen. de avond ervoor was het rond 1.00 uur droog geworden na best een pittige onweersbui. In de ochtend ging het ongelofelijk te keer. De tent was net voor het vele water opgevouwen maar verre van droog. Vele andere zaken waren ook niet erg droog waardoor het gewicht in de fiets flink toenam. Na de bui te hebben afgewacht zijn we op pad gegaan,  bij een bakker voedsel genuttigd en een half uur later als gepland op de afgesproken plaats aangekomen. Uiteindelijk werd een hele mooie route langs een kanaal. Water erin was groenig maar verder wel redelijk schoon. Nadeel waren wel de vele stops die bij elkaar en uur kosten en bovendien waren we door de bui laat weg. Onderweg weer twee man verloren. Bjorn uit Noorwegen had malheur met zijn ophanging en Soren de Viking is met hem achter gebleven. Ook Carl Rasmussen is na Brussel uit het zicht verdwenen. Uiteindelijk zijn wij nu nog met 7 man over van de ca 17 gestarten. Het begint redelijk uit te dunnen dus. Rheims aangekomen zou er eerst nog uitgebreid gegeten moeten worden.  Dat laatste zag ik niet zitten en wilde snel verder. We moesten nog een 90 km doen en het ging bovendien omhoog naar uiteindelijk een 298 meter hoogte volgens de GPS. We gingen met 5 man op pad . Het zou een enerverende rit worden. Het begon dat het zaterdag was waarbij alle winkels vroeg sluiten. Toch nog water kunnen scoren en een paar bananen. Voor het einde van de tocht was de verwachting dat de laatste 16 km zwaar zouden worden. Met en lekker tempo werd  er gereden. Langzaam aan werden er  wat  meer hoogte meter gepakt en de temperatuur begon op te lopen. Mijn idee weer een 30 plus in graden Celsius. Halverwege bij het naar beneden suizen een onprettig gevoel. Rond de 60 km / h zwabberde de fiets wat. Bij het nakijken bleek er een lek te zitten. Op een plaats waar ik vermoedelijk bij de start van de tour een lek had die door Joe's racer Sealant was gedicht. Ik heb het idee dat de warmte in
combi met de snelheid en het gewicht het gaatje weer open gemaakt hebben. Uiteindelijk bleef er maar 1,5 bar achter in de band waardoor de fiets begon te slingeren. Bij een bloenwinkel opnieuw water ingenomen . Hele aardige mensen ok nu weer die Fransen. Veel bekijks in ieder geval, met spontaan stoppende auto's die foto's maakten en mensen die ons vragen stelden. Verder gereden naar boven waarbij er twee lange stukken waren die veel kracht kosten. Op het laatste stuk omhoog werd ik ingehaald dor Sean en Hans. Toen ik het laatste stuk omhoog ook afgemaakt had bemerkte ik bijnhrt drinken van vruchtensap dat mijn coördinatie er niet meer was. Combinatie van te weinig eten en over verhit zijn. Bij een huis even in de schaduw gaan zitten warvan de bewoners net weg wilden gaan. Hier opnieuw mijn water gevuld die nu vnl gebruikt werd om te koelen. Na een kwartier was alles weer in orde en kon de reis vervolgd worden.
Nu bleek dat de laatste 14 km vnl naar beneden ging. Met hoge snelheid tot 80 km/h waren deze meter snel onder de wielen door gerold. Op de camping  gekomen was ik nr drie. Gelukkig kwam de rest een paar uur later ok gezond weer aan.
In de avond brak er wederom een enorme bui los. Geraas van wind voor de bui uit deed weinig goeds voorspellen. Enorme takken braken eraf en helaas was mijn fiets ook aan de beurt. Volgens baby Paul was it like a flying Dutchman. De fiets is door de heftige wind weggeblazen. Morgen ochtend maar eens kijken. Drie zware buien op een dag is wel wat veel. Gelukkig was  de tent voor de tijd wel voor die tijd geheel droog geworden. Wel is er geen elektriciteit meer en daarom ook geen wifi en telefoon verbinding waardoor de blog wat later geschreven moest worden.s

