zaterdag 15 oktober 2011

Prachtige oktoberdag


Vandaag afgesproken om in Dronten de zit positie te verbeteren. Mijn nek zat tegen de scherpe rand van de kuip aan en dat voelde niet erg veilig en fijn. Gestart met -3,5 gr C aan de grond was het wel een koud begin. Daarom niet al te vroeg vertrokken wat achteraf goed gekozen was. Lange broek en mouwen aangedaan en vertrokken met het dekje erop. Daar ik toch ooit nog een keer voor genealogie in Zwolle moest zijn heb ik maar een hele rit gepland. De kortste route naar Dronten en aansluitend geprobeerd de mooiere binnen wegen te pakken. Op de knardijk waren de schapen niet van plan erg snel op te staan. Vermoedelijk komen er in deze tijd ook niet erg veel mensen langs. Op het Larserpad, net als in het bos naar Zeewolde waren de bomen bezig flink wat bladeren te verliezen. In een bocht voelde ik de fiets wat glijden waardoor ik het tempo wat al niet erg hoog lag wat terug te schroeven naar rond de 33 km/h. Wil tenslotte de fiets nog wel even houden zoals ik hem gekocht had.



Aangekomen in Dronten werd de stoelophanging vervangen door een type dat iets gebogen van de steun staat.

Gelijk werd ook de stoel in een lagere positie gezet en de trapas afstand 1 cm naar voren geschoven. De gehele exercitie zorgde ervoor dat de instaprand vlak onder de schouder zat. Hier werd een paar mm van de carbon rand weg gehaald en kon ik weer weer op pad in een fiets die nu echt nog weer iets lekkerder zit. De weg noordelijker vervolgd richting de Ketelhaven  en vandaar af richting Kampen. De route had ik om Kampen heen gelegd en was prachtig om te rijden. Aangekomen in Zalk richting de oversteek van de IJssel. Deze had ik in de planning gemist waardoor er met de pont overgevaren moest worden. Op dat moment dacht ik echter deze niet mee in de vaart was, dus werd de Garmin fluks van een andere route voorzien. Deze kwam uit op het punt waar Quemo mij de route door Zwolle had uitgelgd en betekende wel een kleine 10 km omrijden.
Gelukkig dat ik even werk had om de Garmin in te stellen want de pont aan de overzijde kwam tot leven doordat er nog een paar fietsers deze dag hadden gekozen om een stuk te rijden.
Met een klein beetje gemanoeuvreer kon de fiets op de fiets pont en werd de IJssel over gestoken. De pontbaas vertelde dat er nog twee weken werd gevaren waarna het hoog water werd en tevens er ook weinig klandizie te verwachten viel voor de fietspont.




Ik kon de weg vervolgen maar wederom was de route geblokkeerd. Nu door aanpassing van de weg waardoor ik een stuk op gevoel door Zwolle heen moest rijden om naar de Kranenburgweg te komen. Hier kwam ik uit op de route die Quemo mij had aangeraden en ging ik iets anders dan gepland dwars door Zwolle. Op zich was de route te rijden maar ik ben blij dat ik niet door dit soort steden hoef te fietsen. Geeft erg veel oponthoud verkeerslichten aan de verkeerde kant benaderen betekende eigenlijk dat ik moest oversteken waardoor ook oprecht zeggen dat ik niet door rood heen heb heen gereden. Aangekomen op de Kranenburgweg heb ik wat foto's genomen bij het graf van mijn opa en oma ben ik dezelfde weg terug gereden door Zwolle heen. Daar had ik een iets afwijkende route in gebracht door de Meenteweg te nemen en zo de Boerenland route te nemen. Ik was hier ooit een "verdwaalt"op de motor door heen gereden en verrast door vanuit Zwolle ineens een andere wereld terecht te komen. Een oude Zwollenaar sprak mij aan dat ik dit niet vergeten zou maar dat was ik eigenlijk al niet.
De man een beetje uitleg gegeven van de
fiets waarin hij echt geïnteresseerd was. Hij gaf aan dat hij vroeger veel de routen via Harderwijk en Elburg was gereden en dat het daar prachtig fietsen was. Vandaag zou ik niet door Elburg rijden maar wel richting Harderwijk waar de weg zeker ook mooi om te rijden was.
 In de middag ging de temperatuur omhoog naar een kleine 14 gr C. In de fiets lag dit op 18 gr C waardoor het prima aanvoelde. Tussen Nunspeet en Harderwijk een 15 minuten lekker in de zon gezeten wat uit de wind prima te doen was.



Na Harderwijk is de weg bekend en kijk je niet zo gauw om je heen. Toch is het randmeer bij Nijkerk en het stoomgemaal een prachtige omgeving om door heen te fietsen.
Thuis gekomen stond de teller op 178 km en is Quest 533 1953 km met mij op weg.

1 opmerking:

  1. Naar aanleiding van je vraag of de Gooi route in een Garmin staat: Helaas niet. Je zult het met het plaatje en een beetje fantasie moeten doen. Echter, (dat weet je natuurlijk al wel) fiets gewoon het Gooi in en de route is altijd mooi!

    Grioet, Theo

    BeantwoordenVerwijderen