maandag 15 oktober 2012

Nieuwe woon werk route

Nadat ik op 1 oktober gestart ben  met werken in Ede ben ik op 8 oktober voor het eerst met de Quest gegaan. Perfect geregeld een kast vlakbij de douche en ruimte om de kleren uit te hangen. Een nieuw gebouw is wat dat betreft net even beter geregeld. De fiets had ik vooraf voorzien van een furious fred achter en twee F lites voor.
Op 8 oktober had ik de pech dat het licht mistig was. Als je dan een eerste rit in het donker hebt die je twee keer overdag heb gereden en het is dan ook nog mistig dan is de snelheid er wel uit. De start tijd is in ieder geval weer van een niveau dat je in de nacht weer wat uren slaap kan pakken. Voorheen om 3.50 uur uit bed nu om 5.15 uur. Scheelt bijna 1,5 uur en dat merk je aan het eind van de week. De drukte op dit tijdstip is meer dan ik gewent was maar het valt mij nog niet tegen. Een paar fietsers en wat meer auto's die vooral met mist het zich uit de bril nemen. Zeker als de bril vanwege de mist niet helder
blijft is het zicht af en toe nul. Uiteindelijk de bril maar af om uiteindelijk nog wat te zien. Slechts twee keer zat ik naast de route en uiteindelijk was ik met ca 28 en een beetje per uur over gekomen na 40 kilometer. De terugreis ging veel vlotter. Hoewel de eerste 6 kilometer erg langzaam zijn met gemiddeld 25 km/h kon het tempo erop en een kruis snelheid van 37 km/h worden vast gehouden. Uiteindelijk stond het gemiddelde thuis op 32,5 km/h. Voor een eerste rit niet slecht en geeft hoop voor de toekomst. Wel had ik problemen met de furious fred die achter de wielkast raakte bij een kleine oneffenheid. Later de Rise demper maar naar 7 bar gedrukt om te zien of het probleem hiermee uit de wereld is. Afgelopen vrijdag was het mij net te nat om de nog wat onbekende weg te rijden. Vandaar dat het vandaag opnieuw ging. Nu was het weer helder en niet al te fris. Vlak voor Amersfoort had ik er bijna een kip onder. Op de terugweg een foto gemaakt omdat het op dat punt niet vreemd is dat er een kip los loopt. Tempo lag echter wederom niet hoog. Dit heeft ook te maken met het oversteken van de N wegen die ik liever wat eerder oversteek als op het laatst vast te staan voor verkeerslichten. Ik kom er drie tegen waarvan ik er twee mijden kan. Echter in het donker de op en af rit van de weg vinden is wat lastig. Later ergens in de buurt van Ederveen was er een bestelbus die geen voorrang verleende. Gelukkig kon ik zelf vol in de rem want op de plaats waar de bus tot stilstand kwam had hij zeker half in de fiets gezeten. Vooral het laatste stuk is vervelend geen fietspad en vrij veel maar vooral hard rijdende auto. Uiteindelijk toch met 30,4 km/h gemiddeld overgekomen.
Op de terugweg gemeten hoe lang het eerste stuk is waar de snelheid er niet in zit. Dit is 6 kilometer met een gemiddelde van 25 km/h. Heel veel bochten en een paar nare betonnen verhogingen erin die echt langzaam genomen moeten worden. De eerste volgende keer zal ik de bochten maar eens gaan tellen want dit zijn er veel. Aansluitend is er een dikke 20 km waar de gang er goed ingehouden kan worden waarna bij Amersfoort het iets wegzakt. Volgende keer probeer ik e.e.a. door Ederveen uit omdat dat wel eens veel sneller kan zijn.
De rise demper op 7 bar is net niet voldoende om geheel vrij te lopen maar nu is er een flinke hobbel nodig om licht aan te lopen. Totaal gewicht incl. laptop zal e rook debet aan zijn. Nu zitten er nog standen op de demper maar ik kan op dit moment niet terug vinden welke kant ik hem uit moet zetten. Iemand die dit wel weet? Kan de info niet direct terug vinden. Voorlopig conclusie omgeving weer eens wat anders, geen snel parcours maar wel veel minder last van de wind. Wel een stuk meer opletten bij diverse uitritten.

4 opmerkingen:

  1. Als je van bovenaf gezien (dikke kant boven) het palletje van de Astro 5 linksom draait, dan wordt-ie zachter, althans zou dat moeten worden, ik heb het nog niet echt gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marc
      Heb het net nagekeken en hij stond geheel rechts gezien in montage stand. Als ik bij Wim op de site kijk staat er een foto http://www.velomobielonderdelen.nl/Upload/635/web/44e26ac6-5176-42dd-9e6f-c445a516e499.jpg waarop zichtbaar is softer damping. Ga de volgende rit proberen de uiterste stand links om proberen. Het (mijn) gewicht en bagage in combi met furious fred is schijnbaar net te veel. Kan nog proberen de draadeind lengte langer te maken maar dat is dan het uiterste. De band op zich is niet verkeerd maar ik merk op zich nog niet veel verschil met de kojak

      hgr Peter

      Verwijderen
  2. Hey Peter,

    Mooi om te lezen dat jij ook weer rijd. Ben nog altijd jalours op jouw woonwerk afstand ... ik moet het doen met die luizige 4,2km enkele rit :(

    Gr Nico

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Nico

      Heb de afgelopen 5 maanden wel erg veel gereden voor mijn doen. Voor jou woon werk rit kan je natuurlijk ook een ommetje maken ☺

      hgr Peter

      Verwijderen