zaterdag 28 november 2015

Winterklaar maken DF

Er wordt weer over geblogd. De winter in en hoe kan dit zo aangenaam mogelijk. Voorheen met de Quest nam ik ook diverse maatregelen. Vooral in hoe houd ik het binnen aangenaam en welke banden keuze maak ik. Bij Casper de discussie gelezen over F lites. Ook ik maakte voorheen deze keuze, echter een band verwisselen in winterse kou, in de middle of nowhere en dan vooral ook nog in het donker is geen sinecure. Hierin proef ik het verschil tussen de plezier rijders en de woon werk rijders.
In de DF-XL ligt dit anders. Twee issues hier: banden keuze en de luchtstroom door de neus. Voor de rest is deze fiets geheel winterklaar. Ik blijf zelfs tot op heden in de driekwart broek fietsen met de Northwave Artic schoen. Het dicht zijn van de onderzijde van de DF is hier dan weer een duidelijk voordeel.
 Om met de luchtstroom te beginnen: Ik had er al een paar keer een doek in gedaan echter als je warm bent gefietst is het onder de kap te vochtig. Zo vochtig dat de klik pedalen van de Bebop met vaseline meoten worden gesmeerd om een irritantgepiep te voorkomen. Een paar weken terug met de eerste koude nachten een lexaan plaatje er over heen gedaan zodat de lucht niet meer rechtstreeks op het lichaam kwam. Nu merkte ik dat de luchtstroom direckt op de (blote) onderbenen kwam maar voor de rest ene prima resultaat. Vandaag er een koker omheen gemaakt zodat de lucht stroom naar de trapas wordt geleid. Ik verwacht hiermee geen last meer te hebben en bovendien vocht in het vooronder te verdrijven. Wordt vervolgd

De banden keuze is ene issue dat in de DF noet worden geleerd. VErgelijken naar de DF gaat niet omdat o.a. de F-lites hier niet onder passen. Na de Schwalbe One verwisseld te hebben voor de Durano's was ik wel tevreden over de snelheid maar niet over het lekvrij zijn. Binnen 3000 km 6 keer lek. Aansluitend over gestapt op de Contact Sport II. Nu 2550 km verder heb ik 1 x lek gereden en laten ze me nog niet in de steek. Bovendien was dit lek al na 80 km door een scherp stuk glas. Wel vind ik de slijtage visueel duidelijk zichtbaar omdat het profiel eraf gereden is. Nu aangeschaft de Durano Plus en de Marathon plus voor de achterband. Idee van Willem V om in de winter andere voorwielen te spaken zonder carbon deksel stond mij ook aan. Willem gaat er nu voor mij ook een paar spaken waar ik dan de Durano op zal gaan zetten. Heel benieuwd naar de snelheid die ik ga over houden. Gaat dit echt zwaar worden dan kan ik altijd nog kiezen om een compleet wiel mee te gaan nemen omdat verwisselen hiervan binnen de minuut moet zijn gedaan
Daarnaast nog kleine aanpassing op de tourkap gedaan. Als het vizier open is wat ik graag heb omdat het zicht met vochtig en donker weer in combinatie met tegenliggers die je geheel kunnen verblinden, dan vliegen de druppels ook naar binnen. Een extra stukje lexaan zorgt hier voor verbetering. Regent het echt hard wat niet vaak voorkomt dan gaat de klep dicht en met pin lock kan ik dan nog wat zien. Regent het minder hard dan blijft het verder aardig drook binnen.

14 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het plaatsen van de laatste foto Peter! Kan ik mooi afkijken hoe ik ook zo'n klein viziertje kan maken om de wind en de druppels om de kier in het vizier heen te leiden.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Adrei. Welke kap heb jij? De VM kap is door zijn langere vizier daar het best in.

      Hgr Peter

      Verwijderen
    2. Hoi Peter,

      Ik heb een VMO kap, een deelbare. Maar het vizier is er een met een "hap" uitgeknipt, zodat ik dicht kan rijden, maar toch een kier blijf houden om door te kijken. Jouw oplossing met het mini viziertje voor op het deksel zou wel eens genoeg kunnen zijn om de meeste wind en ingeblazen druppels tijdens regen te kunnen "omleiden". Daarom ga ik het ook proberen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Hi Adrie , Klopt maar grootste voordeel vond ik dat de luchtstroom beter in de hand te houden was.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Ik rij sinds kort ook een df en zag op de laatste foto dat jij een pinlock vizier heb.
    Welke type gebruik je eigenlijk voor de df ?
    Gr Remco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Remco, Geen idee, ik had hem er gelijk bij gekocht. Ymte zal het je kunnen vertellen

      Gr Peter

      Verwijderen
  3. Qua banden zou je ook eens de Conti grand prix 4000 kunnen proberen.Lekker snel een behoorlijke lekbestendigheid.
    Ik ben ook wel benieuwd naar dat Pin Lock. zou je het antwoord van Ymte kunnen publiceren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hu Casper. Pin lock koop je per merk vizier. De afstand van de pinnetjes die de pin lock opsluiten is daarin bepalend. Ik kan je verzekeren dat deze rete strak zit waarbij het vizier uitermate stug moet zijn om daar dan niet te verbuigen.

      Hgr Peter

      Verwijderen
    2. Dit is het van het vizier : Helmvisir und mechanik ff-391+F348 ( antwoord van Ymte)
      Gr Remco

      Verwijderen
    3. Om het geheel compleet te maken het merk van het vizier is polo.
      Gr Remco

      Verwijderen
  4. Interessante info. Ik ben zeker ook van plan om een pinlock te gaan gebruiken, de boel dampt zeker bij vochtig weer gewoon helemaal aan. Wat banden betreft: heeft er al iemand ervaring met tubeless rijden,dit zou de kans op lekken toch reduceren en de rolweerstand niet verhogen. Ik rij nu ook Durano's en die zijn toch wat te lekgevoelig bij nat weer.

    Mvg

    Johan Declercq

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Johan, Ik heb geen ervaring met tubeless rijden maar ben er ook nieuwsgierig naar. In de Velo wereld lees ik er eigenlijk niets over

      Gr Peter

      Verwijderen
  5. Peter,
    Ik heb de spullen al liggen om mijn velgen om te bouwen naar tubeless. Nu nog de tijd vinden. Als het meevalt zal ik zeker wat laten weten.

    Gr

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen