zaterdag 15 december 2012

Regen, sneeuw, frusti's en oliebollen

 Vandaag de fiets gepakt om in Laren brood te halen. Vanochtend stond de fiets nog nat van de dag er voor in de schuur. Op de website http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/ kan ik zien dat het plaatselijk en waarschijnlijk ook wat betreft tijdstip er nogal veel verschil kan zijn of je het droog treft of niet. Afgelopen vrijdag zou er 9 mm vallen en ik denk dat dit gevallen is toen ik rond 17.30 uur de fiets in stapte en naar huis reed. Tevens ook stevige wind kracht 6 met uitschieters tot 9 volgens windguru. Deze was op zich niet vervelend. Kwam uit het zuid oosten en als je naar het noordoosten fietst heb je er weinig last van ☺. Verder nog meer regen en ook sneeuw gehad en uiteraard gladheid. Alleen vrijdag 7 december heb ik de fiets thuis gelaten. Voorspellingen waren tot 10 cm sneeuw en daar had ik begin dit jaar net iets teveel van gehad. http://questikel.blogspot.nl/2012/02/russen-wetter.html. Achteraf had het waarschijnlijk net wel gekund maar het risico was mi
j te groot. Wel zag ik net iets dat best bruikbaar kan zijn als er dergelijk weer op komst is. De website http://www.knurft.net/site/2012/12/15/meer-grip-op-de-fiets-bij-gladheid-zonder-banden-verwisselen/ laat een ontwikkeling zien die best interessant kan zijn om in de winter in de fiets te hebben. De ontwerper vindt je hier. http://www.cesarvanrongen.nl/Vraag is of deze gaat passen in de wielkast daar mijn huidige Furious Fred in een bocht naar links nog steeds iets aanloopt. Wel is het veel minder geworden nadat ik de Risse demper ca. 10 mm heb uitgedraaid zodat de afstand wat groter is geworden. Mogelijk kan ik hier nog een kleine 5 mm vinden. De Furious Fred is waarschijnlijk net een te breed type  57-559. Deze is 7 mm breder dan de 50-559. Inmiddels al wel een 1100 km met de band gereden. Als ras echte Hollander moet deze natuurlijk eerst op gereden worden.
Wel is het een verademing om weer eens met daglicht te rijden. tempo ligt dan gelijk een stuk hoger en het zicht is gewoon geweldig. Geen verblindende auto lichten die het soms erg moeizaam maken de fiets op het asfalt te houden. Op 5 januari gaat de zon weer wat vroeger op dat betekent dat we dan weer uitkijken naar de eerste ritten met gedeeltelijk daglicht. Vanaf maart tot en met oktober zal dan de mooiste tijd gaan worden.

Wat mij de laatste weken wel opvalt zijn een flink aantal frusti's die onderweg vervelend gaan doen. Zou hie rhet weer debet aan zijn? Afgelopen vrijdag een oud naar gebakje van schat ik 15 jaar oud waar, zonder dat ik hem kon zien in mijn beleving een pokdalige puber in reed, vol de claxon ingedrukt houdend mij inhalend en aansluitend vond dat hij mij moest snijden. Als reactie deed ik mijn 1400 lumen lamp aan waarop hij zijn alarm lichten aan deed en remde. Geloof mij dat ik daar blij mee was want mijn adrenaline schoot omhoog. Helaas reed de lafaard door en misschien ook maar goed ook. Vandaag een fietsend stel ingehaald met een tussenafstand van zeker een meter waarna de vrouw een enorme scheld kanonnade begon toen ik al weer 50 meter verder was. Ze zal wel geschrokken zijn ik ben maar gewoon doorgereden. Aansluitend nog even een stukje oud woon werkverkeer route gereden. Daarbij zag ik dat de windmolens op de Zuidlob aardig opschoten met de bouw. Zie de foto van 21 september en van 15 december. Drie lange rijen worden er gebouwd en met de laatste rij moet het bovenwerk er nog op. Imposante klus en feitelijk gaat het best snel. Het dorp inrijdend kon ik eindelijk zien waarom het fietspad bijna een jaar is afgesloten geweest. Zand opspuiten voor nieuwbouw en een nieuwe weg aangelegd geeft in een keer een heel ander aanblik.

Over twee weken komt de oliebollen tocht er ook weer aan. Zelf ga ik op vrijdag weg richt Zwolle naar verwachting tussen 1200 en 1300 uur en zaterdag na de tocht weer terug naar huis. Ik wacht nog wel even de weersvoorspelling. Alleen met zware sneeuwval ga ik dit plan aanpassen. Zal  een week voor de tijd op ligfiets.net een oproep plaatsen of mij ergens bij aansluiten om nog in groepsverband te kunnen rijden want dat maakt het weer een stuk aangenamer.


11 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dag Gerrit, Frusti's zijn mensen die in hun eigen leven in alles teleurgesteld zijn, bij anderen mensen wel zien wat er allemaal kan en daarover hun ongenoegen uiten op een manier die hun gedachten weerspiegelen.

      Verwijderen
  2. Controleer of je achterbrug echt goed is, in verband met het aanlopen van je achterband. Even met je hand tijdens het fietsen achter je stoel voelen of het scharnier van de vering meebeweegt met je trapbeweging kan heel verhelderend werken. Dit voel/zie je nauwelijks als je de fiets niet belast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Maarten

      Goeie tip maar wat moet ik precies voelen? Vanaf gisteren hoorde ik wel een vreemd geluid elke keer als ik wat harder aanzetten op de trappers. Frame nog eens goed bekeken op de kapstok maar daar lijkt alles in orde te zijn. Achter wiel heeft ook geen noemenswaardige speling. Zou er een FF 57-559 band in de Quest kunnen? Zag bij de testen van Wim een 50-559 band. Alleen wel weer een 60-559 super moto

      Verwijderen
    2. Ik zie dat velomobiel.nl bij de nieuwere modellen overgegaan is naar versteviging van de ophanging v/d achterbrug. Bij gebrek aan hoofdframe (3x20 inch questen) hangt alles aan de achterwielkast en de huid van de stroomlijn. Daar zit nu een spant gelamineerd. Vooral de bevestiging op de achterwielkast kan het begeven. Hij is daar ter plekke iets dikker gelamineerd, maar dat kan soms net niet genoeg zijn.
      De klerenhanger is tegenwoordig standaard op 2 plekken verstevigd.

      Verwijderen
    3. Dag Theo

      Ik probeer te begrijpen wat jij bedoeld maar kom hier niet achter. Heb jij ergens een foto staan waarop deze versteviging zichtbaar is?

      Hgr Peter

      Verwijderen
  3. Hallo,

    Ik heb geen problemen met een 57-559 Suomi Winter HC in de Strada, die is dacht ik hetzelfde gebouwd als een Quest. Ik rijd met een door VM.nl ingebouwde Risse Genesis, die op 6 bar staat. De Suomi is een zware noppenband met spikes.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Adri

    Thx, ga er inderdaad vanuit dat de strada dezelfde ruimte zal hebben. Mogelijk geeft mijn eigen gewicht een dieper inveren van de band in de wielkast. Helemaal gerust ben ik er ook niet op. Ga volgende week e.e.a. maar eens goed in ogenschouw nemen.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, met je gewicht had ik geen rekening gehouden, maar daar kun je de demper druk op instellen, mits je een Risse gebruikt natuurlijk.
      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Voor de Oliebollentocht heb ik contact gehad met Cor van http://vmquest78.blogspot.nl/ Hij komt op vrijdag met 4 VM-en vanuit de randstad over Nijkerk. Wij gaan natuurlijk ook, maar hebben de tijd. Vertrek zal niet al te vroeg zijn. Bij ons vandaan (Putten) is het maar een kippeneindje. Maar misschien kleven we aan in Nunspeet.

    BeantwoordenVerwijderen