zaterdag 22 juni 2013

Ontploffing


Leiding zit diep weg
Vandaag moest het er maar een keer van komen, reparatie dag. Voor de fiets had ik een paar weken, onderdelen binnen gekregen van Wim Schermer voor de Bebop pedalen. Destijds waren de ringen versleten en Wim heeft deze van de leverancier onder garantie kunnen verkrijgen, klasse service. Daarnaast had ik in mijn oldtimer de Citroen DS enige weken geleden nieuwe bollen gemonteerd waarbij na de montage er een lek was ontstaan die moeizaam te lokaliseren was. Uiteindelijk gevonden in de hoge druk leiding. De uitdaging hier was hoe kom ik er bij. Sleutelervaring genoeg maar vaak moet wel een halve motorruimte vrij gemaakt worden om er bij
te kunnen. De leiding loopt achter de radiator die weer strak tegen de motor aan zit. Al met al kost dit grapje een uur of vijf sleutel werk maar de voldoening was er aan het einde toe ik de dame een kilometer of tien kon proef rijden.
Weer thuis gekomen heb ik gauw de bandenspanning nagekeken in alle voertuigen. Bij de Quest was de achterband zo rond de 1 bar. Nu begrijp ik waarom ik de laatste dagen zo moeizaam vooruit kwam.☺Band weer op een druk weggezet van 5 bar. Beide voorbanden van de Shredda zagen er nog goed uit vwb slijtage nu een dikke 2000 km oud. De achterband van het type Furious Fred was er slechter aan toe. Het
Profiel nagenoeg weg
profiel was hier in het midden bijna weggesleten met nog "maar" 5500 kilometer erop. Deze gaat er voor de vakantie vanaf.
Vroeg in de avond kwam ik aan de Bebop pedalen toe. De ringen lieten zich keurig monteren en de pedalen komen er weer piekfijn uit te zien. Op het moment van monteren liep ik even weg om een schroevendraaier te halen. Achteraf net op tijd want met een enorme klap gaf de Furious Fred de geest. Ik wist gelijk wat het was dus geluk bij een ongeluk gebeurde dit niet tijdens het fietsen. De Joe Sealant had in ieder geval weer zijn best gedaan. Zelfs bij de ontplofte binnen band bleef er nog wat lucht in
 de band zitten omdat de latex bij de ontploffing in eens gestold was rond het gat. Bij nader onderzoek bleek het velg lint niet goed te zitten. Mogelijk is dit door de ontploffing zijn gebeurd, dan wel hierdoor is de band ontploft. Nieuwe FF gemonteerd en voor de vakantie zal ik gelijk een nieuwe bestellen nu in een wat smallere maat.


4 opmerkingen:

  1. Dag Peter,
    Heb je gezien dat de band kapot is gegaan op een slijtageplek aan de zijkant van de band? Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door het in de bocht aanlopen van de band. Dan heb je, je meldt dat je een tijdje zwaar hebt gereden, het karkas door rijden met te lage bandenspanning te zwaar belast.
    Hoe dan ook, ik ben nu niet meer de enige Quest rijder met explosieve ervaringen :).
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      De noppen van de FF steken naar de zijkant uit. Deze zijn in de wielkast aangelopen. De wangen waren niet gesleten. Karkas zou best wel eens mede oorzaak kunnen zijn inderdaad.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Explosieve ervaringen heb ik ook wel.

    1x een 20" Kojak tijdens het rijden. 1x een 16" bandje van de Radical Design Cyclone. Dat was in de woonkamer. Wat een knal!

    Wat betreft de slijtage van het loopvlak, ik vind het nog wel meevallen op die foto. Zodra het canvas zichtbaar is begin ik mij meer zorgen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn Kojak 26 inch ging ruim 12000 km mee en was nog niet eens versleten. Verwacht(te)dat nu de noppen eraf waren er sneller kans was op lekkage doordat scherpe delen rechtstreeks de band in konden dringen. Kan het nu helaas niet meer vertellen van deze band.
      Joe Race Sealant heeft als nadeel dat je wel elke keer na moet kijken of je banden spanning op peil is.

      Verwijderen