dinsdag 21 augustus 2012

Wisselend landschap

Vandaag de richting uitgegaan van Ede om een vlotte woon werk verbinding te gaan zoeken. Op de fietsersbond een route uitgezet voor race fietsers en een route van ca. 43 km kwam er uit. Nou heb ik niet gelijk de verwachting dat ik een even snelle route zal krijgen als nu in de Flevo polder, toch viel de eerste keer mij niet mee. Uiteindelijk kwam ik in Ede uit op net geen 30 km/h gemiddeld, iets wat ik naar Almere rijd als het sneeuwt. Maar goed voor een eerste keer met een paar keer mis rijden weet ik het in ieder geval te vinden.
Wel moet gezegd worden dat de route vrijwel elke stedelijk gebied meed. Zo scheerde ik twee maal langs Amersfoort en werd de route bij Achterveld zelfs omgelegd om niet door de dorps kern te hoeven rijden. Daarnaast zijn er nog vele mogelijkheden die langzaamaan nog ontdekt moeten gaan worden. Veel stukken zijn voor race fietsers ook wat gemakkelijker af te leggen om dat er relatief veel haakse bochten genomen moesten worden. Ook werd het traject een aantal keren door een natuur gebied gelegd wat de uiteindelijke snelheid niet ten goede kwam.
Enigste nadeel dat ik ondervond waren een paar oversteken op gevaarlijke wegen in on overzichtelijke bochten. Dit gaat vooral lastig worden als ik de racekap ga gebruiken waarbij omkijken een lastige zaak is.

Gisteren alvast nieuwe schoenplaatjes bij Wim besteld omdat het hinderlijk uit de pedalen schieten wel lastig en pijnlijk is. Wim gaf al aan dat ze vandaag worden opgestuurd. André had mij nog getipt dat op ligfiets.net info. stond om de plaatjes in de bankschroef iets kleiner te maken. Dit scheelde inderdaad maar had het euvel niet geheel verholpen. Toch was het ruim voldoende om de rit door te zetten richting de Betuwe hetgeen ik mij voor genomen had toen ik deze rit had gereden. Blijkt al weer een jaar geleden te zijn. http://questikel.blogspot.nl/2011/08/langs-de-rijn-op-20-aug-2011.html.
De richting er naar toe was prachtig helaas alleen af en toe de fiets uit om een velomobiel onvriendelijke passage te nemen. Gelukkig kon ik dit wel geheel zelf doen zonder hulp. De paden waar ik aansluitend overheen reed vergoeden weer veel.
Het tempo kon in de Betuwe wel weer omhoog. De wegen zijn hier redelijk rechttoe recht aan hooguit dat de fietspaden bij kruisingen wat bochtig zijn.
Bij Maurik koos ik er voor om in het centrum wat brood en drinken te kopen pom later te kunnen nuttigen. Als ik alleen rijdt heb ik vaak de neiging om niet of weinig te stoppen. Bij ritten van 200 km is het toch beter om af en toe enige rust te nemen en ook te kunnen genieten van de omgeving.
Het weer was in ieder geval prima weinig directe zon en een temperatuur van rond de 25 grC met een windkracht die niet boven de 2 Bft uitkwam.
 Richting Woerden en Breukelen werd de route iets onduidelijker. Een paar keer liep deze direct een weiland in waardoor ik uiteindelijk mijn eigen richtingsgevoel weer een kon gebruiken om op de route terug te komen.
Langs het Amsterdam-RIjn kanaal kreeg ik spontaan last van een TIS. Kon hem vrij gemakkelijk winnen omdat de trein stil stond, maar toch voorlopig wel gewonnen☺. Opvallend was de pont over het Amsterdam-Rijn kanaal. De overtocht hoefde niet te worden betaald. Volgens de pont baas omdat in een ver verleden de notabelen in de buurt dit hadden bedongen. Wat een wijze mensen toch nietwaar? Na de Loosdrechtse Plassen aangedaan te hebben, waar je door de begroeiing verder weinig of niets van ziet, kwam ik via de Hilversumse Meent richting Laren weer in de Eemlandse polder terecht. Over de gehele dag gezien was het een prachtige steeds wisselende omgeving waarbij ik de vergezichten met water toch het mooiste blijf vinden. 190km gereden.
 
   






  


 

 





1 opmerking:

  1. ja die pont ken ik, vorig zomer ging ik mee en wilde ik gaan betalen bij de pontbaas, viel mijn twee eurostuk in het water dus heb ik stiekum wel betaald. Verder een mooie rit zeg. Jij gaat al vroeg's ochtends, ik rij ook over stoutenburg naar Nijkerk iedre dag, maar ik hoef er pas om 8 uur te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen