vrijdag 3 februari 2012

Russen Wetter


Met een beetje meer kou als gemiddeld roepen onze Oosterburen al snel dat het Russen Wetter is. Voor onze begrippen is dat waarschijnlijk nog weer sneller aan de hand. Gisteravond naar de weersvoorspelling gekeken en gedacht dat het net zou moeten kunnen. Temperatuur zou tot -11 gr C kunnen komen maar de voorspelde sneeuw zou tussen 10 en 11 uur beginnen te vallen. In de ochtend nogmaals gecheckt en het beeld was niet echt veranderd. Om 3.43 uit bed en in de kleren. Voor de zekerheid een trainingspak extra aangedaan wat mij goed bevallen is. Daarnaast een muts op het hoofd gezet en inderdaad geen centje pijn vanochtend. Bij Eembrugge stond de temp meter om 4.34 uur op slechts -7 grC en het fietsen ging voortreffelijk. In de fiets was de temperatur onder 0. Tijdens het fietsen naar -2,5 gr C in de woonkernen tot ca -1 gr C. In Almere aangekomen was ik lekker aan het zweten en de muts kletsnat maar wel een warm hoofd. Volgende keer ga ik wat voorzichtiger om met de sneeuw voorspelling. Twee cm is al wat zwaarder fietsen maar tussen de 5 en de 10 cm wordt het net even te gek. Helaas kwam de sneeuw veel eerder als aangekondigd. rond 700 uur kwamen de eerste vlokken en dat was zeker 3 uur te vroeg. Uiteindelijk wel eerder weg gegaan zoals de bedoeling was echter er lag meer sneeuw als ingeschat. De Bebop perdalen hadden wel heel veel moeite met inklikken. Dat koste mij een aantal minuten. Bij een van de eerste bochten fout ingeschat waar de weg liep. Een diepe kuil was gelukkig net niet diep genoeg en de fiets bleef rechtop staan. Een kilometer verder het fietspad met daarnaast een kleine verhoging het voetpad over het hoofd gezien. Met rond de 25 km per uur een 180 gr draai en wederom geluk dat de fiets rechtop bleef staan. Ik was nu twee maal gewaarschuwd. Het zicht was zeer slecht door een bevroren vizier, mist en redelijke sneeuwbuien. Het fietsen ging gelukkig nog redelijk onder deze omstandigheden. Op de Stichtsebrug kwam er meer sneeuw te liggen. Omhoog ging het tempo zakken tot rond de 10 km/h en ik was bang dat ik stil kwam te staan. Gelukkig kon ik boven komen.

Bij Blaricum/ Huizen worden de fietspaden geveegd. Daar kan Almere weer een puntje aanzuigen. Tot aan Eembrugge was het lekker fietsen. Echter het viaduct over de snelweg was een brug te ver. De Kojak slick die achterop ligt gaf de pijp aan Maarten en kon mij niet boven brengen. Dit betekende een goeie honderd meter achter de fiets lopen voordat ik weer verder kon. Ook in Eembrugge worden de fiets paden geveegd dus tot aan de polderweg ging het weer redelijk vlot. In de polder was het slecht.

 De sneeuw lag hier hoger, tussen de 7 en 10 cm schat ik. Dat betekende hard werken met een snelheid die rond de 12 km/h lag.
  Bij Bunschoten de Polderweg gekozen om niet tussen het vele verkeer te komen zitten. Dat werd wel een hele zware bevalling. Kramp schoot in de bovenbenen en het achterwiel was maar half effectief vanwege doorslippen. Kreeg ook sterk het idee dat de wielkasten vol zaten met sneeuw maar ik had weinig puf om dat te gaan bekijken.Heb het gelukkig gered tot huis in een tijd van drie uur. Dan te bedenken dat mij snelste tijd binnen het uur heeft gelegen over 38 km dan kun je inschatten dat het zwaar was. Een troost: op de A27 stonden ze lekker in de file, dat heb ik dan tenminste gemist.

Thuis gekomen  lag er in de Quest ook een laag sneeuw. Gedeeltelijk binnen gekomen via de voeten gaten en het achterwiel. Ook de racekap blijkt de sneeuw niet geheel buiten te kunne houden. Toch is de kap ook onder deze omstandigheden een uit komst. Het bevriezen van het vizier is met de handschoen redelijk gemakkelijk te verwijderen.







3 opmerkingen:

  1. Gelukkig had ik maar 2 centimeter, wat een belevenis heb jij gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter, (nee ik ben je niet vergeten voor de afsluitdijk)

    Dat doorslippen van de kojak achterband herken ik wel. Zelf rijd ik al sinds begin december met en Schwalbe Silento II, een semie weg band met aan de zijkant wat grover profiel, die ik nog had staan. Ook die is vrijwel moeiteloos aan het slippen te krijgen, maar als je met beleid optrekt/kracht zet hapt de band zich tot nog toe prima vast.

    Verder jouw laatste foto herken ik wel met al die sneeuw net voor de stoel. Zelf heb ik het iets minder maar komt wellicht ook omdat mijn afstand vandaag minder is. Vraag me stiekem af of de voetengaten spoilers door Wim Schermer bedacht hier ook effect op gaan hebben.

    Verder wat een genot om met een kap te kunnen rijden met dit weer, foei wat is het ijzig koud en dan vooral de rijwind. Snelheden boven de 25km/h zijn eigenlijk niet prettig als je geen extra bescherming draagt.

    mvg,
    Nico Salfischberger - die heftig probeert zijn weekgemiddelde omhoog te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Nico (da's goed te horen van die afsluitdijk☺)

    Ik hen nog twee Furious Fred liggen maar wilde de Kojak eerst oprijden. Had ik gisteren wel spijt van, want met de FF nopjes was het zeker veel beter geweest.
    Bij mijn voeten gaten had ik aan de voorzijde twee kleine minischermpjes gezet. Weet eigenlijk niet eens of ze er nog op zitten. Effect in de ochtend was prima omdat de wind mooi buiten bleef

    hgr Peter- die zijn gemiddelde moet onderhouden

    BeantwoordenVerwijderen