donderdag 29 december 2011

Terug van de Oliebollen





Op de avond van de oliebollen tocht terug naar het hotel Yvonne met haar hond Astra gepasseerd in het donker. Astra dacht dat Yvonne tempo ging maken en liep zijn eigen benen zowat voorbij. Jongen wat kan dat beest hard lopen zeg. Ik reed 40 + en kon hem niet inhalen. Maar even geremd en gewacht tot ze haar hond weer kon aanspreken waarna ik mijn weg kon vervolgen. Las wel op de blog van Kees dat ze nog weer later is aangereden door een brommobiel. Erg vervelend allemaal.
Vandaag terug naar huis samen met Mark en Nico. De vorige dag al besloten niet via de afsluitdijk te gaan. Bij Den Oever windkracht 7 met uitschieters naar 9 zou voor de racekap net even te gek kunnen zijn. Daarnaast was de conditie niet optimaal en achteraf blij dat het zo gelopen is. In de ochtend afgesproken om 8.30 uur in Avenhorn. Windkracht 6 in de rug deed de fiets makkelijk naar 50 km /h komen. In Averhorn ging het zo snel dat ik dacht Mark en Nico al voorbij gesneld te zijn. Bleek dat Mark al had geprobeerd om te bellen dat ze later kwamen ivm een lekke band van Nico. Intussen Pjotr nog voorbij zien komen in zijn nieuwe Evo K. Rond 9 uur kwamen Mark en Nico er aan gereden waarna we in vlot tempo richting Enkhuizen reden. Niet erg moeilijk met windkracht 6 in de rug. Veel was herkenbaar daar ik in de vakantie meerdere ritten vanuit Medemblik had uitgezet. Op de dijk tussen E-L stond de wind redelijk gunstig. Af en toe kwam er wel een rare windval over de dijk maar er kon behoorlijk tempo gereden worden. Bij Bataviastad even gepauzeerd waar ik het te koud vond om de fiets uit te gaan. Aansluiten laveerde Mark ons prima door Lelystad heen waar de wegen scheiden. Mark en Nico rijden over Elburg terug en gezien de wind koos ik voor Dronten naar het zuiden te rijden. De keuze bleek op zich goed, tempo viel terug naar ca 30 km/h met de wind straf tegen. Kort na de splitsing werd de lucht wel erg donker. Nu moest ik toch wel even echt de fiets uit om wat te lozen voordat het zou gaan regenen. En die regen die kwam met bakken uit de lucht. Hoop dat Nico en Mark de regen voor konden blijven. Ik zat op zich prima onder de racekap maar begon wel erg koude voeten te krijgen ondanks de verwarming. De wind had er nog steeds zin in waardoor de keuze van vizier op een brievenbus stand zetten ook niet aan de orde was. Was ook vanwege de kou niet echt fijn was. Doordat het stevig door bleef regenen toch elke keer maar weer een gaatje gezocht om te zien of de weg nog vrij was. Op een dappere bukker na ben ik verder ook niemand tegen gekomen. Voordeel was wel dat de weg hier bekend was zodat ik redelijk kon inschatten waar ik zat. Thuis gekomen met een gemiddelde van 32 km/h ondanks 2 x korte stop is toch redelijk te noemen. Totaal 300,2 km gereden in drie dagen tijd geeft een goed gevoel. Organisatoren van de tocht nogmaals bedankt. Alles is volgens mij vlekkeloos verlopen. Mocht Kees binnenkort jarig zijn een GPS in de fiets is een uitkomst als je wat ouder wordt. ☺

Camera beelden zijn helaas niet mooi. Camera heeft helder weer nodig om nog wat redelijke beelden te maken. Is meer voor de zomer bedoeld denk ik. 



















4 opmerkingen:

  1. Goed verhaal Peter. Vanaf vlak voor Elburg tot aan huis heeft het harder en zachter geregend en gewaaid. Who cares ;) En Nico heeft het prima uitgehouden de hele route.

    Mijn totaalgemiddelde over de 400km roundtrip is trouwens 28.5 kmu geweest, mocht je dat willen weten. O ja, en een lekke achterband 7 km voor huis. Met een letterlijk knallende reserve binnenband kon ik de eerste nog gaan plakken ook. Heb ik dat ook weer eens meegemaakt...

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter netjes beschreven inderdaad. Helaas wat pech bij vertrek vanuit Schermerhorn voor mij, maar ben wel blij dat ik linksvoor ook even wilde oppompen.
    Zodra ik met de pomp het ventiel raakte begon die band ook leeg te stromen. Van Kees snel een nieuwe band gekocht en die gemonteerd. Daarna konden we uiteindelijk toch echt jouw kant uit en verder richting Lelystad en verder.

    Hoop dat ik op de terugrit minder slome slak en voor blok aan het been heb gespeeld dan op de heenweg.

    Marc had inderdaad een prima route door Lelystad heen en de gevreesde dwaaltochten daar bleven dan ook uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Nico, Dat slome slak zijn kan je overkomen. Heb het zelf ook twee keer meegemaakt. Elk uur iets eten en wat zoetig drinken meer voor het geval dat, dan heb e weer een beetje brandstof erin

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen