zaterdag 3 november 2012

Accu en kappen emotie

Helaas afgelopen vrijdag geen woon werk rit gemaakt dus vandaag maar even met een kleine omweg naar de bakker. Zou een rit van goed 40 kilometer worden. De regenkap meegenomen en na alle berichten op de blogs toch nog eens met meer aandacht de kap in ogenschouw genomen. Uiteindelijk blijft de kap iets persoonlijks en met een bepaald doel gekozen. Voor mij was het ook in extremere kou en nattigheid toch kunnen fietsen in vnl woon-werkverkeer. Ook oliebollentochten kunnen dan wat gemakkelijker gereden worden.
Voor mij blijft deze kap een goede keuze en als ik rond kijk heb ik een hoek van naar schatting 220 graden horizontaal en als ik mijn ogen naar boven richt zie ik net de rand van de kap. Moet er wel bij zeggen dat mijn kap op verzoek 2,5 cm hoger gemaakt is.
Op de terug reis kwam de regen met bakken uit de lucht en daar heb ik een foto gemaakt van binnen uit om een indruk te geven. Voor een goed beeld zou een panorama foto beter zijn om de 220 graden zichtbaar te maken.

Thuis gekomen lag de nieuwe reserve accu klaar die via internet besteld is. De oude reserve accu van 5 V en 2200mA doet het nog steeds prima. Maar de nieuwe heeft veel meer capaciteit, 12000mA.
Oorspronkelijk had ik de batterij aangeschaft als ondersteuning  van de GPS. Totaal had ik tot ca 20 uur GPS tijd hetgeen bij lange ritten noodzakelijk is. Goede solar oplaad systemen heb ik helaas nog steeds niet gevonden dus de accu blijft belangrijk. Helaas is de accuduur het laatste half jaar duidelijk afgenomen van de GPS. Daarvan heb ik er drie maar elk daarvan voldoet nu nog net om een rit wwv mee te gaan in ca 2,5 uur. Normaliter was dat 5 uur. Ook de accu van de Quest gaf het zelfde probleem. In de eerste winter had ik ruim 5 uur verlichting bij mij. De capaciteit is nu afgenomen naar ca 2 uur. De terug gang in een jaar tijd vind ik wel erg snel gaan. Bij Velomobiel info opgevraagd over accus met een grotere capaciteit en de prijzen daarvan. Deze heb ik net ontvangen. Voltage is net opgeladen 6,4 volt over capaciteit wordt niets vermeldt. Wel kwam de nieuwe accu dus binnen met 12000 mA die ik even heb aangesloten op de Quest die gelukkig ook nog past. Claxon en verlichting gingen aan waardoor nu nog de vraag open staat, hoe lang gaat deze accu mee. Verschil zit hem misschien in voltage. Las dat de Quest 6 volt zou hebben. Capaciteit heb ik geen idee van. Komende maandag ga ik hem gewoon gebruiken en afwachten hoe hij zich houdt. Voor de hollanders onder ons de kosten zijn 37,92 euro. Voor mij viel de prijs mee. Verwacht met deze accu ca 20 uur GPS tijd bij mij te hebben en vooral ook reserve accu voor de verlichting. Gewicht van de accu is we wat forser. De 2200 mA is net 110 gram de 12000mA weegt 225 gr.
Ervaringen zal ik tzt posten.

6 opmerkingen:

  1. Dat gewicht , is dat met een volle of lege accu ? :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Gerrit

    Valt in het niet bij mijn eigen kleine lichaam ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag dat je het vizier omhoog had ten tijde van de foto , met vizier omlaag iets minder helder ?
    Ik overweeg ook om een kap aan te schaffen voor de buien tijdens w/w en om ook in de winter nog eens een tochtje te maken met regen of koude wind.
    Ik was helaas net te laat voor de kap van Quest 147 maar heb me aangemeld bij Lorenz omdat die er ook over denkt om de kap weg te doen. duimen maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vizier omlaag met regen is niet mogelijk. Staat bij mij altijd op een kier om luchtstroom te krijgen en het vizier helder. Sinds kort laat ik het mini vizier zitten. De luchtstroom is dan veel beter te doseren.
    Kappen blijft persoonlijk maar deze kap heeft rondom zicht. Bij de andere versie zitten "A-stijlen" die een dode hoek veroorzaken. Dit beeld deden mij kiezen voor deze kap.Brandweerquest heeft daarin juist weer de andere verkozen. Ben nog steeds erg blij met deze kap alhoewel cabrio rijden echt de voorkeur verdienst.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Af en toe heb ik ook wel de prikkel om een kap aan te schaffen, vraag mij dan af hoe vaak, en onder welke omstandigheden ik er mee zal rijden.
    Ik heb in heel 2012 tot nu toe twee keer met het schuimdekseltje gereden, dat is warmer, en je wordt minder "regen/sneeuw" nat. Daarentegen is mijn fietsshirt veel natter als ik uitstap dus.......
    Bescherming voor mijn gezicht, vooral de ogen, ok dat is een punt maar daarom heb ik een vrij stevige doorzichtig originele GRIVEL sneeuwklep op mijn helm, en dat werkt perfect in sneeuw/regen met hogere rijsnelheid of harde wind.
    Mijn enigste, standhoudend argument zal zijn; het flink hogere gemiddelde tijdens een rit of woon/werk; woon werk is dan al vervelend omdat ik de eerste 5 en terug de laatste 5 kilometer door de bebouwde kom met verkeerslichten en kruisingen moet en da's met kap denk ik vervelend ik weet dat het wennen en aanpassen is maar open rijden lijkt mij prettiger binnen de bebouwde kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Willem

    Heel herkenbaar wat je schrijft. De kap gebruik ik gemiddeld van november tot maart en een enkele keer als ze heel veel regenwater voorspellen. Voor mij is de kou een belangrijk issue zeker als er dan ook nog water valt. Snelheid verhogend is niet erg merkbaar. Denk dat het komt dat in de winter de basis snelheid lager ligt. Kou is daarvan een oorzaak maar vaak ook de banden. In mijn huidige wwv route rijd ik ook meer door bebouwd gebied. Met inmiddels ruim een jaar kap ervaring viel het mij niet tegen. Ik zoek nog wel verbetering zeker als de zijkanten beslaan. Tov cabrio rijden mis je een stuk blikveld naar achteren (naast het veel fijnere gevoel. Dit wordt opgevangen door de spiegels en een lagere gemiddelde snelheid omdat ik geen risico wil nemen. Zelf vind ik het behaaglijk en kan door het gehele jaar heen mijn conditie vasthouden. Daarnaast zoveel mensen zoveel meningen. Blijft het feit over bevalt de kap voldoende tav de relatief grote som geld die hij kost. Voor mij in ieder geval wel.
    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen