maandag 3 december 2012

Link

Frequentie van het woon werk verkeer weer een beetje aan het opvoeren. Valt niet altijd mee gezien de weersomstandigheden maar ook dat ik de heen en de terug rit in het donker moet afleggen. Duidelijk verschil met voorheen dat ik de middagrit bijna altijd met daglichtkon rijden. Vanaf eind november moet ik echt op tijd weg om nog een gedeelte van de rit daglicht te hebben. Vorige week vrijdag s het kouder weer met vorst in de ochtend. Ook vandaag was het ronduit slecht. In de ochtend met vorst voorzichtig gereden vanwege mogelijke gladheid in de middag veel regen waarmee het zicht ronduit slecht is. Uiteraard hier het tempo op aangepast. Vandaag heen en terug net in de 29 km/h gemiddeld gereden. Normaal zit dit met een rit in het donker op ca 32 km/h.
Het gevaar ontstaat de laatste paar dagen bij elkaar door fietsers zonder verlichting. Daarvan kom je er zeker per rit een handvol tegen. In de ochtend gelukkig een paar in de middag meer. Vrijdag een jongeman die geheel niet oplet waar ik eerst nog dacht dat hij bewust op mij af reed om mij te laten schrikken. Op het laatst bleek hij zelf enorm te schrikken omdat hij volledig in zichzelf gekeerd zonder op het verkeer te letten mij op het allerlaatste moment pas zag. De gedachte dat hij mij wilde laten schrikken komt van de laatste weken waar school jeugd die de velomobielen schijnbaar nog niet kennen een paar keer een schoppende beweging maakten naar de fiets. Je moet het maar meemaken tenslotte. Door mijn snelheid en het eigenlijk geen zin hebben om te stoppen heb ik ze verder (nog) niet aangesproken maar het geeft te denken.
Verder was het ook vanmiddag met de heftige regen en de vele te hoog afgestelde lampen, en van sommige groot licht voerende voertuigen bijna ondoenlijk te herkennen of je nog op de weg reed. Tempo was in deze omstandigheden niet harder dan 30 km/h en soms nog lager. Eenmaal ben ik in de berm terecht gekomen waarbij ik gelukkig zonder veel ellende terug kon sturen. Bij het oversteken van de N weg tussen Nijkerk en Bunschoten kantelde de fiets bijna omdat ik te vroeg de bocht stak en links voor de berm raakte die daar hoger lag als de weg. Wederom geluk dat de fiets niet omviel.
Als laatste  zijn er een aantal oversteken en dorpen waarbij voorrang verleend moet worden. Dit is over het algemeen wel goed in te schatten totdat er van die freaky's zijn die met hun opgevoerde narigheid als idioten van rechts komen en zo voorrang nemen. Daar kun je als fietser bijna niet op reageren. Ook woningen aan het fietspad gelegen waar mensen (vooral die bestelbusjes)aan het werk gaan en zonder te kijken achteruit rijden moeten in de ochtend scherp geobserveerd worden. Een maal ging het net goed.
Al met al een duidelijk verschil als je gewend bent polderwegen te rijden. Lange stukken met weinig fiets verkeer op tijdstippen dat de meeste mensen nog slapen dan wel in de middag nog aan het werk zijn. Nu maar hopen dat ik de fiets onbeschadigd kan blijven houden. Het risico van schade is echter veel hoger geworden dan ik gewend was. Zo gauw het weer lichter wordt hoop ik met een veiliger gevoel op en neer te kunnen fietsen.
Positief is dat de hartslag weer onder het gemiddelde van 110 slagen zit. Een paar weken geleden zat deze nog boven de 120. Wel is de snelheid nu iets lager maar kan ik nog steeds gemakkelijk de rit volbrengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten