zaterdag 26 mei 2012

Onderhoud

Vandaag was ik van plan de ashouder voor het ketting kettingwiel te plaatsen. Van het een kwam het ander en aan het eind van de dag had ik de hele fiets gedaan. Duidelijk is wel dat ik een nieuw kettingwiel nodig heb. Inmiddels is duidelijk dat het geratel niet bij de derailleur vandaan kwam maar van dit wiel. De O-ringen waren weg en de tanden voor de helft ook. In ieder geval zal het plaatsen daarvan nu gemakkelijk gaan worden met de nieuwe tussenas de remmen na te kijken maar van het een kwam het ander en heb ik zo ongeveer alles gedaan. Fiets heeft inmiddels 7500 kilometer gedaan, dus best interessant om de zaak eens goed te bekijken. Links voor maakten de lagers lawaai. De oorzaak werd al gauw gevonden. Het achterste lager bij de trommel heeft een roestige beschermmantel wat waarschijnlijk ook de kooi heeft bereikt. Aan de voorzijde ontbrak de rubber afdichting.
Hier voorlopig maar even tape op gebracht om evt vocht geen kans te geven. Verder vond ik een onderdeel wat ik eerst niet kon thuis brengen, naast de rubberen dopjes die de schuimdeksel vbasthouden aan het klitteband. Nu realiseer ik mij dat dit van een temp metertje af komt. Heb wel even lopen zoeken waar het vandaan zou kunnen komen.
Verder viel mij op dat de rubbers bij de veerpoten redelijk veel belasting tye verduren hebben. De volgende keer deze ook maar vervanger.
Melde ik laatst dat ik twee lekke banden heb gehad er is er een bij gekomen. Weer links voor. Deze kwam naar voren omdat ik vanwege slijtage de band heb omgedraaid Bij het weer oppompen hoorde ik gelijk wat sissen. Blijkt dus dat de Sealand van Joe nog steeds werkt. Deze band toch maar even geplakt.
Zit nu alleen nog met een vraag: Hebben de gocycle / F-lites ook nog een bepaalde ?
looprichting? Op de band kan ik daar niets over vinden. Iemand die dit weet?



5 opmerkingen:

  1. Hi Peter,
    Ik monteer de band altijd zo dat de uitlopende rillen met de punt naar voren afrollen. Wel denk ik het niet veel uitmaakt. Als ik per ongeluk de band een keer 'verkeerd' monteer merk ik daar nik van. Tenslotte is het profiel na een paar duizend km vrijwel weg.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd het is de bedoeling water af te voeren van de binnenkant naar de buitenkant van de band. Danook weer, de F-lite heeft nauwelijks profieldiepte dus of die groefjes wel een functie hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter,

    Het is het ontbreken van de rubber O-ringen die geratel veroorzaken, heb ik gemerkt na 10.000 km met de standaard velomobiel.nl kettingrol (2 O-ringen versleten) en 12.000 km met Wim's kettingtandwiel (1 paar O-ringen).

    Dus wil je geluidsarm fietsen, zorg dan in elk geval voor goede rubber O-ringen om je kettingrol.

    Kan iemand me overigens vertellen of en hoe de lagertjes schadevrij uit het kettingrol te demonteren zijn?

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thx voor de reacties heren. Ik had dezelfde redenatie maar heb ze nu dus andersom liggen. Achteraf had ik beter links en rechts kunnen verwisselen. Wat Marc aangeeft is inderdaad ook een probleem. Lagers zijn m.i. sowieso nier schade vrij te demonteren maar ik heb niet het risico genomen ze eruit te halen omdat ik mij afvroeg of ze er in gegoten zaten.

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het profiel op de F-Lite heeft alleen een design functie, je hoeft er verder niets achter te zoeken.

    Vr gr,
    Johan Vrielink

    BeantwoordenVerwijderen