Op 18 juli opgehaald en nu na 6 weken kan ik zeggen dat
alles naar wens is. De foutieve afstelling van de ovale bladen heeft een knie
blessure veroorzaakt die nu gelukkig ook onder controle komt. Alleen bij maximale
inspanning voel ik het nog iets en nu is het opbouwen van de spieren aan de
orde hetgeen ook al aardig de goede kant opgaat.`Na montage door Peter de Rond was het weer als vanouds.
Voor wat de fiets betreft heb ik de goed zit positie
gevonden. Met een ventisit matje enkel laags blijf ik precies passen in de
fiets. Wat dat aan gaat is het voor mij millimeter werk. Dubbellaags Ventisit maakt dat mijn linker knie net de bovenjkant raakt. Onder de schouders in
de kuiprand en naast de knieën heb ik schuim verwerkt van Velomobiel.nl wat ik
ook in de Quest had geplaatst. Dit zorgt ervoor dat bij ongecontroleerde bewegingen van de
fiets ik geen pijnlijke schouders en knieën oploop. Ook stukken neopreen naast de schouders geplakt die in de winter enige isolatie van de kou bewerkstelligen. Het hinderlijke geratel uit
het vooronder bleek te komen van lager cups die niet voldoende vast gedraaid
waren. Een geweldige irritatie minder. Ook achter bleek de ketting over de brug
te lopen hetgeen nu opgelost is met een klein stukje klittenband. Zonder deze
nare bijgeluiden is het fietsen een stuk aangenamer en kom je ook gemakkelijker
in je cadans. Tevens een batterij indicator gemonteerd. Voor een paar euro in China
te koop en bovendien stimuleer je de economie daar ☺.
Bochtenwerk
kan nog wel sneller. Ik ben nog steeds voorzichtig maar heb nog geen echt twee wielen
momentje gehad. Wel ga ik er al harder doorheen als voorheen met de Quest. Op
de vlakke stukken ben ik zeker een 3 km sneller. Wordt de weg wat ruwer dat
schat ik de snelheid als gelijkwaardig als de Quest in. Ik vermoed de smallere
banden meer weerstand opleveren. In het bos perceel waar ik dagelijks doorheen
ga ben ik langzamer en zeker met het vochtige weer van de laatste dagen.
Overall ben ik op dit moment (met onwillige knie) 1,5 tot 2 km per uur gemiddeld
sneller op mijn woon werk route. Dit zal vnl het snellere accelereren van de
fiets zijn dat dit resultaat beïnvloed. De top snelheid is ook hoger maar ik
merk op stukken waar ik naar beneden duik van de talud dat de versnelling
gelijk is. Pas daarna pakt de DF het weer op omdat hij een hogere topsnelheid heeft. De vergelijking trek ik uit data van dezelfde periode vorig jaar.
Bochten zijn wel weer haaks te nemen. Rijden met de F-lites houdt ook in dat je
de bochten ruim aansnijd en uitkomt. De DF kan de binnenbocht mooi vast houden.
Remmen bij nat of glad weer geeft gauw een slippend wiel. De remmen moeten hier
nauwkeurig afgesteld worden.
Fiets
past nauw maar heeft wel als voordeel dat je meer direct gevoel bij het sturen
Zaterdag
een (bijna) perfecte tourkap opgehaald uit Dronten. Bijna? Jazeker bij ruig
terrein gaat de kap een centimeter naar achteren en rammelt dan ook ene beetje.
Ymte gevraagd on het simpele maar zeer doeltreffende systeem om de kap vast te
zetten uit te breiden met 1 elastiek om de voorzijde vast te houden zodat deze
niet meer verschuift.
Zaterdag
de RIJStafette rijden waarna indien de fiets zich goed houdt de inrij periode
als afgesloten mag beschouwen.
Al
met al op dit moment erg tevreden met het eind resultaat. Hij presteert naar
verwachting en dat kan beter worden als het fysiek ook 100 % is. De winter nog
afwachten want daar heb ik van gehoord dat hij wel eens langzamer kan zijn dan
de Quest. Nu nog zorgen dat hij er zo blijft uit zien en schade vrij blijft.
