vrijdag 24 augustus 2012

Afscheidsrit



Vandaag voor de laatste keer deze vakantie lekker ontspannen op pad. Opnieuw de route naar Ede gekozen om alvast wat bekendheid op te doen. Als het over een maand de vaste route gaat worden ziet het er in het donker vast wat anders uit. Nadat de eerste keer veel  vertragingen  kostte heb ik de route opnieuw gemaakt met de opgedane kennis. Veel gevaarlijke overgangen ben ik gelukkig kwijt al blijven er nog steeds een paar over. Wel kon er al redelijk tempo gedraaid worden zonder dat ik mijzelf tot grote inspanning heb gedwongen. Uiteindelijk stond er een gemiddelde van 32 km/h en dat kan vast nog iets harder. Het stuk tussen Nijkerk en Amersfoort is hierin het meest vertragend. Eenmaal na Stoutenburg is er redelijk 35 tot 38 km weg te trappen. Dag geeft de burger weer moed. Onder weg veel militaire voertuigen uit de tweede wereld oorlog tegen gekomen. Fraai gezicht om deze oude voertuigen te zien.  Even goochelen leverde dit op http://www.barneveldsekrant.nl/plaatsnamen/achterveld keep_them_rolling_doet_achterveld_aan_28313017.html
Na op visite geweest te zijn in Ede heb ik de route verder gevolgd richting Otterlo /Harskamp. Het eerst stuk ging dwars door de bossen heen en bleek uiteindelijk het woord fietspad niet echt te kennen. Ik reed op een gegeven moment ca 5 km/h met een hartslag van 150 om even aan te geven dat het best een rul zandpad was. Wel was het fantastisch om heerlijk door de bossen te toeren. Bij Kootwijkerbroek reed ik kilometers lang door de heidevelden en hier was goed te rijden. Het pad was hard en de voorwielen reden net wel net niet op het gras. Hier op een bankje heerlijk mijn eten genuttigd en kunne genieten van de bloeiende heide. Daar vloog een Chinook helikopter over die echt heel laag vloog. Had even het idee dat ze brand aan het blussen gingen maar miste de grote zak die er dan onder hangt. Zal wel oefenen geweest zijn maar laag was hij zeker.

Uiteindelijk raakte ik in de buurt van Koudhoorn / Putten wederom op een rul zandpad. Hier bleek geen doorkomen meer aan. Een ruiter vertelde mij dat het fietspad ongeveer evenwijdig een paar honderd meter verder liep. Een wat onduidelijk pad in het bos ben ik ingegaan die uiteindelijk als een soort ATB route door het bos slingerde. Ook hier sneed de Quest, niet geheel moeiteloos trouwens, doorheen. Af en toe gingen mijn armen buiten boord om de fiets niet te laten om slaan. Uiteindelijk kwam ik weer op een zandpad terecht waarbij er twee paarden behoorlijk de schrik in de bene kregen van de Quest. Uiteindelijk durfde er een toen ik stil bleef staan , zij het schichtig toch langs te kopen de ander koos het hazenpad. Aansluitend weer richting het randmeer waar ik bij strand Nulde er op draaide en een daarna voor mij bekende route weer huiswaarts reed.
De route gemaakt met open fietsmap geeft toch wel erg vaak een onbegaanbaar stuk door het bos op. Toch was het tweede gedeelte van de route heel aardig die met wat aanpassingen als een toeristische route terug van huis vast nog wel eens gereden gaat worden. De terugreis was ca 60 km lang maar over hele grote stukken wel erg aangenaam om te rijden. Een donkere regenlucht bleef noordelijk in de Flevopolder en zo heb ik de hele vakantie droog weer gehouden op een paar minuten in Zeeland na. 104 kilometer gereden.
Thuis gekomen waren de nieuw bestelde schoenplaatjes binnen gekomen. Duidelijk slijtage verschil te zien. Wel had ik onderweg bemerkt dat van het linkerpedaal de ene kant nog wel functioneerde alhoewel er wel enige ruimte te bespeuren was en de andere kant geheel niet. Wim gelijk maar gevraagd of hier ook losse onderdelen voor te bestellen zijn om zodoende weer perfecte combi te krijgen.

5 opmerkingen:

  1. die helikopter is een Chinook, de hercules (C130)is een militair transport vliegtuig

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'uiteindelijk kwam ik weer op een zandpad terecht waarbij er twee paarden behoorlijk de schrik in de bene kregen van de Quest'

    Leuk blog ,

    Mul zand en Quest gaan echt niet samen.

    Bij mij zijn die 'beesten' al een keer op hol geslagen.
    Ik heb onlangs een tip van roeifietser Wim gekregen om wat te gaan fluiten of te gaan praten voordat je een paard passeert/tegemoetkomt .
    Paarden hebben namelijk echt niet in de gaten dat er een mens in de Quest zit.

    Groetjes Raymond.


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Peter!
    Zit ik te Googelen op Koudhoorn voor mogelijke Wikipedia aanpassingen(!) kom ik op jou blog terecht.
    Je bent vlak langs ons huis in Koudhoorn gekomen. Had ik dat toen maar geweten!
    Die Chinooks is bijna dagelijks werk voor ons. Ze oefenen geregeld samen met Apache helicopters in Nieuw Millingen vlakbij. Ook Straaljagers houden de boomtoppen kort. Overdag maar ook wel eens 's nachts.
    Onlangs was ons buurtschap een paar dagen in rep en roer. Er waren landings- en droppings oefeningen in de weilanden rond ons huis.
    Hier heb ik wat beeldmateriaal ervan.
    https://plus.google.com/u/0/photos/103790512408664823517/albums/5805537246701309969
    Mijn filmpje staat hier: https://www.youtube.com/watch?v=griTzL7mm4k&feature=plcp
    Reken maar dat het er inhakt als zoiets rond je huis cirkelt en in je tuin land met achterlaten van een Peleton zwaar bewapende groene mannen.
    Volgende keer even roepen als je in de buurt bent. Zet ik de ketel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Theo

    Op dat moment had ik niet eens in de gaten dat ik langs je heen scheerde. Eerlijk gezegd weet ik dat je in Koudhoorn woont maar geen idee waar. Mijn geroep was vast onder het Chinook lawaai tot een geluidloze kreet ten onder gegaan. Tzt noteer ik je nummer en kom ik een keer aanwaaien.
    Schitterende omgeving trouwens

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen