maandag 12 mei 2014

Drie maal lek binnen 50 km

Afgelopen weken zoals bekend niet heel erg fraai weer. Hoewel ik al weer langere tijd cabrio reed heb ik de laatste weken de regenkap weer gebruikt. Wel erg warm maar toch droger dan de vele buien, met zwaar onweer en ook een aantal keren hagelstenen een stuk aangenamer. Het aantal kilometers ook weer wat aan het opvoeren om de basis conditie op een hoger niveau te brengen. Ik heb de intentie om in juni met LOL mee te rijden met een rondje waterschap en dat zal dan een 450 km + rit worden. Wat meer trainig kan derhalve geen kwaad.
Vanochtend zoals gebruikelijk om 5.30 uur in de fiets, echter rechts voor reed ik lek na een kilometer of 6. Ik reed nog wel een paar kilometer door maar had toch wel in de gaten dat hier wat aan moest gebeuren. Keuze was oppompen en op Joe Sealant vertrouwen maar de donkere luchten lieten mij de keuze maken de complete set te vervangen. Deze ligt compleet met Joe gevuld achter in de fiets. Binnen vier minuten kon ik weer op pad en gezien de bui die het laatste half uur viel was ik niet erg ongelukkig dat ik er een compleet nieuwe set op had gelegd.
Om 1700 uur wordt ik door een collega gewaarschuwd dat links voor leeg stond. Ook hier snel gewisseld met een nieuwe
binnenband en rijden maar weer. Bleek dat ik na de laatste lekke band links voor niet had voorzien van Joe Sealant dus dat deze dan niet afgedicht was is te begrijpen. Na net 11 kilometer rijden begon de achterkant te wiebelen waarna ik binnen 50 kilometer alle banden lek had gereden. Hier was oppompen voldoende om weer door te rijden maar toch.
Thuis gekomen Alle zaken weer op orde gebracht. Voor mijn doen heb ik links voor n F lite nu op 5000 kilometer zitten en het loopvlak is nog niet echt versleten. Ik ga er mee door rijden om te zien hoe ver ik er mee kom. Voor het uitlijnen was 4000 km de max nu dus al 25 % meer. Het natte wegdek van de laatste tijd plus de rommel die auto's op de weg gooien als ze in de berm rijden zal er zeker debet aan zijn.
Komende weken opnieuw het linker voorwiel loshalen. Opnieuw begint het dreunende geluid in de fiets. Nu denk ik te weten dat de inbusbout onder in de veer vast gezet moet worden. Ik denk dat ik hier nu maar eens loctite voor ga inzetten.

3 opmerkingen:

  1. Hi Peter,
    F-Lites zijn goed lekbestendig tot rond 3000 km, daarna worden ze gevoeliger voor lekrijden. Een goede oplossing is in de winter met nieuwe of vrijwel nieuwe F-lites rijden.
    Banden die meer dan 3000 km hebben gereden vervangen door nieuwe en de half versleten banden in de zomer verder oprijden.
    Het effect van Joe en andere sealant is aantoonbaar minde bij dunne binnenbanden als bijv. de Schwalbe SV7c. Gebruik je Joe of Doc Blue, dan is een dikkere binnenband als de SV7 een betere keus.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,

    Klopt helemaal. Afgelopen winter voor het eerst doorgereden met F lites. Alhoewel winter, mocht eigenlijk deze naam niet dragen. Deze sinds de oliebollentocht gemonteerd. Nu met de nattigheid en vuiligheid op de weg is het veel band onvriendelijker. Ik heb ook inderdaad de SV7 en mits ik de vloeistof van Joe Race Sealant op tijd ververs (meestal per 5 maanden heb ik 9 van de 10 lekken daardoor gedicht en rijd ik zonder te plakken door.
    Heb jij nog een advies voor deze zomer in Denemarken /Noorwegen welke banden daar geschikt zijn?

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Peter,
      Ik heb Ierland rondgereden, 1500 km op en neer naar Frankrijk, dezelfde afstand naar Denemarken. Allemaal op F-Lite voor en SuperMoto achter. In de SuperMoto dan wel een Michelin Protek. Twee winters en één zomer geen lek gehad met de SuperMoto.
      De wegen in Duitsland zijn veel slechter dan in Noorwegen en Denemarken.
      Ik zou het mooi met F-lites doen. Comfortabel en snel.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen