zondag 12 februari 2012

Wat gebeurd er met de aluminium wielen in de winter.


Afgelopen week rondom de fiets de pekel sporen gezien die de laatste twee weken zijn opgelopen bij het winterse weer. De week ervoor was het in de schuur rond de o gr C en nadat de kachel een paar keer had gebrand liep er langzaam enig smelt water uit. Op zich lijkt er nu niets aan de hand met de velgen maar bij de Quest 147 zijn toch de nodige wielen vervangen. Door mij in ieder geval het achterwiel en het linkervoorwiel. Nu was mijn verklaring bij het achterwiel dat de oorzaak mede gezocht kon worden in een ongeval dat de vorige eigenaar ermee had gehad. Bij vervangen bleek dat de velg rond de spaken enige corrosie heeft gehad. Het linker voorwiel was anders koek. Hier waren op meerdere plaatsen spaken door de velgen heen getrokken. Ik schat dat er wel een stuk of 10 kapot waren waarbij de kans dat het wiel dubbel zou klappen best wel aanwezig was. Het kapot gaan zal ook wel een ketting reactie teweeg gebracht hebben omdat de krachten in het wiel als er een spaak gebroken is door andere over genomen moet zijn. Als er dan eenmaal beweging in het wiel komt gaat het snel met de rest. Toen het wiel gedemonteerd was bleek er bij elk gat sprake van redelijke mate corrosie. De enigste voorstelling die ik toen had was dat het van de pekel zou moeten komen omdat zouten op een bepaalde manier aluminium kunnen laten corroderen. Ook de legering van het aluminium is hier van belang. Zie ook 
http://velomobileseminar2012.blogspot.com/2011/10/aluminium-7075-niet-altijd-de-beste.html.

Nu terug naar mijn huidige fiets waar de voorwielen bestaan uit gecoate aluminium legering. Geen idee welk type coating dit is maar geeft mij wel de indruk dat het beter tegen zouten bestand is. Het achter wiel lijk veel op wat ik bij de 147 ook had en zou dus wat dat betreft ook kunnen gaan corroderen. Weet niet wie er ervaring mee heeft maar hoor het graag.
Nu het de komende week gaat dooien en er ook wat regen is voorspeld zal ik deze tijd maar gebruiken om de fiets goed schoon te gaan maken totdat de pekel ook daadwerkelijk is weggespoeld.





3 opmerkingen:

  1. Dat door de velg komen vd nippels heb ik ook gehad. Ik weet het eigenlijk aan potentieel-verschillen tussen messing en aluminium. Maar pekel kan daar goed een extra versnelling aan geven.
    Dus nu weten we wat daar gebeurt...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Mick

    Heb ook aan potentiaal verschillen zitten denken. Echter bepaalde legeringen van Aluminium corroderen alleen al van zouten. Mijn alu motorkap van de DS had grote bloemkolen door de pekel. (ook hier is potentiaal verschil mogelijk trouwens.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter,

    Goed dat je er nog een keertje op wijst, ik zal zelf binnenkort de velgen ook weer netjes schoonmaken, en met vaseline verwennen. (daar waar vaseline zit kan geen pekel komen :) )

    grt,
    Nico

    BeantwoordenVerwijderen