zaterdag 27 juli 2013

Dag 6 Euro tour 2013

Terwijl ik de blog nu bijwerk rond 2400 uur breekt er een enorme donderbui los. De radar geeft twee kleine rode stipjes aan, maar ik ben bang dat we er precies inzitten. Bang vooral omdat ik de tent in het donker heb opgezet en niet veel keus had om te zien hoe het water weg zal lopen. Ik ga het merken direct.
De dag startte vanuit een jeugdherberg bij de plaats Mons. Vandaag op pad met Bjorn uit Noorwegen en z uit Denemarken. Het zou een enerverende dag worden waar duidelijk mag worden waarom zo laat gearriveerd op de camping in Laon.
Allereerst bij en supermarkt langs geweest om voedsel in te slaan en drinken. Verwachting was dat we onderweg niet veel tegen zouden komen. Tevens een vervangende bril kunnen verkrijgen zodat ik weer compleet op pad kon. De eerste tien kilometer  waren wederom slecht. Belgie eenmaal uit werden de wegen duidelijk beter . De wegen waren beter maar ook het landscap begon te glooien met een hogte verschil van 50 meter op max. Hoogte van 160 meter.  Stukken van ca 500 tot 1000 meter lengte naar beneden en dan weer omhoog. Bjorn uit Noorwegen was in zijn element, vooral berg op deed hij het de latste meters erg goed. Aldoende leert men dus op zijn aanraden iets minder energie gestopt in het snelheid maken naar beneden en meer gelijkmatig naar boven.  Totale rit zou 140 km worden waarbij ik aan het eind wel merkte dat het best energie slurp. Halverwege. Kwamen we een ligfiets tegen waarbij ik eerst niet in de gaten had dat het Erik uit Margraten was.  Erik had pech met  een gebroken stuurinrichting die hij. Inventief tijdelijk met een binnenband bij elkaar  hield. Ondanks dat hij een stuk terug moest fietsen heft hij het toch kunnen redden naar het volgende kamp.
Rond 1200 uur was de zon doorgebroken waardoor we de natte achter ons gelaten hadden. Zo hebben we een groot gedeelte van de middag veel plezier van. Het fietsen gehad. Tevens is de autochtone bevolking. Van Frankrijk enorm enthousiast met vele vragen maar ook ons aanhouden op drukke wegen om te vragen naar een foto. Al met al veel velomobiel reclame. Narigheid was wel de wat drukkere wegen waarbij vrachtwagen wel heel dicht langs ons heen denderen. Een paar procent over het algemeen geen Fransen gaven wat minder prettige reacties. Het kan verkeren moet je maar denken.
Verder met de rit. Onderweg kwamen wij Dieter uit Duitsland met een Evo K tegen. Dieter had de dag ervoor een lekke band gehad waarbij de velg ook behoorlijk geraakt  was. Hij was al tweeëneenhalf uur aan het stoeien met lekke banden. Frustrerend in ieder geval. Omdat de plaats wat link was om te blijven staan zijn wij wat verder nar beneden gegaan om op hem te wachten. Toen Dieter eindelijk kwam was de band weer lek.  Na reparatie in de volgende stad  wederom een lekke band. Uiteindelijk hem geholpen waarbij er duidelijk scherpe aan de velg. Gevoeld konden worden. Deze eerst met een mes bewerkt en uiteindelijk met een schuur papier afgewerkt. Nu konden we de laatste 50 km gaan afleggen. Tijd van arriveren zou dan even na zes uur komen te liggen. Voor de zekerheid ben ik achter Dieter blijven rijden. Met nog een 15  km te rijden werd heuvel op Dieter onwel. Bijna boven stapte hij uit de fiets. Zijn gezicht schrok ik van zo grauw als hij er uit zag. Mijn eerste inschatting bleek wel de juiste, Dieter had een hongerklop en waarschijnlijk ook oververhitting. Berg op in een gesloten Evo K. Gelukkig had ik vocht in de vorm van water en vruchten sap en wat koekjes voor hem die hij met moeite weg hapte. Na ruim een half uur probeerde hij het weer waarbij het laatste gedeelte voornamelijk naar beneden liep.  Vlak voor de camping werd ik tegen gehouden door een bevallige Française die voor de krant wel even een foto en een verhaal wilde. Dieter reed vast door zodat ik deze dame een tien minuten te woord heb gestaan.   Aansluitend kwamen we even over achten bij de camping aan. Eerst gauw het stadje in om wat te eten, hetgeen niet echte lukte waarbij we in een supermarkt op het scheiden van de markt nog wat konden inslaan. Dieter had nudeln gekocht die hij op de camping warm maakte. Het was heerlijk en warm.
Nu na een half uur is de stevige donderbui ten einde. Volgens Bjorn stond ik op een goede plaats zodat ik geen water overlast heb in de tent. Daarnaast waarschuwde hij om voorzichtig te zijn met  het schrijven over lekke achterbanden omdat de vertaling in het Engels wel eens heel cru kan zijn. Blijven toch wel Vikingen die Denen.

vrijdag 26 juli 2013

Dag 5 Euro tour 2013

Vandaag 25 juli zou het een korte rit worden. Er stond 70 km gepland, mede doordat we op Grand Plaza in Brussel. In de ochtend hadden we vroeg een klein regen buitje. Ook daar ter plaatse had het nog niet geregend dus de campingbaas was blij voor zijn gras. Ik grapte nog even over 50 mm die voorspeld was omdat ik er al uit was en de rest nog lag bij te komen. Nu de etent droog was had ik hem net ingepakt toen er toch een enorme bui uit de lucht kwam vallen. Op een aflopend veld stond er een tent droog onder de bomen. Wat de man niet voorzien had dat water meestal naar het laagste punt stroomt. Ik schat dat het water er 15 cm hoog stond. Toen hij en kwartier later uit de tent kwam had hij in ieder geval applaus.
Door de buien later vertrokken mar 10 km naar Brussel is vlot te overbruggen. Echter rijd in Brussel is nog  andere koek. Enorme slechte wegen en natuurlijk een slecht werkende GPS tussen de hoge gebouwen. Kinderkopjes en opgebroken fietspaden waren schering en inslag. Uiteindelijk aangekomen op de Grand Plaza waar we enorm veel bekijks hadden van alle toeristen. Rond 1200 uur kwam er een herschap van het Europese Parlement. Carl Rasmussen had deze connectie geregeld waardoor wij als reclame object voor de fietsen werden gebruikt. De beste man nog even in mijn fiets laten zitten waarbij van alles gevraagd werd en tevens gefilmd. Ben benieuwd of  er verder wat op you tube gezet gaat worden.
Aansluitend rond 1300 uur weggereden om de rest van de rit op te pakken. Met de knie ging het redelijk goed een beetje dikker maar weinig pijn erin. Brussel uitgereden legde ik nog bijna mijn fiets op de kant. Per reed bij een opgebroken fietspad naar rechts waarbij ik hem volgde. Ik had niet in de gaten dat daar een hoge stoep was waardoor mijnfiets kantelde. In een beweging mijn arm buiten boord redde het omvallen waarbij de linkerhand in de fiets enige beschadiging had van de scherpe carbon randen van binnen.
Daárna lang een jaagpad gevolgd langs het kanaal, voordat de route aangaf dat we eraf gingen. Daarna begon het licht te heuvelen waarbij er een lange run volgde naar boven. Tempo begon helaas wat te laag maar de lengte van de helling deed een klein beetje zeer. Ik kon op dat moment nog wel op het binnenblad blijven rijden, ook uit angst dat het kleinste blad de ketting eraf zou laten lopen. Na  de hellingen zat er op een uitstekende plaats een restaurant waar  met voedsel en vocht de balans weer wat hersteld kon worden. Daarna begon het vervelend te worden doordat de ketting eraf ging bij schakelen naar het kleinste blad. Heeft m.i. Te maken met een wat te lange ketting omdat mijn grootste blad 61 tanden heeft. Morgen een paar schakels korte maken en mocht ik dan niet op het grootste blad kunnen rijden dan zij het maar even zo. Met bagage fietsen is toch net even wat anders. Met alle ketting narigheid ook nog eens mijn bril kwijt geraakt zodat ik morgen op zoek moet naar een nieuwe om zo de hooikoorts voor te blijven.
In de avond in Mons een bijzonder gezellige avond gehad in een super gezellig centrum. Voor een keer in een jeugdhotel gekropen omdat er gen camping in de nabije omgeving plaats had. Mijn fototoestel helaas in de fiets laten liggen. Ik hoop dat ik er morgen ochtend nog tijd voor ga krijgen.
Al met al tot op heden een super gezellige tour met fantastische mensen die uiteraard een gezamenlijke hobby delen. 







