woensdag 2 mei 2012

Risse demper

Met het thuis komen uit Schotland de bestelling van Wim Schermer gekregen met daarin o.a. de Risse demper. Zoals vermeld door Wim en te zien in het filmpje een fluitje van een cent vwb het monteren. Het vullen met lucht is inderdaad lastig zonder adapter. Deze ga ik nog apart bestellen. Zonder is eenvoudig weg niet duidelijk hoeveel druk er in zit. Verwacht dat ik nu rond de 7 bar zit op stand 2 of 3 ingesteld. De eerste ervaringen zijn inderdaad positief. Op de dubbele drempel bedoeld om fietsers airborne te laten gaan boven de 30 km/u,
Grotere kaart weergeven, kan nu harder gereden worden zonder dat de fiets een krimp geeft. Zal het tempo hier niet vol laten gaan omdat anders de krachten door de fiets meer zullen worden opgenomen met evt frame problemen erbij.
Wim schrijft bij de demper het verschil tussen een Eend en een Audi. Dat komt vast omdat hij nog nooit in een Citroen DS heeft gereden. Deze demper is een verschil van een stugge Audi naar een DS die ook gewoon vol over drempels kan rijden. ☺

5 opmerkingen:

  1. Dit is de eerste keer dat iemand schrijft over de krachten die op het frame komen en eventuele schade die zou kunnen ontstaan. Dit weerhoudt me om een andere demper te bestellen en te monteren. Dat het de wegligging op een positieve manier verandert daar ben ik van overtuigd. Het zou goed zijn als de fabrikant van de fiets, velomobiel.nl, hier iets over zou zeggen.

    Groet,
    Herman
    Q 467

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Peter,
    Ik heb ooit wel eens in een DS gezeten, maar ik heb ook ooit 2 Citroën Dyanes gehad. Dat veergedrag was vergelijkbaar, misschien nog wel slapper, met de Quest. Het is met de Risse demper allemaal veel strakker geworden.
    Onthou van mij, je gaat straks veel harder door de bocht en ook veel harder over slechter wegdek.
    Goed dat de demper ook bij een 'stevige' jongen zoals jij het goed doet.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ymte Sybrandy, één van de directeuren van Velomobiel.nl heeft afgelopen weekend 1100 km met een Risse Astro 5 demper naar Germersheim Duitsland gefietst. Hij gaat zijn collega's voorstellen de Risse dempers standaard in hun fietsen te bouwen.
    De krachten op het frame zullen zeker minder zijn dan met de vrijwel ongedempte veerpoot. De klappen worden nu immers gedempt en zullen tot minder belasting van de carrosserie leiden.
    Met hoge snelheid over een drempel rijden betekent dat de achterkant los komt van de grond. De harde landing daarna is in ieder geval een extreme belasting van de fiets. Met een Risse demper komt je niet of maar heel weinig van de grond en ook de landing verloopt heel soepel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor wat betreft het laatste commentaar van Wim ben ik het met hem eens dat deze demper daar positief op zal werken. Alleen als je de demper nu gaat gebruiken om harder te kunnen op slechte weg gedeelten zoek je weer de grens op. Ik denk met http://quest370.blogspot.com/2012/05/km-17610-riss-im-alubugel.html dat er een zwakke plek in de Quest zit. De kracht overbrenging komt m.i. vanuit de demper naar boven. De oude demper zal in de eindstand dan de volledige klap doorgeven in het frame.
    Misschien lost de nieuwe demper het probleem op anders zou er best eens serieus naar een modificatie kunnen worden gekeken.

    Enne Wim De bijz ontwikkeling van de hydraupneumatisce vering in de DS is nog steeds ongeevenaard, En dat vanuit 1955 toen alle auto's nog vierkant waren ☺. Maar goed je het is een beetje mijn voorliefde

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben 1 van degene die een probleem heeft gehad met de kapstok. Vandaar dat ik sceptisch ben wbt de modificatie, nergens lees ik een onderbouwing wat het effect is op het frame.

    Groet,
    Herman
    Q467

    BeantwoordenVerwijderen