zaterdag 9 februari 2013

pitstop





Afgelopen maandag ben ik op andere gedachten gekomen t.a.v. de banden keuze in de winter. De marathons had ik er speciaal onder gelegd om de winterse omstandigheden beter baas te kunnen. Deze banden heten lek bestendiger te te zijn, maar dat betekent niet dat ze niet lek kunnen. Nu echter met de marathons. Op de heenrit overkwam mij een lekke band wat op de e.o.a. manier vaak op de terugweg plaats vindt. In het centrum van Achterveld kwa de fiets tot stilstand, onder een klein beetje licht gevende straatlantaarn. Ook Joe's Race Sealant kon het gat niet dichten. Hiervan vraag ik mij af of er voldoende in zat dan wel kan de koude omstandigheden hier ook nog invloed op hebben. Eerst geprobeerd de band op te pompen om zo de sealant het werk te laten doen maar dit was niet succesvol. Al met al moest ik de band verwisselen hetgeen veel langer duurde dan normaal. Een marathon ligt er strakker om heen De omstandigheden waren lichte regen kou en donker. De reserve band was een F lite die er dan wel weer vlot omging. Met een vertraging van ca 15 minuten kon ik de reis vervolgen.
 Door het hoogte verschil in de banden kon ik wel duidelijk de scheefstand in de fiets merken, maar het tempo lag gelijk een 2 km/h hoger met die ene F lite en ging het mij gemakkelijker af.
Vandaag besloten terug te gaan op de F lites. De marathon banden hadden na 1955 km gereden al forse beschadigingen op gelopen en bleken ook niet geheel lek bestendig. Gezien de tijd die ik per dag langer nodig had op de marathons afgestoken tegen heel snel wisselen van de F lites en daarnaast de snelheid en het gemak ga ik het maandag zien en voelen.

Aansluitend mijzelf bezig gehouden met de sporing. Inmiddels ook een paar kleine lasers aangeschaft en gezien dat de hoek 3,2 gr outspoor had. Voorlopig maar een slag naar binnen gedraaid omdat ik op dit moment niet de fiets met belasting kon testen. Toch maar een bezien of dit in banden slijtage mee gaat helpen
 wat langer met de F lites te kunnen fietsen.


 




9 opmerkingen:

  1. Dag Peter,
    Je gebruikt de Marathon Racer. Die is niet goed lekbestendig. Niet eens beter dan de Kojak. Je kan beter de gewone Marathon (green guard) nemen. Die loopt ook nog eens lichter dan de Racer.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim

      Je hebt helemaal gelijk. Ga voor volgende winter nog maar eens op jou site studeren welk type beter zal voldoen. Echter net wat jij al schrijft banden resultaten wisselen per seizoen. F lites bevallen mij uitsteken. Hoop dat ze ooit weer eens radiaal banden voor de fiets gaan maken. Idee voor jou om je op te storten? ☺

      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Leuk je uitlijning controleren met lasers.
    Kun je misschien met een paar foto's illustreren hoe je daar omtrent mee te werk gaat ????

    Groet,
    Marcel
    Q521

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marcel
      Zal het de volgende keer proberen volledig vast te leggen. Wim heeft e.e.a. al een beetje uitgeduid op http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/laserwaterpas

      Hgr Peter

      Verwijderen
    2. Dag Peter,
      De link bekeken en de uitleg is verhelderend, mag je voor deze prijs er vanuit gaan dat de lasers wel super nauwkeurig in hun behuizing zitten, hier kunnen natuurlijk snel afwijkingen in optreden.

      Verwijderen
  3. Hoi,
    Nog geen 2000 km. met deze banden gereden en dan al zo versleten? dat is vreemd ik weet niet of er veel verschil is tussen de Marathon+ deze monteer ik s'winters en gebruik ze nu voor het 3e jaar, wissel elk jaar Li. met Re. en heb nog geen lekke band gehad in drie winters; ik heb er nu ruim 14.000 km mee gereden en ze gaan er volgend winterseizoen weer op. idd. de sporing en kogelspeling maar eens goed checken.
    Nb. tegen glas scherven en spijkers/nieten is natuurlijk geen kruid gewassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Willem

      Klopt. Vond ik ook wel erg snel. Dacht eerst dat ik green guards had met het was race guards uitvoering. Tempo wat ik ermee kon draaien was dramatisch. Glas en spijkers ben ik met jee eens maar dan is het snelle wisselen van de F lites een dik voordeel.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  4. Hallo Peter,
    Een kwartier voor een bandenwissel is best snel. Ik ben 5 kwartier bezig geweest om beide Marathon plus banden van mijn forenzenligfiets te verwisselen voor spike tires.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Bocycle

      Zo zie maar vergeleken met een ander mag ik weer niet mopperen. Alleen de eenzijdig opgehangen wielen van een Quest maakt het allemaal veel gemakkelijker. Daarnaast heb je met F lite banden geen gereedschap nog zo gemakkelijk kunnen ze er op en af

      Hgr Peter

      Verwijderen