donderdag 25 juli 2013

Dag 4 Euro tour 2013

Dag 4 Euro tour 2013
De dag vroeg gestart vanwege verwachte regen. De avond ervoor was er noodweer geweest in Limburg met 20 cm water in de straten. Vanuit België zouden er  nog meer buien komen.  Om 6.30 uur begon het heel licht te druppelen.  Binnen 110 minuten de zaken ingepakt en de tent afgebroken. Kort na 7.00 uur weer op pad nu met 4 man.  Nu reden er 2 Quest,  1 Strada en een Milan mee. Hoewel het licht benauwd weer was bleek het aangenamer dan de laatste twee dagen.  De verwachte regen is er ook geweest in redelijke hoeveelheden maar wij hebben er niets van mee gekregen. Wel was de temperatuur een aangename 23 gr.  
Vandaag  23 juli eerst door  Breda  gereden maar aansluitend een landelijke route gereden. Wel zat er redelijk veel druk bereden  wegen met auto verkeer tussen , goed om wat fijnstof te happen. Vandaag de verschillende groepen regelmatig tegen gekomen, enkele stops duurden wat langer. Voordeel is wel weer dat als je je handdoek vergeet iemand uit de andere groep deze meegenomen heeft. Ik heb er nu drie daar ik bij een Aldi er alvast maar twe gekocht had om het gedachte verlies op te vangen.
Halverwege de dag kwamen we inLier België drie velomobielen tegen. Kans van een op een miljoen zou je zeggen. Het bleek Johan te zijn met twee van zijn zonen die speciaal op ons gewacht had voor ruim twee uren om ons te ontmoeten en te begeleiden op een 25 km uitstekend jaagpad  van Lier naar Mechelen. Bijzonder van Johan is dat de gehele familie Velomobiel rijd, in totaal zeven stuks. Vandaag waren ze er met een Mango +'en twee Strada's. In Mechelen nog wat aan Velomobiel promotie gedaan in het centrum. Toen twee schone dames op de voorkant van Johans fiets wilden gaan zitten werd het tijd om te vertrekken. De resterende 15 km werden afgelegd naar de camping waar we rond 16.30 arriveerden.
 Vandaag twee narigheden. De oplaadkabels werken niet vanaf de zonnepanelen en nog een beetje erger, de linkerknie speelt op met jicht. Ik zal moeten kijken hoe dit afloopt om deze prachtige trip met geweldige reisgenoten te kunnen rondmaken.
Foto's zeggen meer ik blijf het proberen maar mijn toestel heb ik niet bij mij. Ik ga kijken      erbij kan

 

dinsdag 23 juli 2013

city tour

Vandaag van start rond 9.15uur. Samen met Per uit Denemarken en Hans uit Duitsland. Na ca 20 km kwamen we drie eerder gestarten tegen waarmee we gezamenlijk door Amsterdam reden. Was een leuke trip met volop aandacht voor onze Velomomobielengroep. Na in Amsterdam te hebben gegeten vervolgden we richting Haarlem , Den Haag en Delft. Prachtig om er eens door heen te rijden maar lastig met volle bepakking en een temperatuur van ruim in de dertig graden. Aansluitend tien km door Rotterdam en rond vier. Uur arriveerden wij bij de oude maas. Helaas is de organisator niet aangekomen. Voor een man van 78 jaar best pittig. Nu maar hopen dat hij ergens een hotel heeft gepakt.
helaas nog geen foto misschien morgen. Nu maar een via Twitter. http://t.co/iSdwnjTlnM

maandag 22 juli 2013

Aansluiten bij de groep.

