Het is zover, vandaag eerder naar huis vanwege plaatsing van zonnepanelen en na ca. 12 kilometer uit Almere een lekke band. Ook Joe Super Sealant liet mij nu in de steek. Voor het eerst moest ik de band gaan vervangen omdat Joe ook na het op druk brengen van de band het gat niet dicht kreeg. In Almere door glas heen gereden van een kapotte fles die verspreid lag over het fiets pad. Na ca. 7 kilometer bemerkte ik in een linker bocht dat het niet goed zat, de rechter band was zo goed als leeg. Na oppompen tot 5 bar hoorde ik een beetje gesis. De plaats in ogenschouw genomen waarbij het gesis in een keer heftig werd. Ik denk dat er een stuk glas in heeft gezeten dat er daarna uitgeperst werd waarbij in tussen de Sealant voor het grootste gedeelte uit de band is gelopen.
Binnen 7 minuten zat ik weer in de fiets voor het laatste stuk naar huis. Na kort de monteurs van de zonnepanelen gesproken te hebben heb ik de fiets maar eens vlot nagekeken. De rechter band geplakt en er weer onder gedaan.
Links voor was andere koek canvas was op meerdere plaatsen zichtbaar. Deze vervangen door een F-Lite die 3009 kilometer erop had zitten. Totaal is deze band versleten met 3774 kilometer net iets minder dan de vorige set. De rechter band is nog wat beter en kan nog even mee.
De banden hebben bij mij vooral te lijden in de bochten. Vooral in de vakantie als een bocht te snel ging waarbij ik remde ging het wiel met de minste druk erop stilstaan en sleepte over de straat. Aan de andere kant zou ik wat kunnen besparen als ik de bochten wat minder snel neem.Denk dat de F-Lites daar de grootste slijtage oplopen.
Wel was links voor te zien dat Joe hier wel zijn werk gedaan had. Ook hier heeft een lekkage gezeten die niet is opgemerkt. Op de foto kun je het glimmende van de band zien waar Joe uitgelopen is maar uiteindelijk wel gewoon afgedicht. Slijtage grens van de F-Lites ligt tussen de 3500 en 4000 kilometer. Meer kan ik er ook niet van maken. Achter gaat nog steeds mee. De Kojak ligt er nu 12663 kilometer onder. Begin oktober ik naar Ede ga fietsen ga ik deze omwisselen voor de Furieus Fred met raceguard zodat rondom ik met nieuwe banden kan starten.
Bij 12640 kilometer nu zes keer een lekke band gehad gemiddeld dus 1 per 2100 kilometer. De sealant heeft mij nu een keer niet geholpen. Vier lekke banden opgelopen in Almere, twee onduidelijk waar omdat deze niet echt opgemerkt zijn. Nog twee weken fietsen naar Almere en dan maar hopen dat de andere kant van Nederland zijn wegen schoon heeft.
V.w.b. de piepende Bebop pedalen heb ik vet op de schoenplaatjes gesmeerd. Inderdaad was het gepiep nu weg. Nadeel is wel dat er meer zand en narigheid aan blijft plakken. Voorlopig is het gelukkig weer rustig in het vooronder. Thxs voor de reacties op het vorige bericht.
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenRemmen in de bocht levert aan de band in de binnenbocht heel veel slijtage op. Normaal gaan F-Lites ongeveer 6 tot 7000 km mee. Ook de sporing speelt een rol, maar ik ga er van uit dat je dat wel in orde hebt.
Groeten,
Wim
Dag Wim
VerwijderenBen bang dat ik ook iets meer gewichtig ben dan de gemiddelde velomobilist. Dat in combi met de fiets maximaal in de bocht gooien zal ook bijdragen aan snelle slijtage, remmen is dan inderdaad dodelijk voor de band. Ik heb inmiddels drie sets versleten dus krijg een beetje historie. Go-Cycle vs F-lites dat de Go-Cycles als enige de 4000 km gehaald hebben.
Hgr Peter
hoi peter
BeantwoordenVerwijderendat zand in het schoenplaatje heb ik al wat op gevonden, een oude, te grote sok over je schoen heen, niet geschikt voor lange afstanden maar het helpt wel, ook laminaat beschadigt niet zo snel
andre