zaterdag 19 december 2015

Banden en de DF



Vanaf het begin ben ik zoekende naar de voor mij beste band. Gestart met de Schwalbe One maar daar blijkt de wang kwetsbaar. Wel wil ik deze in de lente opnieuw gaan rijden omdat ik verwacht dat het loopvlak goed zal zijn naast de snelheid. Daarna de Durano echter het lek percentage is hier erg hoog. Vijf lekke banden binnen 3000 km. Nu de Continental Grand Prix II eronder gehad. Qua snelheid en lekken redelijk OK. Na 3000 km kwam eigenlijk het eerste lek echter daarna gaat het snel. Op 3400 km is de band in de hiel kapot waardoor ik een plof band kreeg. Dan nu de Durano plus gemonteerd op de speciaal voor de winter gevlochten wielen. Hierbij bemerkte ik dat de langere veren er voor zrgen dat de band zonder belaste fiets iets aan loopt in de wiel kast. Met mijn gewicht erin komt hij dan wel weer voldoende vrij. Komende dagen eens kijken of deze de fiets niet te zwaar laten fietsen anders gaan voor de OBT tocht er nieuwe Grand Prix II banden op.
Vandaag ook het nodige onderhoud gepleegd. Nu tegen de 8000 km  maar eens de ketting schoongemaakt en de kettinggeleide buizen een doek door getrokken. Alles klaar voor de komende maanden. Verder heb ik een paar kleine luchthappers geplaatst als proef op de geboorde gaten in de bodem. Hopen dat hier enigszins het warmte probleem onder controle gebracht kan worden. Via de blog van Wim Schermer zag ik de fiets van Jan Geel waarbij de achterkant ook lucht kan afvoeren. Dat kan een mooie volgende test worden als deze lucht happers te weinig effect gaan krijgen
Dan de ervaringen nieuwe achter veer er is nauwelijks merkbaar verschil met de lucht geveerde demper. Ik denk dat de maximum snelheid iets lager zal liggen over ene mij bekende bult maar dat zal dan zijn 55 ipv 60 km/h. Ik merk dan wel dat de veer volledig in veert dus vandaar dat ik deze maar niet zal overbelasten.




8 opmerkingen:

  1. Het blijft zoeken, die banden. Ik was enorm tevreden over de Shredda's maar die passen helaas onvoldoende door de hoogte van de band. (Graag zou ik dat overigens nog eens zelf proberen, want ik denk dat dat hetzelfde is wat jij nu hebt met de Durano's, mogelijk is dat nog oplosbaar) Uit nood geboren rijd ik nu bijna 3000 km met oude Kojaks (De durano plus die ik er op had, was geen goed exemplaar, er zat een uitstulping op) en dat gaat wonderwel goed, alhoewel het loopvlak nu ineens snel minder lijkt te worden.

    Op de racefiets zijn de continentals zeer populair, maar Ymte liet me zien dat ze wel erg dun zijn. Vast snel, maar eerder voor de zomer lijkt me.

    Ik ga ook de Durano plus weer proberen, volgens mij banden die voor de forens praktisch zijn, maar ik ben er ooit ook flink onverwacht mee gegleden, maar n=1 dus ik waag het er nog eens op en heel veel alternatieven zie ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al een paar keer gelezen dat de Durano plus ook sneller slijt als men verwacht, Ben benieuwd wat de snelheid doet. Tot op heden zijn alle banden versleten tussen de 2500 en 3300 km. Dat is hetgeen mij het meest tegen valt. Misschien mee leren leven en gewoon eerder vervangen, De COnti Grand Prix II is tot op heden de meest slijt vaste, alhoewel ik nog hoop heb op de Schwalbe One mits je voorzichtig bent met de wangen.

      Verwijderen
  2. Ik reed met de Quest in de nattigheid en wintermaanden (tot de eerste sneeuwritten) op Kojaks en vanaf dat debacle ivm. grip op Marathon en later Marathon+ nog nooit een lekke band gehad. Vorige winter heb ik voor het eerst met de Durano+ gereden en dit viel mij ook op gladdigheid erg mee en 3500 km. geen lekke band gehad. Nu op de DF weer de Durano+ gemonteerd, wel regelmatig ingereden steentjes die ik eruit pulk maar tot nu toe nog geen lekke band gehad. Naar slijtage kijk ik nooit maar ik weet wel dat de Marathon+ tot nu toe op mijn ww route (in de koude periodes) het meest slijtvast en lekbestendig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Marathon's trokken veel langzamer op en de snelheid was bij gelijke trapkracht 5-7 km/uur langzamer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er ook van overtuigd dat er door de McPherson een verband is tussen invering en slijtage. Meer invering betekent per definitie meer spoorbreedte variatie tijdens het rijden met dit systeem...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ondertussen ook al heel wat Q-ervaring met banden (zo'n 183000 over 2 questen verdeeld). Na tal van verschillende banden, tijdlang ook Kojaks, soms ook GP, Moiree (fijne grip op natte ondergrond) ben ik sinds oktober 2011 over op de Marathon Greenguard. Net zo vlot en comfortabel als de kojaks, alleen gaan ze twee keer zo lang mee (ca 8000 km voor en 10-12 duizend achter) en zelden nog lek. Had ik t/m 2011 zo'n 15 lekke banden per jaar, in 2012 nog maar 6, 2013 nog maar 5, 2014 3 en vorig jaar slechts 2. En dat met ca 16 a 17 duizend km per jaar.
    In tegenstelling tot de (oude?) marathon plus, is de greenguard een best vlotte band. Minstens zo snel als de kojak. Andere banden kunnen wellicht nog iets sneller zijn (bij goede uitlijning en 6(+) bar rollen ze echt licht) maar de lange levensduur en grote lekbestendigheid geven voor mij de doorslag.

    BeantwoordenVerwijderen