Vandaag de start van de eurotour 2013 planb.  In de hitte van de dag naar Almere gereden. Eerst had ik nog de gedachte de polder in te rijden om de groep tegemoet te rijden, maar gezien de extreme warmte gekozen voor de gemakkelijkste weg. Komende dagen gaan volgens de voorspelling boven de 30 graden worden en dat zal er nog genoeg gewerkt moeten worden. Rijden met bagage is toch net even anders. Je merkt het uiteraard met optrekken,maar zeker ook in de bochten. Hele gezellige avond gehad, nieuwe mensen met een gezamenlijke hobby. Kan niet mis. Begreep dat het voor een aantal al erg moeizaam was. We zullen zien hoeveel er over blijven. Van de oorspronkelijke 32 man zijn er 17 die rijden. Foto zal ik later invoegen. http://pbs.twimg.com/media/BPzuOAjCIAA1aKG.jpg http://pbs.twimg.com/media/BPzuOAjCIAA1aKG.jpg

zaterdag 20 juli 2013

Euro tour 2013


Vandaag stond in het teken van de voorbereidingen op de tour. Was hier eigenlijk al rijkelijk laat mee, maar tijd en zin waren er niet eerder. Afgelopen donderdag heb ik de Shredda's er onder uit gehaald. Ze hebben er nu 2991 kilometer onder gezeten. Afgelopen woensdag mijn eerste lek gereden en helaas heeft Joe Super Sealant mij hier niet geholpen. Op zich niet erg  daar het super lekker weer was en ik geen haast had ergens op tijd te komen.
Vrijdag voor het eerst met de F lites wee naar het werk gereden. Verschil is dermate duidelijk dat ik de Shredda's maar als reserve banden ga weg leggen. Tempo ligt gemiddeld 1,5 km gemiddeld hoger. De top tegen de 3 km hoger. Ik dacht dat ik zou moeten wennen aan het bochten werk maar dat bleek totaal niet aan de orde.
Zoals gezegd de voorbereidingen gedaan. Alles wat ik denk nodig te hebben klaar gelegd en in de fiets opgeborgen. Er blijft zelfs nog wat ruimte over maar daar zal de nodige etenswaar wel raad mee weten. Voor bij de bagage vakken spullen verpakt die ik niet dagelijks denk nodig te hebben. Nadeel is het wel de ketting waar je omzichtig het spul langs moet zien te krijgen. Achter in de fiets is ook nog wat ruimte over. Mogelijk dat ik nog iets van warme kleding achterin prop. Voorspellingen lijken wel erg warm te worden. Ben erg benieuwd wat dat gaat brengen. In ieder geval drie liter water aan boord om lekker te kunnen spoelen.

Ik moet zeggen het vakantie gevoel begint te komen☺.





zaterdag 13 juli 2013

Boodschap in het Noordhollandse

Vandaag een langere rit gepland om voor de vakantie vanaf 22 juli wat kilometers in de benen te hebben. Een rit met een doel is dan voor mij altijd weer een leuker dan een "gewone" rit. Daar ik nog altijd matjes in de Quest wilde hebben om vocht vanaf het achterwiel niet de kans t egeven spullen die in de fiets liggen nat te maken. Tevens wilde ik ook een fatsoenlijk ogende stormstrip op de fiets hebben na twee jaar , met veel succes overigens met den tochtstrip van een deur te hebben gereden. e heenweg was er een met hindernissen. Oorspronkelijk zou ik 70 kilometer rijden naar De Woude maar het werden er 86. De rit gepland met de fietsersbond planner
maar dan kom je toch nog veel plaatsen tegen waar je niet goed langs kwam. Zelfs liep de route een keer dwars door een weiland. Eindresultaat was dat ik niet rechtstreeks in Muiden kwam maar met een omweg via Weesp. Ook een leuke plaats trouwens. Daarna via IJburg willen rijden maar ergens een afslag gemist. Dan kom je dus een aantal keren voor een fietshek te staan waarbij je weer achteruit moet flintstonen om een andere route te zoeken. Eindgoed al goed ruim een half uur te laat op de Woude, waar mij dan toch weer een ding opviel dat daar nog mensen lopen die vragen of er een motor in de fiets zit. Zelf op het eiland van Wim heb ik nog
wat aan algemene ontwikkeling kunnen doen☺. Na alle vertragingen uiteindelijk een gemiddelde van 27 km/h. Na een leerzaam en gezellig uurtje met Wim en de boodschappen ingeladen weer verder. Opnieuw een veerbootje (de derde vandaag) waar de fiets net op paste. Daarna kon de rit een vlot vervolg krijgen. Wat mij aangaat vind ik de Noordhollandse wegen perfect om te rijden en kun je hier behoorlijk snelheid houden. Tempo regelmatig tegen de 40 kilometer aan met de wind schuin links voor. In no time werd Enkhuizen achter
gelaten en met de wind mee (3bft) werd de dijk met net geen 50 km/h afgelegd. Hier mis ik dan
toch wel weer de F-lites waarmee ik dan wel in de 50 km/h kan rijden en deze snelheid ook kan aanhouden. Bij de Batavia werf een stop gehouden om de motor weer van brandstof te voorzien en hier ook de zonnecellen te testen. Deze voor op de neus getapet en met behoorlijk succes gebruikt. De lege GPS werd in twee uur weer half opgeladen terwijl ik het scherm op hogere helderheid gezet heb. Normaal loopt hier de batterij dan in 2,5 uur leeg. Nu dus half opgeladen. De helderheid is met de zomerzon wel nodig want dat was ook de reden dat ik moeizaam het scherm kan aflezen.
Met de vakantie gaat dus ook de ducktape mee. Na Lelystad een totaal andere route gereden als dat ik gewend was. Zo ziet de polder er weer geheel anders uit en bijna geheel alleen fietspad. Hier ga ik zeker vaker langs rijden. Uiteindelijk de gemiddeld snelheid weer naar 30,0 kunnen brengen en na 207 kilometer weer thuis gekomen. Prachtige dag met heerlijk weer. Warmer zou het niet hoeven te worden wat mij betreft met ca 20 gr C.

maandag 8 juli 2013

Zinloos

Wat doe je allemaal als je dagelijks voor woon-werk verkeer op en neer fiets. Op meerdere blogs lees ik dat je een bepaalde manier je gedachten laat gaan over de zin dan wel onzin in en van het leven.  Ik zelf ben best wel een data fanaat. Dus telkenmale controleer ik of ik al een kwart dan wel de helft of drie kwart van de rit heb afgelegd. Ik weet het gewoon dus waarom dan toch nog weer kijken. Het gaat tijd worden om maar eens een andere route te proberen. Doordat mijn werkdagen nogal lang kunnen zijn komt dat er net weer niet van. Vroeg opstaan is al niet direct mijn hobby dus nog eerder opstaan doe ik dus ook weer niet.
Vorige week dan toch maar eens uitgezocht waarom ik in de winter vaak ene kilometer meer rijd dan in de zomer. Is toch wel weer een aardige om te bekijken. In de zomer ligt het tempo toch wel een 5 km/h hoger dan in de winter en daar zit hem net de kneep. Door de hogere snelheid worden bochten meer afgesneden en dit afsnijden zorgt er precies voor dan ik exact 80 kilometer rijd in de zomer. Normaal gesproken is de heen route 40,3 kilometer en de retour route 40,5. Dat laatste zal te maken hebben met rotondes die gerond moeten worden en ook dat het op de terugweg drukker is op straat waardoor afsnijden minder aan de orde is.
Op de heen weg telde ik 47 bochten die meer of minder afgesneden konden worden. De eerste 10 kilometer maar 4 bochten met weinig afsnijden na 20 kilometer 10 bochten dus in de laatste 20 kilometer 37 bochten. Hier is denk ik ook de grootste winst te halen.
Vanochtend op een bocht na maximaal kunnen afsnijden. Vooral de wegen tussen de boerderijen door lenen zich vor maximaal afsnijden.

Het resultaat de heenweg kan ook in 39,9 kilometer worden afgelegd, oftewel 400 meter korter.

Moraal van dit verhaal hoe zinloos kan iets zijn terwijl je zo prachtig van de omgeving kan genieten?