Mooi genuanceerd verslag. Hoe lang zijn je cranks en wat is je binnenbeenlengte? (hopelijk geen impertinente vraag). Ik ben "maar" 1,93, maar mijn binnenbeenlengte is bijna 100 cm en ik heb veel ruimte nodig in mijn trapbeweging. Tijdens een proefrit in de DF XL had ik niet genoeg ruimte, maar het kan zijn dat na veel passen en meten het net zou passen (of net niet). Feit is dat de beenruimte minder is dan in een Quest en in sommige gevallen een Quest wel past en DF XL niet.
BeantwoordenVerwijderenHi Piet
VerwijderenDe cranks zijn 155 mm. Mijn lengte is 195 alleen mijn binnen been lengte 92 cm. Belangrijk is ook je schoenmaat. Uiteindelijk past maat 47 er wel in. Type schoenen geeft dan mogelijk nog andere opties.De ruikmte is minder doordat er gene voetengaten zijn. Bovendien is e.e.a. wat smaller waardoor er minder zijdelings is te coorigeren. Toch verwacht ik dat de meeste mensen tot 2 m er wel in zullen passen. Je benen zijn dan m.i. wel langer dan gemiddeld. Gr Peter
Ik ben 1.94 en pas (alleen zonder ventisit) net in mijn Quest met 170 mm cranks. Stoeltje is maximaal laag gezet, nog wat van de rand van de stoel weggehaald. Ik heb ook even proefgereden in de DF XL van Ymte, daar paste ik ook in, maar die DF heeft geloof ik 165 mm cranks, dat scheelt uiteraard. Als ik het me goed herinner, is de DF van Ymte zo goed als standaard. De stoel is wel verstevigd.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat het qua beenruimte wel passend te krijgen is.
Hi Reinier. Als ik dat zo lees zul je zeker pas gemaakt kunnen worden in de fiets. DF-XL is m.i. vrijwel standaard met 155 mm cranks uitgerust. Ymte is een paar cm langer maar we hebben dezelfde beenlengte. Ik paste vrijwel naadloos in zijn fiets. Gr Peter
VerwijderenIk moet zeggen dat het prachtige kappen zijn geworden. Ziet eruit of de velomobiel met kap en al ontworpen is.
BeantwoordenVerwijderenEn langzamer dan een Quest in de winter...je bedoeld omdat je geen Shredda's of F-lites kunt rijden bij temperaturen onder 0 ?
Hi Quezzzt. Zal daar zeker mee t emaken hebben. Kreeg de ervaring mee van een DF rijder die aangaf dat een XS in de winter sneller zou zijn. Ik ga het meemaken.v Gr Peter
Verwijderensinds kort kunnen rij-ervaringen ook weer worden toegevoegd op ligfiets.net bij http://www.ligfiets.net/company/137/intercitybike.html liever geen links omdat daar de houdbaarheid beperkt van is en we dan lezers kwijtraken naar andere sites. Maar als je het leuk vindt om jouw ervaring ook daar te delen graag! Het zou de eerste zijn op: http://www.ligfiets.net/product/bike/728/df-xl.html
BeantwoordenVerwijderenIk ga dat bekijken. Altijd handig als je ervaringen van anderen terug kan vinden.
VerwijderenHa Peter, ziet er mooi uit, ben benieuwd als ik het zaterdag live zie!
BeantwoordenVerwijderenIk ervaar ook wat lichte knieprobleempjes. Misschien dat we zaterdag tussendoor even naar de positie van mijn ovalen kunnen kijken, via de voetgaten?
Zelf zien is nog lastig. Het komt zeer nauwkeurig per rijder na bepaling van het dode punt. 1,5 gr verschil maakt al uit of je op kracht of op snelheid rijd. Kracht vnl nodig bij het klimmen. Stukje uitleg kan ik wel geven hoe ze geplaatst worden. Tot zaterdag
VerwijderenEen XL zal immer sneller zijn dan een quest, ook al kun je geen f-lites oid omleggen.
BeantwoordenVerwijderenJe zal misschien niet op de smalste bandjes moeten rondrijden ( er zijn genoeg goede alternatieven), maar er zijn belangrijker zaken die er voor zorgen dat een XL of DF sneller zal zijn in de winter. Dichte voetengaten, kleiner frontaal oppervlak (geeft meer voordeel in de winter dan in de zomer) lichter, stijvere aandrijving, dus efficiënter.
Hi Marc,
VerwijderenWe gaan het zien. Ik het het verhaal gehoord van een ervaren DF rijder.
Gr Peter