zaterdag 12 april 2014

Beter roetsen en defecte kleerhanger

 Vandaag een prachtige dag met volop zon. Dit nodigt uit tot een tweede rit op de roeifiets. Voor mijzelf al met iets meer zekerheid op pad met de ervaring van de vorige keer.  Na de eerste 100 meter had ik gelijk de slag te pakken waarbij het koord van het stuur nu mooi strak gehouden kon worden en het klappen van het koord voorkomen kon worden. De knoop die onderop gelegd moest worden was een dubbele acht maar voorlopig houden twee enkele knopen het ook. Waar ik de vorige keer nog de hele weg nodig had ging het nu al een stuk beter. Af en toe een rare slinger vooral als ik meer tempo wilde maken Tot tweemaal toe de Bebop er uit laten schieten. Dat gebeurd mij in de Quest eigenlijk nooit en boven dien heb ik vier compleet nieuwe ringen op de pedalen gemonteerd. Mogelijk wordt het tijd voor nieuwe clips. Deze gaan inmiddels weer een 15000 km en een kleine 1,5 jaar mee.

Onderweg wel leuke aandacht gehad. Een ouder echtpaar dat het toch wel heel bijzonder vond dat deze fiets zonder ketting werd aan gedreven. Daarnaast werd ik twee maal door een wielrenner gepasseerd. De eerst was een dame die vriendelijk groette en de fiets eens goed bekeek. De tweede was een man die opmerkte dat ik toch wel erg hard ging. Dat laatste voelde dan weer goed. Ik kon op dat moment met windje mee tegen de 30 km/h fietsen wat dan ook gemakkelijk ging. Veel harder fietsen gaat nog niet zonder veel slingeren maar al met al ging het prima. Af en toe de armen iets meer ontlasten gaf mij het idee veel meer kilometers te kunnen maken. Voor vandaag sloot ik af met 16,65 km voor een volgende mooie dag durf ik de 40 wel in zicht te krijgen.
Onderweg nog even bij de palendijk naar de botters gekeken. Ook hier merk je dat het mooi weer is waar veel mensen er op uittrekken.
Afgelopen woensdag op mijn werk nog een kleine uit gevend
over de Quest en tevens waar het zwakke punt van de fiets ziet, kwam ik spontaan tot de ontdekking dat ook bij mij de klerenhanger gescheurd is op de bekende plaats. Gelijk Ymte gemaild en hij gaat er een opsturen per post. Ik ben benieuwd of ik de nieuwe verbeterde versie al had of nog steeds de oude. We zullen zien. Maandag wil ik nog wel proberen voorzichtig op mijn werk aan te komen. Tijdens de Euro tour had ik Wilfred met zijn  gezien die ook rustig kon door rijden naar huis. Dat terwijl bij hem het geheel gebroken was.
Wordt vervolgd.

3 opmerkingen:

  1. "Dat gebeurT mij in de Quest eigenlijk nooit" - Ik heb dezelfde ervaring met Bebops. Ze schieten op de roets te vaak los. Omdat ik 2dehands pedalen heb wist ik niet of het aan slijtage lag...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen: Roeifietsverhalen. Ben ik tenminste niet meer de enige tussen al dat VM-geweld :)

    Ik ben nogal van het ongevraagd tips geven.....dus hier komen er een paar: Probeer in ieder geval in een licht verzet te roeien. De grootste fout, volgens Derk Thijs, van beginners is om te zwaar te gaan roeien. In een lichter verzet roeien voelt minder stabiel, vandaar dat beginners ervoor kiezen om naar een zwaarder verzet te schakelen. Het belangrijkste advies dat Derk mij ooit gaf, was: nooit zwaaien tijdens het roeien ;) Je gaat namelijk genadeloos op je bek ;) Slingeren kun je voorkomen door ver naar voren te kijken en niet te hard met je armen te trekken.
    Zo, dat was wel weer genoeg voor vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thx WIm, advies sla ik nooit in de wind. Zwaaien had ik gauw in de gaten dat ik dat niet moest doen dus dat ga ik zo houden. Als mijn aandacht op de e.o.a. manier naar iets anders uit gaat merk ik ook dat ik nog geen rechte lijn kan roetsen. Moet wel zeggen dat de tweede sessie al een hele stuk beter ging. Welk voordeel zit er aan om op een lichter verzet te blijven roeien? Leer je hem dan stabiel te houden?

      Verwijderen