zaterdag 14 april 2012

Twee fantastische dagen (1)

 Vrijdagochtend eerst nog naar  mijn werk toe om daarna weer vroeg naar huis te gaan. Rond 10 uur thuis gekomen eerst het nodige gereed maken voor twee dagen fietsen. Aantal routes ingeladen waarbij ik dan onderweg wel bekijk welke ik zal nemen. Ervaring leert dat met de fiets kaart in de Garmin je heel gemakkelijk door een bos heen wordt gestuurd. Op zich niet mis mee maar tempo draaien wordt dan lastig. Het weer beloofde mooi te worden en pas rond een uur of vier kan er een kleine bui komen. Nog maar pas op weg begon de zon er door te komen en was ik blij dat ik de race kap thuis had gelaten. Voor recreatief fietsen ideaal om goed om je heen te kunnen kijken.
Totale tocht die uitgezet was is iets korter als eerde aan gegeven 138 km zou het worden en als ik op tijd zou zijn nog een kilometer of 50 meer gaan doen. Na van het randmeer afscheid te hebben genomen kwam ik via Putten op de Veluwe terecht waar de reis via Elspeet Vierhouten door de bossen ging. Daar het goed weer was en het bos droog heb ik de route niet omgelegd. Hoewel het tempo in de bossen rond de 25 km per ligt verschilt de eindtijd amper omdat de route door de bossen een stuk korter is.
In de bossen tussen Elspeet en Vierhouten
 de eerste korte tussen stop gemaakt. Inmiddels wel lekker warm gefietst in de zon ondanks een wat lage temperatuur van rond de 10 °C. Deze temperatuur is alleen tijdens de tussen stops aan de lage kant tenzij je even in de zon kan verpozen. Na Vierhouten richting Epe om aansluitend de IJssel voor de eerste keer deze toer te kruisen. Blijft geweldig rijden op dijken, hoewel het met de motor wat veiliger is dan met de fiets gezien een enkeling in het verkeer dat zo nodig rakelings moet passeren. Tijdens deze rit de nieuwe camera nog maar eens uitgeprobeerd. (http://www.v-nix.nl/actioncam-atc5k#clips). Erg tevreden over de beeld kwaliteit ben ik niet. Nu met wat helderder weer een kijken hoe het mij bevalt. Helaas is het aantal frames te laag. Hierdoor krijgt het beeld een blokjes effect. Daar de camera vrij groot is wordt door het gewicht de camera niet erg stabiel als deze op de fiets is gemonteerd. Resultaat is wat mij betreft onvoldoende dus zal ik tzt toch wat anders willen hebben. http://youtu.be/nStYr5IlFLY en http://youtu.be/1rgw0nUe6-4
Op de dijk had ik al een wat donkere lucht gezien
 die regen voorspelde. Dit had de buienradar niet voorspeld maar toen de druppels wat groter werden was het tijd om het dekje tevoorschijn te halen. Op zich weer aangenaam omdat met de lichte regen en dus geen zon het net te koud was om zonder te fietsen. O de dijk richting Welsum/Olst om daar met de veerpont de IJssel over te steken.
In het Overijsselse landschap net onder Raalte door gereden waarbij ik in het gebied kwam dat ik twee jaar geleden met de vakantie had bezocht. Bij het oversteken van de Regge zat ik mij te bedenken waar het mooie stuk lag dat ik destijds had gereden. Hier was de Regge hersteld naar een periode van een honderdvijftig jaar geleden en schitterend mooi om te fietsen. Ga dat later zeker nog een keer rijden. Ihttp://hetreestdal.nl/?p=2109. 
Uiteindelijk wilde ik noch naar Waypoint in Notter om te kijken of mijn Zumo GPS weer lekvrij gemaakt kon worden. Na vijf jaar waren de rubberen knoppen aan de zijkanten versleten. Gezien de frequentie van gebruik geen slechte prestatie. Helaas wordt het type 550 niet meer gemaakt en daar de 660 een mindere accuduur heeft en niet via een usb plug is te laden voor mij geen goed alternatief. Rond vier uur kwam ik aan in Notter. De mensen daar hebben mij nog een paar andere alternatieven laten zien maar de mogelijkheden zijn eenvoudig weg minder als de Zumo 550. De Montana kwam nog het dichts in de buurt maar blijkt geen bluetooth optie te kennen. Uiteindelijk  de service afdeling bezocht en daar bleek mijn Zumo voor slecht 25 euro weer als nieuw gemaakt te kunnen worden. Nu kan ik rustig weer een aantal jaren wachten tot het Garmin belieft een nieuw model uit te brengen die hopelijk weer wat van de goede eigenschappen uit de 550 serie in zicht zal hebben. Na 139 kilometer aangekomen in het het hotel aldaar waar het perfect toeven bleek met een heerlijk diner. Dag 1 zit er op en gaf een voldaan gevoel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten