vrijdag 26 april 2013

Shredda vs F-Lite

Na ruim 500 kilometer de eerste ervaringen met de Shredda banden. Door de kleinere maat is het sturen in bochten veel gemakkelijker geworden. Dit was natuurlijk op voorhand te verwachten maar voor het aansnijden van de bochten is minder aandacht nodig. Dit levert in de bochten lichte tijdwinst op doordat je er sneller uit kan komen en weer gemakkelijker op gang komt. De banden komen in uiterste stuur uitslag maar net tegen de body en gevoelsmatig denk ik dat de fiets minder snel kantelt dan met de F-lite. Verder zijn er alle ervaringen minder t.o.v. de F-Lite. Het erom heen leggen ging nog wel soepel maar de F-lite is zonder gereedschap van de velg te halen. Het totale comfort is bij de F-Lite iets gunstiger en komt er iets minder geluid de fiets in vanuit het wegdek gezien. DIt zal met de dikkere band en grotere lucht inhoud te maken hebben. De snelheid valt mij ruim tegen. Op het GPS horloge meerdere ritten tegen elkaar vergeleken maar de snelheid ligt lager en de hartslag is hoger. Gemiddelde snelheden met de F-Lite liggen tussen de 35 en 40 km/h de ritten met de Shredda tussen de 30 en de 32 km/h. Daarbij moet wel gezegd worden dat daarbij ook precies de overgang zat naar het cabrio rijden. Haal ik de data van september vorig jaar erbij dan zie ik dat ik met de F=Lite (wel een andere route) met een hartslag van 106 tot 110 gemiddeld rijd en een nog net iets hoger tempo. Nu zit dezelfde hartslag rond de 120  dus de inspanning is dan duidelijk weer hoger.
Op een ochtend dat de temperatuur rond de 0 grC lag leek het wel dat er helemaal geen tempo uit te halen viel. Bij hogere temperatuur was er nog een kruis snelheid van iets boven de 35 km/h te rijden. Gewend was ik aan net boven de 40 km/h te kunnen rijden met de F-lite. Op de top van de Shredda gaat het net in de 40 km/h terwijl de top van de F-Lite boven de 50 km/h gaat. Daar zit bijna 10 km/h verschil in. Niet vergeten dat de Shredda zonder racekap gebuikt is en dat mogelijk daardoor de top wat verder uit elkaar lijkt te liggen.
Dan vanmiddag een V.I.S. Op een rotonde voor Nijkerk kwam er een Strada
voor mij rijden die dezelfde richting uit ging. Het was koud en vochtig weer met de wind tegen maar samen het gas er op. Dat ging een kilometer  goed maar daarna moest ik gewoon afhaken. Met 36 km/h doorgereden maar toen zat ik gewoon op mijn top.
Samenvattend de band is 3 tot 5 km/h langzamer en zal dus eenmalig blijven wat mij aangaat. Uiteraard ben ik in Holland geboren en zal hem dus wel oprijden. Nu maar hopen dat hij snel gaat slijten ☺.

12 opmerkingen:

  1. Stop maar met vergelijkingen met F-Lite. Niks rijdt beter. Beetje lekgevoelig, maar vul je binnenband met anti-lek-melk en je hebt nergens last van. Ik spreek uit ervaring en probeer vanaf nu geen enkele andere band voor meer !
    Groet, Paul - Strada 5- Dijs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Paul, Toch hoop ik stiekem op nog iets beter. De test reusltaten waren niet slecht.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Hi Peter,
    De door jou gemeten verschillen kunnen niet door het verschil tussen de Shredda en de Flite worden verklaard.
    Ik heb bij 5 bar een verschil gemeten van 5% in het nadeel van de Shredda. Dat kan hooguit enkele tienden van een kilometer per uur uitmaken.
    Het al dan niet gebruiken van een racekap maakt 3 tot 5 km/u uit, afhankelijk van de snelheid. Je schrijft ook dat het koud was toen je de banden testte. Ook dat maakt veel uit.
    Er is ook een Shredda van 46 mm breed. Ik denk dat die net zo licht zal lopen als de Flite.
    Aangezien de Flite een behoorlijke anti-lek voorziening heeft, de Shredda heeft die niet, blijft de Flite een heel goede snelle band.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,
      Beide banden voorzie ik van een halve bar hogere druk als max geadviseerd. De racekap op top snelheid had ik inderdaad ook ingecalculeerd maar de top van de Shredda ligt maar net boven de 40 km/h bij mij. De F-lite gaat echt daar ruim boven. Temperatuur gevoeligheid is er inderdaad ook bij deze band. Van de Shredda heb ik de 44-406 brede versie in de hoop dat de F-Lite resultaten benaderd zouden worden. Nadat ik gisteren een 12 kilometer op mijn top gereden had, en dat was 36 km/h kwam ik vol in de kramp thuis. Nog maar kort geleden reed ik een paar keer gemiddeld boven de 40 km/h met een top van in de 50 (en dat op een 41 km lange wwv route)en had ik daar geen last van. Goede tip trouwens die magnesium pillen werken snel.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  3. Ik haal de Shredda's er ook weer af. Ze vallen me tegen. Ik rij overigens met de 46 mm versie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Alwin,

      Duidelijk we hebben dezelfde versie. Ik ben benieuwd wat Robert F voor ervaringen gaat brengen. Ik hoop toch elke keer op net weer snellere middelen.

      Hgr Peter

      Verwijderen
  4. Ik ben benieuwd waarom praktijk ervaring zoveel afwijken van pendeltests....

    Je zou zeggen dat we iets over het hoofd zien...

    Luchtweerstand van het bandprofiel - indien aanwezig - misschien ? Of centrifugaalkrachten die toenemen als de band harder gaat draaien ?

    Ik weet van zulke zaken niks, behalve dat ze er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoorde trouwens ook al dat de 10/11 bar 35 mm Ultremo's slecht bevallen zijn op wedstrijden en bewezen heel snel lek zijn als de baan niet schoon is ( zoals de RDW baan ) 10/11 bar is beenhard dus tril je daarmee de weg af als die al iets minder effen is ( aandrijfverliezen dus snelheidsverlies )en is het algemene comfort zo goed als niet bestaand.

      Men heeft het idee dat brede banden zoals de F-lite met stroomlijnkappen net zo snel en/of in ieder geval betrouwbaarder zijn. Brede banden met een stroomlijnkap hebben geen luchtweerstands nadeel tov smalle banden.

      Het is dus niet zo gemakkelijk snellere banden te vinden dan de F-lite, tenminste niet zonder zwaarwegende nadelen.

      Steeds meer snelle rijders krijgen beschikking over die blauwe michellin banden via een universiteit. Schijnen met prijzen tot 180 euro vrij prijzig te zijn, tenmiste dat heb ik me laten wijsmaken ;-) Ik denk dat we daar in de toekomst nog wel meer van gaan horen.







      Verwijderen
  5. Eens, misschien veranderd de vorm van de band wel op hogere snelheid. Over een paar maanden weer naar de F-Lite om het oordeel definitief te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik blijf ook bij F-Lites. Bij de rit naar de Spezi in Germersheim (samen met Casper) heb ik ze omgelaten alhoewel ik vooraf twijfelde over toch maar M+ vanwege lekbestendigheid. Maar de F-Lites (3.000 km oud) gaven geen krimp op de soms zeer slechte paden waarvan ik soms het ergste vreesde, en ook bij de lichte regen en gestage regen rolden ze prima. Maar juist waar je het niet zou verwachten, op een prachtig stuk vlak en glad asfaltpad op de terugweg bij Sankt Goar raakte de F-Lite linksvoor binnen een seconde lek. Toen daarbij ook nog een biba bij het oppompen knalde waarbij de F-Lite van de velg sprong, was het vertrouwen even weg en met de minimale druk (2.5 bar) ben ik toen verder gereden wat de rest van de rit geen enkele probleem vormde. Het vertrouwen is weer terug en ik blijf voorlopig zeker ook F-Lite rijden, ondanks (het enige nadeel wat mij betreft) de enorme draaicirkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal eens Mark. Een ander nadeel van F lites is dat ik ze rond de 4000 km versleten heb. Meestal begint het eerste lek rond de 2000 km. Deze kan ik echter goed opvangen met Joe Race Sealant waardoor dat niet echt een nadeel is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi,

    Ik ben fan van de f lites maar niet van lekke banden. Onlangs velglint in de f lite geplakt. Snelheid blijft het zelfde en geen lekke banden meer.
    Hoor graag ervaringen van anderen

    BeantwoordenVerwijderen