maandag 31 december 2012

OBT 2012 en terug naar huis


 Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt rustig weer ingepakt en aangekleed. Rond elf uur zou de tocht starten dus op een afstand van drie kilometer naar de Vrolijkheid kun je niet te laat vertrekken. Ruim op tijd aanwezig was het wachten tot het tijd werd. Gelukkig gewoon lekker de tijd om goed om mij heen te kunnen kijken. Diverse mensen weer leren kennen dan wel voor het eerst zien om na ze wel uitgebreid op de blogs te hebben gevolgd. Het werd gezellig druk waarbij nogmaals complimenten voor de organisatie. Iets dergelijks opzetten kost vele uren. Ik hoop dat Paulus en alle vrijwilligers er zelf ook plezier aan beleefd hebben. Bij opgave had ik mij in de eerste snelle groep laten indelen. Niet dat ik elk tempo zal kunnen volgen met een volle fiets maar  ik wilde dezelfde dag nog terug en dan kun je maar het beste vroeg weer retour zijn in Zwolle. Ervaring van het rijden in groepen heb ik mij vrij vooraan gezet waar een mooi continu tempo van 30 km/h werd gereden. Rij je verder achteraan dan rijden de laatsten vermoedelijk rond de 40 km/h. In prachtig weer weer de eerste 30 km afgelegd met de wind mee.
Prachtig door de uiterwaarden van de IJssel met mooie plaatsen als Hasselt en Zwartsluis waarin ook de plaatselijke marktbakker het Stoepje zijn brood verkocht. Tijdens de korte break op de helft van de rit kunnen genieten van thee en appelgebak waarna de rit zuidwaarts aan de andere zijde van de IJssel verder ging. Tijdens de break kwam ik in gesprek met Wilco van http://redstrada.blogspot.nl/. Wilco was ook van plan nat de rit terug te rijden naar huis in zijn geval Zaandam. Mijn rit kan ik vrij gemakkelijk omleggen de polder in waarbij het maar een 15 km meer zou zijn. Afgesproken dat ik tot Elburg de rit voorop zou rijden en Wilco verder de polder in. Verder met de oliebollentocht bleef het tempo bleef lekker rond de 30 km/h uur hangen tegen de wind in en al met al duurt zo tocht dan
eigenlijk maar kort. Rond half drie waren we al
weer terug in Zwolle.
Na bij de Vrolijkheid Snert en Oliebollen te hebben genuttigd ben ik samen met Wilco op pad gegaan voor de terugreis. Afgesproken het tempo niet al te hoog te houden omdat  vooral Wilco nog een flinke rit voor de boeg had, Het duurde nog ruim anderhalf uur voordat het donker werd en in die tijd waren we al ruim voorbij Dronten. Richting Dronten reden we nog een tijd lang met de wind mee rond de 40 km/h hetgeen zich later best in de benen liet voelen. Bij Dronten toch een afslag te vroeg gepakt waardoor ik rijdend richting Zeewolde de GPS maar liet rekenen om de snelste route weer te kunnen oppakken.
Toch is rijden in de pik donkere polder anders als je gewend bent. Ondanks dat ik veel kilometers daar heb gereden had ik alleen maar houvast aan de GPS omdat de oriëntatie mij geheel in de steek liet. Zeewolde schampend wist ik weer waar ik was en kon naar het weg gedeelte waar ik jarenlang de woon werk route had lopen. Rond zeven uur arriveerden wij onderaan de Stichtsebrug en na een korte uitleg aan Wilco hoe hij Almere Haven kon bereiken namen wij afscheid na een kleine 90 km samen te hebben gereden. Zeker in de donkere polder wel prettig als je met zijn tweeën kan rijden. Over de Stichtsebrug gereden
bracht ik de maximale snelheid nog even over de 60 km/h. Eigenlijk wel link ondanks dat de weg daar bekend was. De laatste flauwe bochten zie je met deze snelheid laat aankomen. De laatste 10 kilometer ging richting het Oosten waardoor de wind van de zijkant kwam. Tempo kon hierdoor nog met enige moeite richting de 40 km/h worden gebracht. Moe maar voldaan lekker onder een warme douche. Totale dagafstand 171 km is voor een winterse periode voor mij voldoende.
Benieuwd waar de volgende oliebollen gegeten gaan worden. Wmb op een leuke afstand om zo een leuke heen en terug reis te kunnen combineren.
 Wilco ook jij bedankt voor de rit terugreis. Zo in het donker door de polder weer een aparte belevenis.


























2 opmerkingen:

  1. Het was een goede tocht zo terug door de polder. Dank je wel voor het meerijden. Zonder jouw GPS was mijn terugreis waarschijnlijk nog wat langer geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag!
    een kleine correctie, het water dat je dacht de IJssel te zijn is in werkelijkheid het Zwartewater, waarin de Overijsselse Vecht uitkomt bij Zwolle. Zowel de Ijssel als het Zwartewater eindigen in de buurt van Kampen in het Ketelmeer, onderdeel van het IJsselmeer.

    En ja ook wij als vrijwilligers hebben erg genoten!

    Jaap - Strada 4 - L.

    BeantwoordenVerwijderen